‘The new Lancia’

De titel zegt genoeg.

Lancia blijft bestaan maarrrr.. zal samensmelten met ‘The new Chrysler’. Chrysler zal op haar beurt veel van FGA ontvangen de komende tijd voor de ontwikkeling van het nieuwe Chrysler. Een Chrysler dat kwalitatief beter is, meer emotie heeft en voldoet aan de eisen van de regering qua milieunormen. Onderhuids zullen compacte platformen en de nodige motoren hun weg vinden naar nieuwe Chrysler modellen. Maar we kunnen ook een esthetische samensmelting constateren. De Chrysler op basis van de Lancia Delta is het bewijs dat men voor Chrysler een wat subtielere en verfijnde benadering van een luxe auto zullen nastreven dan tot nu toe het geval was. En waar ben je dan beter af dan bij het hoogwaardige merk uit Turijn?

Het is bij het zien van de Chrysler 200 concept ook duidelijk dat men met Chrysler al op zoek was naar een dergelijke invulling van een meer stijlvol topproduct. Deze auto is zelfs met een beetje fantasie al om te toveren naar een Lancia. Volgens Marchionne zal de Sebring eind dit jaar al een opvolger krijgen. Men werkt nu hard aan het hart van het nieuwe Amerikaanse merk in het midden en hogere segment en plots krijgt Lancia de kans een bovenste helft neer te zetten boven de Ypsilon, Musa en Delta. De Thesis was ooit een goede poging daartoe maar was verder geen goede basis door een gebrek aan structuur. Lancia bestond uit los zand. Met de komst van Marchionne, François en de Delta is daar voor een groot deel al een goede constructieve wending in gebracht, maar om als merk bestaansrecht af te dwingen heeft het meer nodig. Dat wist iedereen eigenlijk wel. Toen kwam de fusie van afgelopen zomer. Marchionne is duidelijk als het gaat om de vruchten van goed samenwerken. Dankzij het technische aanbod aan het nieuwe Chrysler van modellen die het nog niet heeft, van A-C segment, kan het Amerikaanse merk opnieuw beginnen in eigen land en later misschien ook daarbuiten. Het grote Chrysler is door de crisis hard getroffen en zocht een nieuw startpunt. Lancia zoekt vooral de kans op groei maar mistte dat wat Chrysler kon bieden voor de segmenten D en E. Maar dat niet alleen. Lancia zou alleen bestaansrecht hebben als het ook meer verkooppunten zou hebben en die kun je niet uit een hoge hoed toveren. Of toch wel?… Chrysler krimpt gedwongen, Lancia groeit gedwongen. Dat is een win-win situatie. Lancia zou netals in de tijd van Delta, Prisma en Thema weer een volwaardig merk worden. Waarom Lancia wel en Alfa Romeo niet? Omdat Alfa Romeo een heel andere benadering nodig heeft en Lancia eigenlijk precies de kenmerken vertoonde om deze samensmelting aan te gaan.

Klinkt allemaal geweldig natuurlijk, maar we hopen dat de grotere Lancia’s die komen gaan, zoals een compact D segment model op basis van C-Evo en een nieuw E segment model op basis van de 300C, vooral Lancia-waardig zullen zijn qua interieur en exterieure kenmerken. Gezien de noodzaak voor Chrysler hebben we goede hoop daarop. Zelfs het huidige modellengamma kreeg nu al, voor zo ver dat mogelijk is, een verfijnde makeover waardoor ze volgens de pers Italiaanser leken. Dit was te zien op de autoshow van Detroit.

Vandaar nu onze schets van het E segment model. Ook zie je in de gallery wat snapshots van een oplettende bezoeker van de Chrysler-stand in Detroit. Op het grote beeldscherm waren namelijk flitsen te zien van wat leek op een nieuwe 300C. Vanuit Lancia optiek natuurlijk plotseling interessant. Onze tekening is hier overigens niet op gebaseerd zoals je kunt zien.

En omdat je het niet elke dag over Alfa Romeo kunt hebben is het misschien ook gezellig om hieronder Lancia’s toekomst te bediscussiëren.

Goede discussie toegewenst!

M.Mariani

[nggallery id=169]

Deel dit artikel:

5 gedachten over “‘The new Lancia’

  • 20 januari 2010 om 15:02
    Permalink

    Na vijf Alfa’s en twee Lancia’s zitten wij nu te wachten op een SUV van één van beide. Is het zinvol om nog even te blijven wachten?

    Beantwoorden
  • 20 januari 2010 om 16:49
    Permalink

    wachten op een SUV is volgens mij zowiezo nooit zinvol…

    Beantwoorden
  • 20 januari 2010 om 16:57
    Permalink

    Ik hoop er het beste van Matta. Marchione heeft gezegd dat de mogelijkheid van een Delta met Chrysler logo’s voor de Amerikaanse markt een serieuze optie is (bron Autocar). Als dat betekent dat identieke auto’s met verschillende badges op de diverse markten worden geproduceerd, vrees ik het erste voor de identiteit van Lancia. Hopenlijk pakt het anders uit.

    Beantwoorden
  • 20 januari 2010 om 18:46
    Permalink

    Eigenlijk ben ik wel benieuwd naar de nieuwe Lancia-Chrysler modellen. Had ik niet zo Lancia-minded geweest, reed ik nu in een 300C ipv een Thesis.
    Heiligschennis ? Misschien wel, maar als een samensmelting de enige oplossing is om het merk geen stille dood te laten sterven, dan graag.
    Ik ook, hoop op het beste voor Lancia.

    Beantwoorden
  • 20 januari 2010 om 23:52
    Permalink

    De constructie lijkt me redelijk eenvoudig, misschien wel te eenvoudig. Als ik een Thesis naast een 300C zet, zie ik behoorlijk grote verschillen. Ondanks dat Chrysler het meer verfijnde merk van de Amerikaanse markt moet worden, zal er voor een bepaalde middenweg gekozen moeten worden. De vraag is of het Amerikaanse publiek hierop zit te wachten. Persoonlijk had ik graag wat meer uiterlijke verschillen gezien.

    Daarnaast loop je het risico om je geloofwaardigheid te verliezen, als dezelfde auto aan de andere kant van de plas, met slechts een andere badge rond rijdt. Het Amerikaanse publiek is misschien niet erg kritisch als het gaat om merkimago, en Lancia in Europa erg klein. Toch bestaat de kans dat de traditionele autojournalisten hierover de meest ‘rare’ verhalen gaan schrijven. Misschien hebben deze partijen nog een grote invloed op het koopgedrag?

    Maar ik zie er ook grote kansen in. Ik denk dat Chrysler een mooie basis voor de hogere segmenten biedt. Binnen FGA-Chrysler is het ook de meest logische en ideale synergie. Het is is voor beide merken een mooie basis om te bouwen aan de toekomst.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.