Claudio Maglioli: Een groot Lancia-man is heengegaan

Vanmorgen is voormalig Lancia-coureur en ingenieur Claudio Maglioli op 72 jarige leeftijd overleden na een lang ziekbed. Deze zeer gepassioneerde sportman en Piemontees heeft heel zijn leven aan de autosport en het merk Lancia gewijd. De in Bioglio (Provincie Biella) geboren Maglioli begon als motorcoureur, maar stapte via de kart over in de racewagens voor op de weg. In 1965 en 1966 won hij het Italiaanse kampioenschap Velocità Turismo Classe 2000 in een Flavia 1.8 Zagato (op de foto boven staat hij bij deze auto). In 1967 neemt hij deel aan de Europese toerwagenkampioenschappen in een Fulvia Rallye 1.3 HF. Maar Maglioli is ook een legende uit de spectaculaire Targa Florio, waar hij in deelnam met een Fulvia Sport Zagato. In dat zelfde jaar rijdt hij ook tegen Stirling Moss in de 24 uur op de Nürburgring, de 12 uur van Sebring en de 24 uur van Daytona.

Behalve een goed racer was hij ook een technisch begaafd man en creëerde hij prototype’s op basis van de Fulvia coupé, samen met collega Cesare Fiorio. Zo ontstond de Fulvia F&M Special (foto boven). Het resultaat was een zeer snelle winnende auto. Claudio Maglioli verdiende zijn sporen in de sporttak van Lancia en werkte onder andere vanuit zijn eigen werkplaats aan de Stratos, Beta Coupé, Beta Montecarlo Gruppo 5, de Endurance Prototipo Gruppo C en de Rally 037. Stuk voor stuk hoofdrolspelers en technische hoogstandjes, in de rijke haast mythische rally-geschiedenis van het merk Lancia. Maglioli was dus een van die mensen die samen met tal van andere hoofdrolspelers als bijvoorbeeld Munari en Biasion, de naam Lancia hoog hielden in de autosport. Met Munari -bijgenaamd ‘il Drago’- kon hij zich zelfs dikwijls meten waardoor het Reparto Corse Lancia voor menig tegenstander een moeilijk te grijpen tegenstander werd.

Een gedachte over “Claudio Maglioli: Een groot Lancia-man is heengegaan

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.