Doet FCA Magneti Marelli toch in de verkoop?

magneti marelli

Al jaren is er sprake  (voor het laatst in 2015) van een mogelijke verkoop op termijn van FCA’s componentenindustrie Magneti Marelli. De beroemde firma uit Corbetta (Milaan) bleek echter nooit echt in de etalage van Lingotto te hebben gestaan. Tot gisteren toen het toch plots erg concreet werd in een persbericht van Bloomberg, dat overigens door nog geen enkele partij is bevestigd. Het is bekend dat FCA binnen nu en 2019 haar schuldenlast zoveel mogelijk tot een nulpunt wil reduceren. De verkoop van een succesvol internationaal bedrijf als Magneti Marelli kan daar in grote mate aan bijdragen. In historisch opzicht zou het een groot verlies zijn voor het Italiaanse erfgoed dat verbonden is aan de auto-industrie. Ook andere bekende namen als Pirelli en Pininfarina kwamen noodgedwongen in buitenlandse handen terecht de afgelopen tijd en het lijkt erop dat het 97 jaar oude Magneti Marelli de volgende is.

Dat het geen kleine overnamekandidaat zal zijn is logisch, gezien de omvang van Magneti Marelli en de waarde van het bedrijf (geschat op circa 2,7 miljard euro). Samsung Electronics wordt nu in verband gebracht met een overleg dat gaande zou zijn met FCA. Eind dit jaar zou men tot een akkoord komen. Of het om een deel van de firma of het geheel zal gaan is onduidelijk. Het is mogelijk dat de naam in handen blijft van FCA en dat enkele productielocaties met de bijbehorende activiteiten worden afgestoten. Magneti Marelli heeft verschillende divisies, verspreid over vrijwel alle continenten. Samsung is reeds jaren een goede partner van Exor/FCA. De tweede man van de Koreaanse firma zit zelf in de raad van bestuur van Exor. Voor het zeer vermogende Samsung (70 miljard dollar) moet een overname financieel gezien geen enkel probleem vormen.

7 gedachten over “Doet FCA Magneti Marelli toch in de verkoop?

  • 4 augustus 2016 om 15:25
    Permalink

    Zo’n kleine 3 miljard, daar kan je hele leuke Alfa’s mee ontwikkelen!

    Dat historisch erfgoed is wat mij betreft een beetje flauwekul, het is gewoon een
    groot internationaal bedrijf, en de topman van overnamekandidaat Samsung is een goede bekende van FCA.

    Beantwoorden
  • 5 augustus 2016 om 00:41
    Permalink

    Ik weet niet wat MM bijdraagd aan de winst van FCA maar dat is meen ik best een aardig deel zo niet het meest lucratieve deel van de firma na Ferrari. Ga je voor de snelle incassering of de lange termijn winst? Voor ontwikkeling helemaal kijkend naar de toekomst zullen ze meer en meer de kennis van een firma als MM nodig hebben voor ontwikkeling van nieuwe producten.

    Ik zou het dus mooi binnen eigen deuren houden. Een nauwere samenwerking ok maar wat wint FCA er mee buiten 1 keer cashen en daarna nooit meer. Ze zijn lekker bezig laat ze die leningen dan maar wat minder snel afbetalen.

    Beantwoorden
  • 5 augustus 2016 om 20:32
    Permalink

    Ook niet onbelangrijk: Magneti Marelli speelt een heel belangrijke rol in innovaties. Het is goed voorstelbaar dat innovaties als Multi-air lastiger worden als niet simpel op concernniveau kan worden besloten welke componenten MM daarvoor moet gaan ontwikkelen. Zodra het een extern bedrijf is, maakt het altijd een eigen afweging of de investering de potentiële opbrengsten waard is.

    Het lijkt me dat je een innovatiebolwerk als MM om deze reden niet lichtzinnig moet verkopen.

    Beantwoorden
  • 6 augustus 2016 om 12:21
    Permalink

    Als fca verkoopt , is de schuld van 5 miljard ineens 2 miljard ook niet onbelangrijk lijkt me.
    en onderdelen blijven gewoon daarvandaan komen , alleen andere eigenaar die meer geld heeft dus meer kan ontwikkel

    Beantwoorden
  • 17 augustus 2016 om 19:31
    Permalink

    Dit is nu het meest stomme, wat men kan doen, het te koop zetten van Magneti Marelli te verkopen. Dit is samen met Comau, FPT en Teksid kroon juwelen van de FCA. Men heeft straks Marelli nodig voor de ontwikkeling van elektrische auto’s.
    Die drie miljard is veel te weinig. Bijna 100 jaar ervaring, bekend over de gehele wereld, bekend bij heel veel automerken en vooral in de Formule 1. Laat elk onderdeel van de FCA en CNH een klein deel van de winst aan de schuld van 5 miljard mee betalen. Volgens mij is het dan binnen een paar jaar opgelost.
    Dus nooit verkopen!

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.