Verkoopcijfers februari 2011

De Italiaans markt bevindt zich nog altijd in een vrije val. Na de -20,7% van vorige maand noteerde een van de grootste markten in Europa een -20,49%. Er werden in Februari 160.329 auto’s verkocht in Italië. De occasionmarkt groeide juist met een +11,49%.

Fiat Group noteerde een -27,09% door de verkoop van 45.527 auto’s. Vorig jaar waren dat na de tweede maand nog 62.441, al was toen nog wel het effect van de staatssteun van kracht. Eind volgende maand zal het verschil weer minder groot zijn met 2010. De daling was voor de Italiaanse autobouwer sinds lange tijd weer iets minder heftig dan de maand ervoor. Na januari noteerde Fiat Auto nog een -27,76% met 47.918 stuks. Marchionne liet weten dat dat de daling zoals die nu verloopt, volledig overeenkomt met wat was ingecalculeerd. Ook de CEO geeft aan dat vanaf april de getallen langzaam weer de positieve kant op zullen gaan.

De Giulietta zorgde opnieuw voor betere cijfers bij Alfa Romeo. Het Milanese merk noteert na februari een +33,26% met 6262 verkopen in Italië. Dat is een verkoopstijging van bijna 4% ten opzichte van vorig jaar. Vorig jaar verkocht Alfa Romeo op de thuismarkt mét staatssteun in de eerste twee maanden 9808 auto’s en momenteel zijn dat er al 12.836. Van de Giulietta werden er afgelopen maand nog eens 3700 verkocht. Het accent komt momenteel sowieso steeds meer op C segment modellen te liggen, want ook de Fiat Bravo deed het beter dan anders en is één van de populairste Diesel auto’s van Italië (2640 Bravo MultiJet).

Fiat noteerde als merk natuurlijk niet echt mooie cijfers en is met -33,94 één van de grotere dalers in Italië, omdat het erg afhankelijk is van de lagere segmenten. Fiat verkocht 31.979 auto’s terwijl dat vorig jaar in februari nog 48.412 waren. Fiat’s marktaandeel is geslonken van bijna 25% in 2010, richting de 20,5% op dit moment. De Punto is met 10.709 stuks nog altijd de populairste auto van Italië. Op de tweede plaats zien we de Panda met 9385 stuks. De 500 verdringt met 6180 de Ford Fiësta waardoor er weer drie Fiat’s bovenaan staan. Vooral de komst van de TwinAir doet de 500 veel goeds.

Lancia was in februari nog afhankelijk van de Delta en voormalige succesnummers als de Ypsilon en Musa. Het verkocht 7286 auto’s ten opzichte van een dikke 9330 van vorig jaar februari. De Ypsilon deed het met 4090 stuks zelfs weer behoorlijk goed, dankzij recente aanbiedingen en vernieuwingen. De driedeurs Ypsilon staat daarmee op de zesde plaats van meest populaire auto’s in Italië. Lancia noteerde desondanks een -21,91% omdat het bijvoorbeeld nog niet van de nieuwe vijfdeurs Ypsilon kan profiteren, die de in de maand juni pas de showroom zal bereiken. Lancia’s marktaandeel staat nog altijd op zo’n 4,5 % en is dus redelijk in balans.

Ferrari groeit nog steeds en Maserati noteert nog altijd een lichte daling ten opzichte van 2010.

De grootste dalers op de Italiaanse markt waren overigens Ford (-30,33%), PSA (-34,39) en Renault (-40,70%). Dat er langzaam weer een positieve kentering gaande is voor Fiat blijkt ook uit de cijfers uit Frankrijk en Duitsland, waar behalve Alfa Romeo ook Fiat weer voorzichtig plust dankzij een aantrekkelijk aanbod (MyLife modellen, TwinAir). In Nederland doet Fiat Group het uiteraard nog altijd goed met behoorlijk wat verdubbelde aantallen ten opzichte van vorige jaar. Op Lancia na, vinden de modellen van Fiat (Punto,Panda,500) en Alfa Romeo (MiTo, Giulietta) percentueel steeds meer klanten.

2 gedachten over “Verkoopcijfers februari 2011

  • 3 maart 2011 om 07:57
    Permalink

    Toch beangstigend die dalende verkoopcijfers, ingecalculeerd of niet. Ik zou er doodzenuwachtig van worden.

    Het kan een strategische zet zijn van Marchionne om te wachten met een lading nieuwe modellen, maar als dealer ben je wel mooi in je hemd gezet.

    Beantwoorden
  • 23 maart 2011 om 18:11
    Permalink

    Een Lancia Ypsilon is dus net zo exclusief als een Ferrari(-:

    Alfa Romeo: waar blijven de actiemodellen?

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.