Verkoop Alfa Romeo groeit structureel

Verdubbeling van de verkoopcijfers.

Alfa Romeo zet de trend van groei van de afgelopen jaren volop door. Op alle belangrijke Europese markten is het Italiaanse merk in de lift. In totaal werden 27.000 auto’s verkocht in 2023. Dat is een verdubbeling van het aantal. In Italië zijn de Tonale en Stelvio respectievelijk goed voor 6% en 10% van de totale verkoop in de specifieke segmenten. De Tonale zorgde op de thuismarkt voor het grootste succes met bijna 20.000 verkochte eenheden. Met de komst van de Milano in het kleine segment verwacht men deze groei enkel verder door te kunnen zetten.

12 gedachten over “Verkoop Alfa Romeo groeit structureel

  • 5 januari 2024 om 21:47
    Permalink

    27.000 Alfa’s? Zo weinig in 1 jaar? Dat doet Tesla in 3-4 dagen. Het is hondsberoerd weinig. Minimaal 100.000 stuks per jaar, en dan minimaal 25.000 Giulia’s of die EV-opvolger.

    Beantwoorden
    • 5 januari 2024 om 23:10
      Permalink

      Cijfers kloppen inderdaad niet. In europa zijn er tot en met november al 45649 verkocht en in de VS 10898 over het heel 2023

      Beantwoorden
  • 5 januari 2024 om 23:00
    Permalink

    Schrijver van die artikel leeft in een parallelle wereld. Cijfers zijn bedroevend.

    Beantwoorden
  • 6 januari 2024 om 12:20
    Permalink

    Cijfers zijn bedroevend? Daar gaan we weer. Hoeveel moet Alfa in korte tijd verkopen om de reageerders tevreden te stellen? En bovenal, waarop is dat aantal dan in hemelsnaam gebaseerd? Met het beschikbare productportfolio best prima en opmaat naar meer (ja, als het goed is). Er zijn landen (Spanje bijvoorbeeld) waar de Tonale gewoon goed aanslaat. De Milano zal voor meer aantallen moeten kunnen zorgen in het meest populaire segment. Maar dat vindt de azijn..’Alfist’ maar niks natuurlijk. Die wil alleen een GTV en spider…droom verder. En altijd maar die vergelijking met Tesla…waar komt dat toch vandaan, zucht. Wees blij dat Alfa als merk überhaupt nog bestaat, want dat was (in de gehele geschiedenis van het merk) zeker geen vanzelfsprekendheid. Vergelijk ook even met Jaguar (markt Stelvio en Giulia) Ik heb uiteraard geen glazen bol, maar de wijze waarop men nu stap voor stap Alfa en gelukkig Lancia gaat herintroduceren geeft in ieder geval veel meer vertrouwen dan onder het kwakkelende, financieel en bovenal organisatorisch uitermate zwakke FCA. De basis nu is veel gezonder. Vergelijk bijvoorbeeld ook de oude beloftes van FCA/ SM nou niet met die van Stellantis nu. Stellantis draait als geheel goed. En het is natuurlijk financieel, technisch en organisatorisch niet goed mogelijk en wellicht onwenselijk om in 2 jaar tijd 5 volledig nieuwe modellen in de markt te knallen. We zijn niet in China, met aanzienlijke overheid bemoeienis/sreun en ogenschijnlijk onuitputtelijk budget en capaciteit, maar in Europa. Kijk naar het grotere geheel, de onderlinge verhoudingen. En vergeet onze Nederlandse markt gewoon even, want die is voor de meeste fabrikanten totaal onbelangrijk.

    Beantwoorden
    • 6 januari 2024 om 12:44
      Permalink

      Mooi gezegd en je hebt ook gewoon gelijk. Maar ik moet wel toegeven dat ik er ook wel wat moeite mee heb om op deze manier te denken. Het heeft even wat tijd nodig denk ik.

      Beantwoorden
      • 6 januari 2024 om 19:44
        Permalink

        Die 27509 is alleen in Italië.
        Wereldwijd is dat veel meer.
        Belangrijkste is groei en winst en dat gebeurd.
        Wel jammer dat het bericht van sutoedisione niet klopt.

    • 6 januari 2024 om 20:41
      Permalink

      Goed verhaal, het gaat steeds beter met Alfa gelukkig en het word ook mooier op de weg, dat kun je bij andere merken niet zo gauw zeggen

      Beantwoorden
  • 7 januari 2024 om 00:19
    Permalink

    Wees gelukkig met een merk als Alfa Romeo. Hebben jullie liever dat eentonige straatbeeld met BMW´s en Tesla´s? Ik baal van die kuddegeest.

    Beantwoorden
  • 8 januari 2024 om 14:51
    Permalink

    Ik vind het wel tof dat er relatief weinig Alfa’s rondrijden. Als ik eenheidsworst als Tesla, VAG of BMW wil dan koop ik dat wel. Alfisten zijn misschien de grootste liefhebbers (althans, dat denken ze zelf) maar zijn by far ook de grootste criticasters op het merk. Ik zeg altijd maar zo: chill, het gaat om blik.

    Beantwoorden
    • 9 januari 2024 om 05:19
      Permalink

      Een Alfa is nu eenmaal emotie. Er is ‘blik’ genoeg. Toyota, Skoda, Ford,.. voor als van A naar B vooral goedkoop en veilig moet zijn. Daghap vs A la carte. Zonder emotie in het product blijft er niets bijzonders over. Dus ook niet van Alfa. En de liefhebbers hebben zo’n merk nodig. Het laatste betaalbare merk met veel emotie, als je geen Ferrari, Aston Martin of Maserati kunt betalen.

      Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.