VM Motori levert nu vernieuwde 3.0 V6 Ecodiesel

Vanuit Italië worden door FCA nu vernieuwde 3.0 V6 dieselmotoren naar Amerika verscheept voor RAM. De evolutie (derde generatie) van het blok dat we de afgelopen jaren leerden kennen via de eendagsvlieg Lancia Thema, op basis van de Chrysler 300C en de Maserati Ghibli en Quattroporte, krijgt voortaan de toevoeging ‘Eco’ vanwege z’n meer efficiënte en schonere karakter (en de inmiddels slechte reputatie van de diesel).

VM Motori in het Emiliaanse Cento, produceert nu vooral nog voor RAM dat dit blok introduceert op de nieuwe 1500. Ook Jeep zal er op termijn gebruik van gaan maken, onder andere in de nieuwe Grand Cherokee die momenteel in ontwikkeling is. Belangrijke veranderingen zijn de toename van de hoeveelheid koppel (+14%, 650 Nm bij 1600 t/min) en vermogen (+8%, 260 pk bij 3600 t/min). Verder is er een nieuwe watergekoelde turbo (met VGT) toegepast en is de inlaat naar de cilinderkop aangepast. Naast de hoge druk EGR is nu ook een lage druk EGR achter de roetfilter geplaatst. Omdat hierdoor minder energie van de turbo verloren gaat, is het blok zuiniger geworden. Ook zijn diverse onderdelen lichter gemaakt, wat de prestaties en duurzaamheid ten goede komt.

18 gedachten over “VM Motori levert nu vernieuwde 3.0 V6 Ecodiesel

  • 20 juni 2019 om 11:49
    Permalink

    Knap stukje werk. Ik neem aan dat deze motor straks ook zijn weg vindt naar de overige merken.

    Beantwoorden
  • 20 juni 2019 om 13:19
    Permalink

    Het vermogen met 8% verhogen tot 260 PK? Nuttig!
    Graag met 50% verlagen en zuiniger/CO2-vriendelijker: dan is er een prestatie geleverd, als je het mij vraagt…
    Maar ja, de Trump-amerikanen hebben alleen nog oog voor zichzelf en het directe plezier van ‘nu’.

    Beantwoorden
  • 20 juni 2019 om 14:55
    Permalink

    Duitse diesel wordt het land uitgejaagd en deze wordt bejubeld

    Beantwoorden
  • 20 juni 2019 om 17:04
    Permalink

    Bepa.
    Deze motor komt in een pick up te hangen .
    Deze moet er flink aan trekken met a a nhangwagen
    Mischien voor je onzin schrijft eens nadenken.

    Beantwoorden
  • 20 juni 2019 om 17:49
    Permalink

    @BePa

    Dat zou kunnen, dan verzin je een totaal onverkoopbare truck en kunnen ze dat fabricage van de motor helemaal stoppen. Jij je zin, nog minder vervuiling.
    Ook

    Beantwoorden
  • 20 juni 2019 om 17:50
    Permalink

    Sorry, beetje taalfouten door klein mobiel toetsen bord

    Beantwoorden
  • 20 juni 2019 om 21:09
    Permalink

    Fantastische motor ! En FCA heeft deze hard nodig om de CO2 te drukken, maar niet alleen FCA, ook de andere merken. Alleen “ dieselgate” heeft de dieselmotor in een kwaad daglicht gesteld, geheel onterecht eigenlijk.

    BeantwoordenReport user
  • 20 juni 2019 om 21:13
    Permalink

    VM maakt goede motoren alleen Amerikaanse politiek deugd niet

    Beantwoorden
  • 21 juni 2019 om 12:15
    Permalink

    @Hoekree: In een pichup, akkoord. Maar ik lees toch ook Maserati Ghibli, Chrisler 300C (bestaat die nog?). Neen, ik stel gewoon vast dat motoren in de loop van de geschiedenis telkens weer meer vermogen krijgen, alsof iemand daar om vraagt. Dertig jaar geleden was het vermogen van een gemiddelde auto maar de helft van nu, en niemand vond dat een probleem. Akkoord, auto’s werden om allerlei (veiligheids-)redenen zwaarder, maar dan nog. In mijn ogen is het belangrijk dat een fabrikant uitpakt met kleinere, lichtere en meer zuinige motoren die desondanks het vermogen gelijk houden of eerder doen afnemen. Mensen zijn nodeloos verwend geraakt. Heeft het enig nut dat een auto niet in 8, maar in 6 seconden van 0 naar 100 km/h geraakt? Mij maakt het geen bal uit, en zo zijn er velen…

    Beantwoorden
  • 21 juni 2019 om 12:44
    Permalink

    De Diesel motor is heel belangrijk om de uitstoot cijfers straks te gaan halen (Parijs akkoorden) Daimler komt ook met een hele zuinige schone diesel op de markt. We krijgen straks hele schone benzine turbo motoren Hybride motoren, Helemaal elektrische motoren en ultra zuinige diesel motoren! FCA is denk ik slim om te kijken wat WLTP voor effect heeft op de markt. Echt heel veel nieuwe auto’s komen er momenteel ook niet op de markt.

    Sterker nog de laatste tijd lees je alleen maar dat ze stoppen met modellen denk aan de Audi TT of stoppen met motoren zoals de BMW V12 en AMG 65 blok.

    Renault is met hangende pootjes terug in gesprek met FCA om toch te kijken naar een deal ook onder druk van Nissan de Franse overheid is de mond gesnoerd. Mocht de deal rond komen verwacht ik nieuwe modellen die slim in de markt zullen worden gezet!! Intussen wordt er gewerkt aan nieuwe modellen van Maserati en Alfa Romeo onder aanvoering van de briljante Harald Wester die terug is waar die moet zijn deze Duitser zonder opsmuk is van aanpakken maar wel op de juiste manier!!

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 22 juni 2019 om 23:14
    Permalink

    Wat een tragisch bericht. Allereerst: we zien al jaren niets nieuws meer bij FCA< en dan komt men in een tijd waarin afscheid wordt genomen van de dieselmotor nog een update van deze dinosaurus motor. En ten tweede: Maserati en RAM krijgen identieke motoren, hoe leg je dat uit aan je klant? De realiteit anno 2019: de gloednieuwe BMW 7-serie, die het op alle fronten wint van de Quattroporte, is maar liefst EUR 70.000 goedkoper dan de Maserati, puur door de gigantische technologische achterstand die FCA inmiddels heeft op de concurrentie. Als BMW morgen Maserati overneemt, en de Quattroporte voorziet van BMW motor, multimedia en autonomische systemen, dan gaat de Maserati er 8 jaar op vooruit, en kost EUR 70.000 minder…..

    Beantwoorden
  • 23 juni 2019 om 01:48
    Permalink

    Een bmw zal nooit een maserati kwa uitstaling kunnen verslaan
    Al is het model al wat ouder een bmw 7 straalt niks uit koud duits staal.
    En een diesel is een diesel in welk model hij ook ligt.
    Jullie hebben allemaal een slechte gewoonte om overal iets negatiefs in te zien.
    Is toch niet te geloven zeg.
    Je moet wel een klote leven hebben .

    Beantwoorden
  • 23 juni 2019 om 10:50
    Permalink

    @Hoekree: vorige maand werden er 1027 BMW 7-series afgeleverd aan Europese klanten. En 28 Quattroportes. Zou het misschien kunnen zijn dat de BMW de Maserati toch verslaat, zelfs qua uitstraling en rij dynamiek? Sluit je ogen, en droom lekker verder. Onder het bewind van FCA wordt al 3 jaar geen cent meer geinvesteerd in Maserati en Alfa Romeo. Het is wachten op een koper.

    Beantwoorden
  • 23 juni 2019 om 13:55
    Permalink

    Voor de duidelijkheid. Maserati krijgt geen nieuwe diesels mee

    Beantwoorden
  • 23 juni 2019 om 19:41
    Permalink

    @Lancia4Ever: als dat waar is, waarom staat dit artikel dan op Autoedizione? Dit is toch een website voor liefhebbers van Italiaanse auto’s? Dat het Amerikaanse RAM pickups levert met Italiaanse diesels lijkt me niet zo relevant. Ik zou graag wat minder Amerikaans FCA nieuws zien en wat meer nieuws over bv Lamborghini, een merk waarmee het wel goed gaat. Nieuws over de Amerikaanse en Braziliaanse tak van het in Nederland gevestigde FCA heeft weinig met Italiaanse auto’s te maken.

    Beantwoorden
  • 24 juni 2019 om 22:25
    Permalink

    Mareblue.

    Dank zijdie pick ups bestaat maserati nog .dat je dat maar weet .

    Beantwoorden
  • 8 juli 2019 om 00:51
    Permalink

    Diesels zijn nu al schoner dan een benzine hybride. Ken je feiten.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.