The new Chrysler Delta

Lancia Delta

Het scheelt dat de Delta al aardig bekend is van de film ‘Angels en Demons’ van regisseur Ron Howard.

Bovendien kan menig Amerikaans acteur inmiddels getuigen van de klasse die deze ruime luxe hatch te bieden heeft. 

Badge engineering is een vies woord, waar we als liefhebbers van Italiaanse auto’s al helemaal liever niet aan denken. Toch is het in dit geval niet echt een heel slechte gedachte. Het gerucht gaat namelijk dat Lancia voor een groot deel de stijl van de toekomstige Chryslers zal gaan bepalen. Dat betekent dus dat Centro Stile Lancia de toon zet, ook in de toekomst. Onder leiding van CEO François kunnen we er bovendien extra op vertrouwen dat de huidige koers van Lancia zal worden vastgehouden.

Nu komt er vanuit de Amerikaanse media het geluid, dat als eerste stap in de richting van een nieuw Chrysler, een mild aangepaste Delta het Chrysler logo mag gaan dragen. Iets waar je als Lancia liefhebber liever niet aan denkt. Maar aangezien deze auto enkel in de VS verkocht zal gaan worden, is dit eerder een eer dan een belediging. De ruime hatch zou het in Amerika namelijk heel goed kunnen doen gezien haar vormgeving, ruimte en ultra schone plus krachtige motoren. Een prima eerste voordelige en winstgevende daad, in een lange aanloop richting nieuwe samen te ontwikkelen modellen zoals enkele sedans, coupé’s en sw’s.

De uitermate aantrekkelijke kenmerken van dit model Lancia, zouden een slag kunnen toebrengen aan de voor de Amerikaanse markt bedoelde Audi’s A3 en VW Golf. Bovendien zal de aanwezigheid van een Chrysler logo de doorgaans nogal chauvinistische Amerikaanse klant -die bij gebrek aan beter een buitenlandse auto koopt- nog meer voor dit model doen kunnen vallen.

De Lancia Delta is geheel onder regie van Olivier François op de markt gezet in 2008.

10 gedachten over “The new Chrysler Delta

  • 9 oktober 2009 om 17:08
    Permalink

    Goed, gedacht zolang er maar een duidelijk herkenbaar verschil is aan de buitenzijde en binnenzijde dan toch.

    Want de zelfde toer opgaan als de opel frontera en de chevrolet captiva zou hoogverraad zijn 🙄

    Maar een verlengde versie van de Delta voor de amerikanen onder een chrysler logo is zeker niet slecht 🙂

    Beantwoorden
  • 9 oktober 2009 om 17:29
    Permalink

    Verlengde Delta? Ik had het kunnen weten….
    Weet je hoe lang de Delta wel niet is? 4,5 m !!!
    Het maximale uit een C platform. De langste C/D middenklasser in de wereld.

    Geen grappen B.A.L.

    Beantwoorden
  • 9 oktober 2009 om 17:43
    Permalink

    Dat de Amerikanen dit nooit zelf bedacht hadden: Luxe en ruimte zoals ze het kennen in hun limo’s, maar dan op normale afmetingen en met de nodige aandacht voor design. Dat een klein merk zoals Lancia de Amerikanen gaat leren wat mooie, elegante en doordachte auto’s zijn!

    Beantwoorden
  • 9 oktober 2009 om 17:46
    Permalink

    Eindelijk gerechtigheid Frank, eindelijk! 🙂

    Beantwoorden
  • 9 oktober 2009 om 18:30
    Permalink

    Een Lancia met bekerhouders!! 😀
    Vereist al zeker 20 cm verlenging van de Delta.

    Anders is het gedoemd te mislukken natuurlijk.

    Beantwoorden
  • 9 oktober 2009 om 19:25
    Permalink

    @6C Jordy: ja en als het kan ook nog een burgerhouder is gegarandeerd succes best meteen een patent er op nemen dan. 😀

    Beantwoorden
  • 9 oktober 2009 om 19:28
    Permalink

    @Mattia Mariani: ja je hebt gelijk hij is best wel lang als je weet dat mijn 166 maar 4.79 lang is 😉

    Beantwoorden
  • 9 oktober 2009 om 19:33
    Permalink

    @Frank: 😀 Haha ja dat is zeker lang genoeg voor een Amerikaan 😉

    Beantwoorden
  • 10 oktober 2009 om 09:37
    Permalink

    ik wil eigenlijk wel een V8 big block in mijn Chrysler Delta…. ken dat?

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.