The power of Italian engineering

MultiAir

FGA is bezig met een mondiale uitbreiding. En waar kun je dan beter beginnen dan bij de bron; de krachtbron. Een schone, zuinige welwillende motor. In alle soorten en maten, straks in 2011 ook in de VS. Alfa Romeo kreeg deze maand de eer om er voor het eerst mee naar buiten te komen middels de MiTo. Vrijwel direct hierna komt nu het nieuws dat de motor ook als eerste wapenfeit op de nodige Amerikaanse modellen van de afdeling Chrysler zal worden gemonteerd. De eerste motoren die Chrysler zal gaan gebruiken, zijn naar MultiAir aangepaste 2.o en 2.4 viercilinder blokken. Deze vind je onder de moterkap van onder andere de Chrysler Sebring, Dodge Avenger en Caliber, plus de Jeep Patriot en Compass. Dit zal een groot verlies voor de firma Magna zijn, die momenteel nog deze modellen van trekkracht voorziet. Het Canadees-Oostenrijkse bedrijf heeft het al niet zo makkelijk, want na de overname van Opel staat het momenteel onder felle kritiek van regeringen (behalve de Duitse) en concurrenten. Deze laatste groep kijkt met wantrouwen naar deze nieuwe Opel-eigenaar, vanwege de vele modellen die menig fabrikant daar nu nog laat bouwen. 

De nieuwe Amerikaanse MultiAir varianten worden qua technische ingreep op min of meer dezelfde wijze aangepast als al is gebeurt bij de Alfa Mito en GrandePunto Evo. FGA toont hiermee aan duidelijk de touwtjes in handen te hebben over zee. We mogen dit zien als een eerste wapenfeit in de transformatie van FGA als voornamelijk Italiaanse firma, naar grote internationale autoproducent. De nieuwe 3.6 Pentastar zescilinder zal in 2012 ook voorzien worden van MultiAir technologie. Deze zal tegen die tijd debuteren onder de kap van de de nieuwe Grand Cherokee en later ook in de nieuwe 300 serie. Wie weet wat dit voor een merk als Alfa Romeo gaat betekenen en welke cijfers daar straks aan verbonden kunnen worden.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.