Nieuw Alfa hart verrijst tussen de as van Arese

arese nuova

Een volledige verbouwd museum plus een nieuw commercieel centrum speciaal voor klanten van Alfa Romeo. Tussen de brokstukken en de kaalslag van de oude grote Alfa-fabriek in Arese ontstaan inmiddels de contouren van een nieuwe wereld. Het had heel wat voeten in aarde sinds de sluiting van het museum en mede dankzij een radicale vakbondsbeweging (Slai-Cobas) dat zich stevig in de oude fabriek had ingekwartierd. Maar er lag een keiharde deadline in de vorm van Expo 2015, die niemand wilde mislopen. Een groot gedeelte blijft na de sloop vlak en heeft de functie van megaparking voor Expo-bezoekers (circa 8000 auto’s). Deze is in mei voltooid. Dat is vooral het gedeelte waar vroeger de motoren en de platformtechniek werden gefabriceerd. Het markante kantoorpand langs de oostzijde (Centro Tecnico aan de hoofdweg Via Alfa Romeo) staat nog overeind (foto onder in oude situatie) terwijl links daarvan inmiddels een wat ecologische aandoende architectuur met veel hout vorm krijgt, waar onder andere het grootste winkelcentrum van Europa maar ook appartementen gevestigd zullen worden. Een oppervlakte van meer dan 90.000 m² dat in juli voltooid zal zijn. Het zo herkenbare voormalige Centro Tecnico, dat als het ware de poort tot de fabriek vormde, zal blijven staan en krijgt een openbare functie die onder andere met de enorme parkeerplaats te maken hebben. Daar is nu nog Fiat’s Call Center gevestigd, maar dat zal waarschijnlijk bij het museum een plek krijgen.

arese fabriek

Het centrum voor klanten van Alfa Romeo niet zo ver van het museum (ten zuidoosten van het voormalige fabrieksterrein) krijgt waarschijnlijk een grote showroom wat deze zomer ook het startpunt vormt van Alfa’s nieuwe verkoopnetwerk. Het begin van een nieuw tijdperk tijdens de presentatie van de kersverse sportieve middensegment sedan (die al dan niet Giulia zal heten) en de viering van het 105 jarige bestaan van het bijzondere automerk dat ooit in Portello even verderop ontstond. Het ligt centraal in ‘Motor World’ (foto onder) een gebied waarin de oude auto-industrie van toen geëerd wordt middels nieuwe activiteiten.

arese fabriek1

Daarbij hoort ook een nieuwe multifunctionele testbaan (Mondo Auto Active) van 1,6 km richting het westen, dat qua ontwerp op de oude testbaan van Alfa Romeo lijkt. Samen goed voor zo’n 86.000 vierkante meter. In het flink opgefriste nabijgelegen museum (het voormalige directiecentrum) zullen 250 modellen uit de bekende collectie permanent te zien zijn. Ook het voormalige Centro Stile en de smelterij aan de westelijk kant overleven overigens de grote herstructurering en worden voorzien van een nieuw uiterlijk. Er blijven zelfs -weliswaar gemoderniseerd- enkele elementen in werking, zoals de elektriciteitscentrale en de waterzuiveringscentrale.

capannone

Lange tijd bleven de tijdens de hoogtijdagen gebouwde grauwe grote autosilo’s tussen het museum en de nieuwe structuur gespaard, maar vanaf begin dit jaar is daar inmiddels ook de sloophamer tegenaan gezet (foto boven). Het einde van wat voor velen het meest herkenbare punt was van Alfa Romeo Arese, maar wat ook een bron was van losse asbestdeeltjes die verschillende werknemers die daar actief waren fataal werden. Oude symbolen die doen herinneren aan het productieve verleden van Alfa Romeo, krijgen gelukkig opnieuw een plaats binnen het vernieuwde terrein. Dat grote fabrieksterrein dat vroeger zo’n krachtig symbool werd van de naoorlogse opkomst van de Lombardijse autofabrikant (bekijk de historische film van het ontstaan hieronder).

Een gedachte over “Nieuw Alfa hart verrijst tussen de as van Arese

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.