Milaan in teken van Giulietta en Milano AutoClassica

giulietta

Aankomend weekend is Milaan de absolute hotspot voor wie van Italiaanse creaties uit het verleden houdt. Niet alleen vanwege de alweer derde editie van het mooi nieuwe evenement Milano AutoClassica in de Fiera di Rho aan de rand van de Lombardijse hoofdstad, maar ook wegens de viering van 60 jaar Giulietta. De populairste naoorlogse Alfa werd in het voorjaar van 1954 als eerste gelanceerd als de coupé Sprint van Bertone (omdat Alfa Romeo door oorlogsschade nog even niet in staat was zelf grootschalig te produceren en de sedan dus pas een jaar later volgde) in Portello. Deze historische fabriek bestaat al lang niet meer, maar op Piazza Portello (mabij Viale Certosa en– Piazzale Accursio) is temidden van de huidige moderne infrastructuur wel een serie Giulietta’s tentoongesteld (foto boven) om de vroegere productie van dit succesvolle model op deze plek te eren. De Giulietta was zo gewild (700 orders op de eerste dag van de autosalon te Turijn) dat Alfa Romeo de vraag in eerste instantie nauwelijks kon bijbenen. De eerste 1000 stuks uit de fabriek in Turijn waren dus binnen een mum verkocht en kostten 1,9 miljoen lire. De mini tentoonstelling over de Giulietta is ook dit weekeind te zien dus en bevindt zich op een steenworp afstand van de beurs in Rho. Men verwacht hier en op het beursterrein overigens tientallen klassieke Giulietta’s die door hun bezitters voor de gelegenheid zullen worden meegebracht.

750 competizione

Alfa’s zijn er natuurlijk ook volop te zien op de Milano AutoClassica van 25 tot 27 april zelf, en wel de  RL Targa Florio (1923), 750 Competizione (1955, foto boven) en de Giulietta Spider prototipo America (1955). Uit een privécollectie zijn ook een Giulietta Sprint uit 1955 en Giulietta Spider “Bertone” uit 1955 te zien. Ook de nieuwe 4C is aanwezig.

2800

Van het merk Fiat valt een majestueuze 2800 Torpedo Speciale uit 1938 erg op (foto boven). Hiervan werden er tot na de oorlog vijf exemplaren geproduceerd, allen voor het vervoer van staatshoofden en generaals, zoals Mussolini, Italo Balbo, Franco en Hitler, maar ook de eerste naoorlogse presidenten. Koning Vittorio Emanuele III ontvluchtte Rome in een 2800 Torpedo en reed er vervolgens mee naar Pescara. Het getoonde exemplaar is van na de oorlog en hydraulische vering en een top van 130 km per uur. Er zijn verder uiteraard ook tal van Lancia’s te zien van voor en na de oorlog. Maserati viert natuurlijk het eeuwfeest en Abarth brengt de 1000 Record en de 595 mee, samen met de nieuwe 595 50° Anniversario.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.