Binnenkort een stuk minder ‘Fiat’ in de straten van Mumbai

Fiat Premier

En dat komt niet zozeer door de huidige uitbreidingsplannen van Fiat in India, integendeel. Het is vanwege een gigantisch leger aan taxi’s, die zelfs voor Indiase normen te milieubelastend worden bevonden momenteel. De naoorlogse Fiat 1100, reïncarneerde in India als Premier Padmini en leefde daar nog lang en gelukkig. Voor die tijd was de 1100 evenals de 500 al als Fiat leverbaar in een India waar nog weinig auto’s rondreden. Het krijg de bijnaam ‘Dukkar Fiat’ en vormde een modern ogende en beter uitgeruste concurrent van de Hindustan Ambassador met Engelse wortels.

De ‘Pad’ is ruim over de leeftijd van 25 jaar en de overheid wil taxi’s van meer dan een kwart eeuw uit het straatbeeld verbannen. Van 1963 tot 1973 werden de Padmini in een Joint Venture met Turijn, lokaal geproduceerd. Daarna bleef dezelfde basis echter nog voortbestaan tot het jaar 2000, in beheer van Premier Automobiles. De eerste bedreigingen voor Premier deden zich echter al in de jaren ’90 voor, toen de Indiase automarkt werd opengegooid.

Pal

Veel Indiërs die een auto konden betalen, hadden toen geen trek meer om 8 jaar te wachten op een nieuwe auto (dat was de gemiddelde levertijd van een Padmini) en stapten massaal over op een compacte meer moderne Maruti-Suzuki. Een Italiaanse sedan uit de jaren ’50 voldeed toen bovendien ook aan de Ganges niet meer aan de eisen van de consument. Het door de Staat gecontroleerde Premier, kon daardoor in de jaren die volgden alleen nog aan eveneens door de overheid gecontroleerde taxi-bedrijven leveren. Het werd een laatste bolwerk van het oude socialistische India.

De nazaten van de 1100-103 zijn ook een symbool van het oude Bombay in het bijzonder vanwege de productie en Calcutta was het terrein van de Hindustan Ambassador op basis van de Britse Morris Oxford. De Padmini bleek echter een stuk geliefder al die jaren en droeg de naam van een prinses uit een ver verleden (foto onder). Maar het zijn namen als Tata, Hyundai, Maruti-Suzuki…en Fiat, die de Indiërs nu eerder zullen verleiden. Toch heeft de Padmini, zoals het een echte Italiaanse auto betaamt, tot op de dag van vandaag een hoop fans in India. Wie weet speelt de autobouwer uit Turijn, ooit nog handig in op dit stukje oude sentiment, dat nu spoedig tot het verleden zal behoren. Daarvoor zal het dan wel in Premier een goede partner moeten blijven zien. Aangezien Fiat motoren zal gaan leveren aan dit oude inmiddels sterk gekrompen bedrijf, lijkt dat geen probleem.

Pal2

De naam van een prinses moet gegarandeerd succes opleveren, dacht men bij Premier in de jaren ’60.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.