Waarom de nieuwe FIAT Panda vooral in Italië ‘Grande Panda’ zal worden genoemd

Ideale auto voor FIAT’s verjaardag.

Zo noemt FIAT CEO Olivier François de nieuwe Panda… Of moeten we zeggen de Grande Panda. Over dat laatste wijden we zo uit, maar laten we eerst benoemen waarom François juist dit model de ideale jubileumauto vindt. FIAT heeft al toen het 120 werd met de Centoventi vooral willen laten zien, waarom het merk uit Turijn nog altijd veelzijdig en relevant is. FIAT is geen merk louter uit het verleden, ondanks dat dát gevoel, door een gebrek aan nieuwe modellen de afgelopen jaren, je soms wel kan bekruipen. Zelfs wijlen CEO Marchionne gaf openlijk toe dat het merk met een imagoprobleem kampte. Een 500 is dan weliswaar een succesvolle knipoog naar dat ooit zo succesvolle en dominant aanwezige FIAT. Maar kan het merk nog wel een deuk in pakje boter slaan op andere fronten? De nieuwe 4 meter lange Panda moet een bewijs zijn dat FIAT dat inderdaad kan. Compact, economisch, praktisch… én hopelijk in de nabije toekomst ook weer veelzijdig en aanpasbaar naar de persoonlijke wensen van de klant. Van ietwat Spartaans tot lifestyle stijlicoon zoals bijvoorbeeld een 4×4. Overigens valt de nieuwe Grande Panda bij het publiek behoorlijk in de smaak en dat is alvast winst. Olivier François meldt dat de nieuwe Multipla die we volgend jaar zullen zien, mogelijk zelfs nog meer handen op elkaar zal krijgen.

Van Pandina tot Grande Panda. 

Schrapt FIAT de naam Panda tijdelijk? Het antwoord is natuurlijk nee, want op de nieuwkomer staat voluit de naam van de vriendelijke bamboe etende beer. Grande Panda is dan ook een soort tussentijdse titel om de auto beter te duiden, zolang de kleinere vijfdeurs uit Pomigliano nog onder ons zal zijn. En dat is best lang want inmiddels wordt voor het model uit 2012 het pensioenjaar 2027 genoemd (soms zelfs 2029!). Dat neemt niet weg dat de Pandina vooral in Italië nog heel veel te zien zal zijn. In Nederland bijvoorbeeld, speelt de auto geen belangrijke rol op de markt voor nieuwe auto’s. Het doet ons een beetje denken aan de tijd van de Grande Punto. De tweede generatie Punto (Classic) was nog in productie in Servië en is bij ons nauwelijks te zien geweest. De FIAT Grande Punto werd dus al snel gewoon Punto genoemd vooral buiten Italië.

12 gedachten over “Waarom de nieuwe FIAT Panda vooral in Italië ‘Grande Panda’ zal worden genoemd

  • 18 juni 2024 om 05:02
    Permalink

    Ik heb geen goed gevoel bij het nieuwe gamma van het Italiaanse deel van Stellantis. 600, Junior, Grande Panda of Ypsilon, ik merk geen sidderingen in Autoland. Geen massale tests, laat staan hoge testscores. Het is lauw. De Grande Panda is natuurlijk erg nieuw, maar het blijft een ongebouwde e-C3. Ik zie de lage belangstelling trouwens ook bij de Tonale en Grecale. Ongetwijfeld heb ik niet zoveel harde cijfers (zag wel onlangs de verkoop-implosie in Nederland van de Tonale), maar na meer dan 40 jaar de autowereld volgen weet je of succes eraan komt, zoals ooit de eerste Panda, de 205, Uno, Punto, de 156, de 500 of een relatief succes als de Giulia, ondanks dat de laatste in veel weinig varianten is uitgebracht en nog zowat slechte keuzes (geen hybrides, steeds saaiere kleuren, steeds slechter standaardinterieur..). Magere Hein klopt op de deur, maar de Italianen denken dat het Tavares is met meer goed nieuws….

    Beantwoorden
    • 18 juni 2024 om 05:07
      Permalink

      Paar typo’s, hier niet te herstellen, maar ‘you get the point’ .. enne, hopelijk kunnen de Italianen nog wel wat herstellen.

      Beantwoorden
    • 18 juni 2024 om 11:43
      Permalink

      Blijkbaar mag dat klonen enkel bij VAG. De panda is geen omgebouwde Citroen. De auto’s worden SAMEN ontwikkeld. Ook klungelen mag enkel bij VAG. Wij hebben nu twee jaar een Tonale én dit is zeker een onderwaardeerde auto. Wat updates gehad maar hij rijdt geweldig. Dat kan van een Q3 en een Q5 niet altijd gezegd worden. Beide modellen uit onze familie hebben meer bij de garage gestaan dan thuis. Lekkende schuifdaken waardoor passagiersstoel vol kortsluitingen, waterinsijpeling langs deurstijlen, niet openende deuren, waarbij de auto langs buiten door iemand met de sleutel moet geopend worden, ad Blue problemen, … Neen, onze Tonale is onze 17e Italiaan en blijkbaar betrouwbaarder dan made in Germany 🤢

      Beantwoorden
      • 18 juni 2024 om 16:41
        Permalink

        ik wordt nogal erg zenuwachtig van die stellatis motoren, in ieder geval genoeg om een auto te zoeken waar er geen inzit

    • 18 juni 2024 om 14:05
      Permalink

      Ik begrijp je gevoel, ik heb al jaren hetzelfde. Het wauw-gevoel als er een nieuwe Italiaan werd gelanceerd. Op een paar uitzonderingen na (hallo GranTurismo) is het allemaal lafjes. Voor deze nieuwe Panda heb ik overigens wel goede hoop op succes, maar innoverend en vernieuwend, een nieuwe maatstaf in design en rij-eigenschappen zal het nooit meer worden onder de Stellantis kopiefabriek. Dat gezegd hebbende, het is voor fabrikanten wel steeds moeilijker om zich te onderscheiden. Alle auto’s zijn tegenwoordig goed en zien er prima uit.

      Beantwoorden
      • 18 juni 2024 om 20:35
        Permalink

        Hahaha.. lekker onderbouwd, maar mopper tegen Francois, Tavares of Imparato. Dan stop ik met l’en. Ik rij ondertussen door in mijn Alfa’s. Met veel plezier.

  • 18 juni 2024 om 10:04
    Permalink

    Marchionne zei dat Fiat een imago probleem heeft, maar dat heeft hij zelf gecreëerd. Na de goed ontvangen Panda en Grande Punto (“Fiats comeback begint hier” kopte Autovisie) gebeurde er bijna niks meer, stekkers eruit en uitzitten. Behalve het retro 500-tje dan. Maar die moest dan ook in z’n eentje ongeveer alles dragen. Hopelijk wordt dat nu met Stellantis anders.

    Beantwoorden
  • 18 juni 2024 om 12:08
    Permalink

    Ik blijf het vooral een beetje jammer vinden dat men bij Stellantis niet de moeite heeft genomen om de Italiaanse merken te voorzien van italiaanse motoren. Hopelijk gaat dat nog veranderen in de toekomst, maar ik vrees ervoor

    Beantwoorden
    • 18 juni 2024 om 16:48
      Permalink

      Snap de opmerking maar je moet je afvragen of dat bij dit segment voor de gemiddelde koper een doorslaggevend argument is.

      Beantwoorden
    • 23 juni 2024 om 21:36
      Permalink

      De Grande Punta is gewoon een verkleede Jeep Avenger …. allemaal Stellantis-speeltjes

      Beantwoorden
  • 18 juni 2024 om 13:13
    Permalink

    De Panda is net gelanceerd maar zal zeker veelvuldig worden getest. Daarbij op dit moment uniek aanbod, voor zo weinig een volwaardige B-segmenter.
    De sidderingen gaan op dit moment vooral over discussies voor en tegen EVs en voor of tegen Chinese auto’s. Autoliefhebbers hebben nu andere prio’s dan auto’s.
    Ik verwacht dat ëC3 of Panda auto van het jaar wordt. Hoop dat ie snel wordt geïntroduceerd op de markt want als het nog ) maanden duurt voor ie leverbaar is, zijn er voor die tijd drie Chinese gebakjes. Ook bij de Alfa Romeo Junior duurt het erg lang voor de levering op gang komt.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.