Enkele toekomstige typeaanduidingen van de Giulia
Op een vrijgekomen sheet van Alfa Romeo zien we in principe alle typeaanduidingen die je de komende jaren kunt zien op een Giulia. We kennen reeds de wijze waarop de naam Giulia zelf is geschreven, het Quadrifoglio-logo en uiteraard de nieuwe logo’s van het merk met Milanees wapen. Q4 voor de versie met vierwielaandrijving, hebben we al in de VS op de autosalon van New York voor het eerst gezien en zullen we straks ook op onze lokale wegen steeds vaker achterop een Alfa Romeo Giulia zien staan. Q2 (foto onder) was inmiddels, hoewel pas in september leverbaar, ook al gespot en staat wat de Giulia betreft voor een nieuwe technische vinding. We kennen de aanduiding al jaren, maar bij de D-segment sedan van Alfa (en straks de SUV) gaat het toch echt om een nieuw type (automatisch blokkerend) differentieel dat gekoppeld zal zijn aan het IBS (Integrated Brake System) systeem van Alfa Romeo. Een innovatief elektronisch systeem, dat de stabiliteitscontrole koppelt aan de rembekrachtiging, ter bevordering van een ideale krachtverdeling en remreactie. Kortom zoals Alfa’s slogan dat ook stelt; alles draait om de techniek en dynamiek.
Dan zijn er nog een paar badges die we nog niet gezien hadden. De term Super bestaat al voor het optiepakket, maar de aanduiding die dan rechtsboven het voorwiel zou staan, kan duiden op een toekomstige krachtige en luxe versie. Bijvoorbeeld een full-option uitrusting gecombineerd met extra krachtige 2.0 Turbo met maximaal 280 pk. Een meer sportief uitgeruste variant met dezelfde krachtbron, kan dan de aanduiding Veloce krijgen. Precies in het lettertype zoals die nu al op de sterkste Giulietta en MiTo te zien is. Het meest verrassende is toch wel de laatste typeaanduiding ‘AE’. Voor ons bij AutoEdizione een vertrouwde lettercombinatie… Volgens de bron is dit de badge die je straks op de hybride versie zult zien terwijl anderen weer beweren dat het gewoon voor ‘AlfaEco’ staat, oftewel een extra zuinige 21% bijtelling diesel van 136 pk. Waar het voor staat wordt op het internet momenteel dus nog druk over gespeculeerd. We hopen op het gerucht van een 100% Italiaanse term zoals; “Attuatore Elettrico”. Dat staat voor de elektromotor die de krachtbron zal bijstaan en gecombineerd tot wel 340 pk kan leveren. Maar we denken dat het meer voor de hand ligt dat Alfa Romeo het de Amerikaanse klant niet onnodig moeilijk wil maken en dat de aanduiding voor “Advanced efficiency” staat.
italian sources (facebook page Alfa Tipo 949) claim that AE is 180 hp 2.2 MJT ECO (99g CO2/km) and that hybrid version will carry QE badge.
350 HP version of GME should carry Veloce moniker on NAFTA soil. For us even 210 HP diesel and 280 HP GME could be ordered as Veloce.
De 210pk versie van de diesel en de 280pk versie van de benzine zijn de veloceversies. Komt van de infosessie die ik gekregen heb van FCA in Belië.
Volgens mij is de A van AE gewoon de laatste letter van GiuliA, dus wordt het de “Giulia E”
@Veloce: Dat klinkt inderdaad heel aannemelijk en lijkt me beter ook. Ik verwacht voor de Eco modellen. De E van Eco dus. Ik gok groen van kleur.