DeTomaso: Rossignolo doet meer aankondigingen

Om precies te zijn, zijn zoon Gianluca Rossignolo.

Gelukkig zijn er behalve de praatjes over totale verklontering van de autindustrie zoals in de discussie rond Alfa Romeo en Volkswagen te proeven is, ook wel voorbeelden van veel bravoure waarmee zelfstandige en semi-zelfstandige autobouwers zich een plek op de automobielkaart willen toe-eigenen. Iets dat vroeger dagelijks voorkwam, maar vandaag de dag in een sterke geglobaliseerde industrie alleen nog voorkomt als je veel lef hebt en heel veel geld. Behalve voorbeelden als Saab-Spyker, Lotus en Fisker is er ook DeTomaso. Eerdere berichten over de wederopstanding van het Italiaanse merk onder leiding van Gian Mario Rossignolo heb je ook al op AutoEdizione kunnen lezen. DeTomaso zou met een aantal prestigieuze productiemodellen vooral op de Italiaanse en Amerikaanse markt klanten willen wegpikken bij de gerenommeerde merken. Dankzij de bestaande high-tech fabriek in Livorno en de overname van een modern complex van Pininfarina in Turijn, hoopt Rossignolo een slag te kunnen slaan. DeTomaso staat ook op de kandidatenlijst van 5 geïnteresseerden voor de FGA fabriek in Termini Imerese.

Het eerste model zal aanstaande juni al op de markt geïntroduceerd worden. Van 3-13 maart 2011 zal het model voor het eerst te zien zijn op de autosalon in Geneve. Volgens de zoon van Gian Mario Rossignolo, Gianluca Rossignolo, zal de SUV in dezelfde periode in productie gaan om vervolgens in de showroom te verschijnen voor een prijs van 85.000 euro tot 125.000. Gianluca is de tweede man in het bedrijf achter zijn vader en dus heeft de bejaarde Rossignolo al voor een opvolger gezorgd. De SUV met benzine en diesel motoren van 260-300 pk gaat in productie in Grugliasco (TO) in de voormalige Pininfarina fabriek. Deze taak komt op de schouders te liggen van 460 werknemers, terwijl de andere 450 zich zullen bezig houden met de voorbereidingen van de andere twee modellen die daarna erbij zullen komen.

Het gaat bij DeTomaso telkens om een gelimiteerde productie voor een exclusieve markt; “Het verkopen van de eerste 1100 auto’s is voor ons al het break-evenpunt”, zegt de zoon van de eigenaar. “We zullen er 1500 bouwen het eerste jaar en het jaar daarna 2500.” Het voorlopig einddoel is het bouwen van 3000 auto’s per jaar, voornamelijk bestemd voor Europa en Noord Amerika. De eerste dealers zullen op ons continent verrijzen en de Arabische Emiraten. Negen maanden daarna is Amerika aan de beurt.

Intussen zegt Rossignolo jr. dat de Italiaanse regering met veel interesse het plan van DeTomaso voor Termini Imerese heeft bekeken. DeTomaso wil daar een product bouwen uit een lager segment dat tussen de 30.000 en de 50.000 euro moet gaan kosten. In september blijkt of dit plan levensvatbaar zal zijn.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.