Home » Abarth , Alfa Romeo , Fiat , La grande Storia , Lancia , Motorsport

Vader van de Italiaanse rallysport Giorgio Pianta overleden

23 april 2014 16:06 ��n reactie

Pianta

Vlak voor Pasen overleed na een lang ziekbed de van oorsprong Milanees Giorgio Pianta. Afgelopen maandag werd hij begraven in het plaatsje San Maurizio Canavese onder de rook van Turijn. Pianta was feitelijk de verpersoonlijking van grote Italiaanse rally-successen in de jaren ’70, ’80 en ’90. Zowel Lancisten als Alfisten en Fiat-Abarth liefhebbers weten heel goed waarom deze man onder andere als teammanager een belangrijke technische schakel was, dat voor vele Italiaanse overwinningen zorgde. Vooral Lancia heeft bijzonder veel aan dit grote talent te danken. Pianta stond bekend om zijn inzicht en vasthoudendheid, waardoor hij de Duitse bijnaam ‘Von Baum’ kreeg. Tevens wist hij de waardering van velen te krijgen, dankzij zijn correctheid en vriendelijkheid.

Pianta2

Zelf begon Pianta eind jaren ’50 als Gentleman Driver en maakte hij kennis met de rallywereld (‘Scuderia Sant’Ambroeus’), waar hij al snel een stempel op wist te drukken (‘Jolly Club’). Achter het stuur van onder andere Alfa’s, Lancia’s, Abarth’s en Osella’s. Een echt fenomeen wordt hij tijdens zijn leidinggevende rol rond teams en de ontwikkeling van Fiat 124 Abarth Rally, Lancia Beta 030 en de legendarische 131 Abarth (vanaf 1973). Pianta bleef overigens ook zelf regelmatig aan de start verschijnen en heeft in zijn leven aan wel 1000 wedstrijden deelgenomen. Vervolgens maakte hij indruk op de wereld als rallyhoofd bij Lancia met imponerende modellen als de 037 en de Delta S4. Al die tijd testte Pianta ook eigenhandig de nieuwe rallywagens en begeleide hij de ontwikkeling van dichtbij (Zie onderstaand filmpje over de ontwikkeling van de Delta S4). Nadat Pianta zelf gestopt was met rijden, zette hij zich naast zijn leidinggevende activiteiten ook in voor de rallysport via politieke wegen, waar hij de belangen behartigde van nieuw jong talent.

Pianta3

Pianta stond voor een leidende Italiaanse aanwezigheid in de autosport. Vooral ook toen hij Alfa Romeo niet alleen via de 75 deed terugkeren in de autosport, maar uiteindelijk ook met de 155 deed overwinnen in de DTM. De Duitse suprematie werd op indrukwekkende wijze doorbroken. Pianta zei al in een vroeg stadium dat het onmogelijke mogelijk zou zijn en voegde de daad bij het woord. Hij bleef zelfs bij Alfa Corse tot en met de 156 en voegde zich als adviseur ook nog bij het team van Fiat. Giorgio Pianta was dus een vakidioot die een groot deel van de naoorlogse Italiaanse racegeschiedenis eigenhandig vorm gaf. Met zijn overlijden gaat een heel dik boek helaas definitief dicht.

To view this page in English please visit our international version.

RSS  

1 reactie »

  • squadra schrijft:

    Een legende is niet meer.

    Die generatie van helden: Beppe Volta, Sergio Limone, Giorgio Pianta, Cesare Fiorio. Ik vind dat Alfa Romeo met een 6C Coupe weer richting DTM moet. WTCC is veel te laag voor Alfa Romeo tegen Lada en Citroen racen. BMW, Audi, Mercedes en toekomst waarschijnlijk Lexus in de DTM.

    R.I.P.

    Giorgio Pianta!!

Je kunt je voor een persoonlijk profiel ook bij Club AutoEdizione registreren of log direct in als je reeds lid bent.


Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Volg ons

Advertenties