Fiat 500 blijft ook sterk in Europa

De in 2007 geïntroduceerde Fiat 500 is zelfs sterker dan de nieuwe VW Up! in Europa en daarmee heeft de autobouwer uit Turijn samen met de Panda nog altijd een stevig marktaandeel in het kleinste segment op ons continent. Volgens de laatste cijfers zijn van de meest compacte klasse, de Panda en de 500 de grootste stijgers met respectievelijk +21% en +18%. Derde is de kleine Volkswagen met +11%. Er werden 9995 exemplaren van de 500 verkocht in oktober.

Naast een toename op de Franse (+58%) en Duitse markt (+35%) is er ook de vrij uitzonderlijke en drastische daling op de Nederlandse (-49%), wat alles te maken heeft met de huidige teneur op onze markt. Maar de tendens in de EU is dus juist een positieve. De 500 is in Frankrijk zelfs de nummer twee achter de Renault Twingo in het A-segment en laat zelfs lokale producten van Peugeot en Citroën achter zich. Hoewel de 500 in Duitsland de Up! wel voor zich moet dulden, doet de kleine Italiaan ook daar goed mee, door zich tussen de concurrent uit Wolfsburg en de Smart te positioneren qua verkoopaantallen. De 500 is in andere landen zoals Italië, Frankrijk, Spanje, Zweden en Oostenrijk, dus zelfs populairder.

7 gedachten over “Fiat 500 blijft ook sterk in Europa

  • 23 november 2012 om 13:06
    Permalink

    Hoe iemand het zelfs maar in zn hoofd krijgt om dat afschuwelijke ding uit Wolfsburg te kopen, is mij een raadsel….

    Beantwoorden
  • 24 november 2012 om 13:20
    Permalink

    Hier in België hebben we daar nog wat minder last van. :-p
    Maar dan nog, het blijft een spuuglelijke auto…

    Beantwoorden
  • 24 november 2012 om 19:20
    Permalink

    Ja heb me er ook over verwonderd…bizar schepsel.

    Maar het verkoopt als een tierelier, want je komt het overal tegen.
    Wat wel een briljante marketings-truc is(fiat let op!!!), is dat de naam officieel “Up!”,
    met uitroepteken. Toen ik de autobladen las over dit onderwerp, las het net alsof iedereen er lyrisch over was, door die uitroepteken. Wat overigens niet het geval is, als je de recentie eenmaal gelezen hebt.

    Beantwoorden
  • 25 november 2012 om 00:49
    Permalink

    In België zie je ze praktisch niet.. Gelukkig. 🙂
    En met de Kia Cee’d was dat ook een beetje zo, de eerste auto met een “‘” in de naam… Wat maakt het uit, zou je denken, maar geen enkele wagen krijgt zomaar een naam zonder een stevig marktonderzoek.

    Beantwoorden
  • 25 november 2012 om 13:02
    Permalink

    In deze roerige en onzekere economische tijden gaat men gewoon voor (vermeende) zekreheid. En Volkswagen, net als Opel, heeft gewoon een beter kwaliteits imago dan Fiat.
    Het al oude adagio: Fix It Again Tony hangt nog steeds aan Fiat, ondanks dat de kwaliteit al jaren beter is dan die van de onze oosterburen…

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.