Tweede C-segment Alfa Romeo op komst?

SUV als eerste stap.

Uiteraard kreeg de Tonale, die al voor de samensmelting met de Fransen helemaal was uitgedacht, volop voorrang. De Tonale blijkt als compacte SUV een strategische zet te zijn op zoek naar groei voor het gekwelde iconische merk. Men spreekt over een kleine 35.000 orders inmiddels en ruim 1100 exemplaren die voor kerst zijn geleverd. Pomigliano d’Arco produceert binnenkort ongeveer 400 exemplaren per dag. De toevoeging van de Dodge Hornet voor de VS zal bijdragen aan het succes en vormt feitelijk een duid in Alfa Romeo’s zakje. Ook de kleine B-segment SUV uit Polen zal binnenkort bijdragen aan Alfa’s groei en staat garant voor snel resultaat.

Giulietta voor de liefhebber.

Maar het schijnt dat Tavares persoonlijk al vlak na de fusie tussen FCA en PSA, zou hebben gezegd dat Alfa Romeo niet zonder een Giulietta-opvolger door het leven moet. Of hij toen voor zijn beurt sprak, of dat hij het gewoon over de Tonale had zullen we nooit weten. Kenners zullen echter onderschrijven dat, hoewel een sportieve hatchback misschien niet de populairste carrosserievorm is op de huidige markt, het wel perfect past in Alfa Romeo’s gamma. Je zou kunnen zeggen dat het de ideale eerste auto vormt voor menig liefhebber met een zwak voor het merk. Liefhebbers mogen als doelgroep bovendien niet worden vergeten, omdat deze immers zowel in goede als in kwade dagen vaak trouwe afnemer blijken te zijn.

Vanuit Amerika.

We hebben in al deze jaren dat we schrijven best vaak meegemaakt dat afgevaardigden van het merk elders in de wereld dingen roepen, die uiteindelijk niet blijken te kloppen. Toch melden we even dat in Amerika, de lokale Alfa-baas Larry Dominique, heeft laten doorschemeren dat er naast de Tonale nog iets aan zit te komen in het C-segment. Wat zei hij niet precies, maar hij gaf lezers van MotorTrend feitelijk een brutaal inkijkje in Imparato’s portfolio. De Franse CEO heeft zelf nog nooit over de komst van een nieuwe Giulietta gesproken, maar dat zegt natuurlijk niet alles. Juist in het segment voor de massa doet men minder vaak hele definitieve uitspraken. Het is immers makkelijker om een gelimiteerde exoot aan te kondigen dan een markttendens-gevoelige-auto waarvan niet heel zeker is of en wanneer deze komt. Als we even op dit onderwerp door fantaseren denken we dat het een model kan zijn, dat zowel techniek als productielocatie deelt met de aangekondigde Lancia Delta. Een debuut kun je dus ergen tussen 2027 en 2028 verwachten. Meer dan 15 jaar na de lancering van de vorige Giulietta dus.

8 gedachten over “Tweede C-segment Alfa Romeo op komst?

  • 7 februari 2023 om 12:30
    Permalink

    Toch krijgt Alfa keer op keer voorrang op Lancia..

    Beantwoorden
  • 7 februari 2023 om 14:28
    Permalink

    1100 moet 11000 zijn, lijkt me. Ik hoop dat ze met de Tonale goed knaken verdienen, maar je zult mij er echt niet in zien. Dan moet je wel echt een roze Alfabril op hebben. Wel benieuwd naar een eventuele extra C-segmenter.

    Beantwoorden
  • 8 februari 2023 om 22:44
    Permalink

    De schets hierboven is 100 keer beter dan een Tonale. Mag iets spannender maar prima verder.

    Beantwoorden
  • 9 februari 2023 om 08:11
    Permalink

    Een “duid” in het zakje? Mag het ook een duit zijn? 😉

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.