Milano cosi lontano

Milano Arese

Milaan lijkt nu inderdaad verder weg dan ooit, nu de komst van de nieuwe Alfa Romeo Giulietta de definitieve scheiding markeert tussen het legendarische merk en haar kraambed.

Het feit dat de nieuwe Alfa toch de naam Milano niet kreeg terwijl iedereen er al aan gewend was (ik zeg het soms nog!), is misschien wel het meest tekenend. Wat ooit de bakermat was voor misschien wel het sterkste automerk symbool van Italië, gleed in een proces van jaren langzaam richting concurrent Turijn. Nu bijna 100 jaar geleden werd op papier op 24 juni 1910 de Anonima Lombarda Fabbrica Automobili geboren te Milaan; A.L.F.A. De inmiddels internationaal legendarische eerste naam waar later de achternaam van diens stichter werd toegevoegd, die van de Napoletaan Nicola Romeo. Dit gebeurde in de buitenwijk Portello, ten noordwesten van de Lombardijse hoofdstad. 

De gehele productie komt daar in Portello aanvankelijk tot stand. Vanaf midden jaren ’60 gaat er echter een nieuwe grote fabriek in de gemeente Arese in werking. Dat is al buiten Milaan maar nog steeds heel dichtbij de oorsprong. Maar er komt nog een Alfa Romeo initiatief op gang buiten Milaan. In 1963 starten Carlo Chiti en Ludovico Chizzola met AutoDelta in Tavagnacco, helemaal in de provincie Udine. Deze semi-officiële autosport tak van Alfa Romeo vormt een nieuw hoofdstuk in de indrukwekkende geschiedenis van het merk. Winnende legendarische typeaanduidingen als de TZ, TZ2, 33 en de GTA komen uit het noordoosten van Italië. Maar de grootste vervreemding ontstaat wel in 1972, als Alfa Romeo een fabriek opent in Pomigliano d’Arco nabij Napels. Daar wordt dan de Alfa Sud gebouwd, wat in vele opzichten een keerpunt vormde voor het merk. Vandaag worden daar nu nog de Alfa Romeo 147 en 159 gebouwd.

En daarmee is de cirkel alweer rond, want de nieuwe Giulietta zal de 147 vervangen die daar nu vandaan komt. Niet Milanees dus. Alleen het Viscontische symbool en het Milanese kruis getuigen nog van de oorsprong. De nieuwe Alfa Romeo had, na de symbolische naam MiTo (Milano-Torino) van het op een na laatste nieuwe model, als een ode aan de oorsprong zoals gezegd bijna Milano geheten. Maar misschien is het wel beter, dat daar nu niet te veel en te letterlijk uiteindelijk bij wordt stilgestaan. Ook al is een plaatsnaam als indicatie voor een Alfa Romeo model, alles behalve omstreden sinds de komst van legendarische namen als de 6C 2300 Pescara, de 8C 2300 Monza, de 6C 2500 SS Villa d’Este, de Montreal en bijvoorbeeld de series van de 75 met de naam Milano, Indy en Imola.

De hekken sluiten in Arese… Milaan is nu heel ver weg.

6 gedachten over “Milano cosi lontano

  • 3 december 2009 om 15:50
    Permalink

    Wat zou een Duitser vinden als Audi en Porsche ipv Ingolstadt en Stuttgart gewoon in Wolfsburg zouden zitten ivm de overname en eigendom van Volkswagen?
    Tijdens het gevecht om Opel bleek ook hoe belangrijk Duitsland voor de Duitsers is.

    Het museo en het centro stile waren toch altijd nog de banden met Milaan al kwam de fabriek in Arese stil te liggen.
    Er waren twee jaar geleden nog plannen om daar een experience center te maken met nieuw museum maar daar hoor je niks meer over.
    Kan me bijna niet voorstellen dat het over en uit is met Alfa Romeo in Arese.

    Komende week is weer een demonstratie bij het Scala in Milaan gepland tegen de sluiting.

    Beantwoorden
  • 3 december 2009 om 15:59
    Permalink

    Sorry.. maar Arese is voorbij.passé, schluss. ik denk dat de energie beter kunnen besteden aan het in stand houden van Alfa als merk. Waar het dan ook geproduceerd wordt.. maakt me eigenlijk helemaal niet meer uit.. zolang het DNA maar de sfeer van Milano blijft uitstralen vind ik het allang best.

    Beantwoorden
  • 3 december 2009 om 19:35
    Permalink

    Zoals Tommaso zegt Alfa Romeo is Milaan en ze kunnen niet om Milaan heen bouw er dingen die wij alfisten belangrijk vinden.

    FIAT WORD WAKKER

    ciao Squadra

    Beantwoorden
  • 4 december 2009 om 05:45
    Permalink

    Sluit me volledig aan bij Hans75. Alfa moet zich momenteel focussen op het zichzelf in stand houden. Waar dan ook ter wereld.
    Een merk dat wil overleven in Marchione’s eigen visie (6 wereldmerken) zal zich moet internationaliseren. Hoe pijnlijk het ook is zal Alfa dan toch wellicht Arese moeten loslaten.

    Zeg nou zelf. We zitten soms (bijna) te huilen om de geboorteplaats van een automerk terwijl de kans zeer groot is dat 75% van de bezoekers op deze website zelf niet meer in “hun geboorteplaats” wonen. En wij als “mensen” zijn (ook emotioneel gezien) een meer bijzonder product dan een automerk toch? 😉 🙂

    Maar zoals Tommaso zegt zou het wel mooi zijn als er iets achterbleef zoals een nieuw museum. (en openstellen van het grote Alfa archief als bibliotheek 😉 )

    Beantwoorden
  • 4 december 2009 om 18:32
    Permalink

    Alfa’s eigenheid en character, de mythe Alfa Romeo, is één van zijn USP’s.

    Eentje waar een gemiddeld Japans, Chinees, Amerikaans of zelfs maar Duits merk zijn rechterarm voor zou afstaan. Onbegrijpelijk hoe FIAT hiermee omspringt.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.