Organisatie Mille Miglia kan populariteit nauwelijks meer aan

Donderdag gaat de Mille Miglia 2012 van start. Door de jaarlijks toenemende populariteit, heeft de organisatie het dit jaar zwaarder dan ooit en moet het alles uit de kast trekken, om de rit tussen Brescia en Rome in goede banen te leiden. De internationale toestroom is zo groot, dat men besloten heeft om voor één keer meer teams te laten deelnemen dan traditioneel gezien de bedoeling is. Je hebt vorig jaar bij ons al kunnen lezen dat de Mille Miglia commercieel gezien geëxplodeerd is…

Het is al lang geen bijna geheel Italiaanse aangelegenheid meer met de meest puristische verzamelaars als deelnemer, maar tal van merknamen associëren zich tegenwoordig met de Mille en allerlei type’s verschijnen aan de start, zoals topmannen van diverse autofabrikanten en politici. Het is natuurlijk een zeer vruchtbare periode voor diverse regio’s in Italië waarlangs de Mille zich afspeelt, maar het is een doorn in het oog voor wie de geschiedenis zoveel mogelijk in ere wil houden. De meest uiteenlopende sponsoren zijn bijna schreeuwerig zichtbaar en er gaat meer aandacht uit naar het topmodel die het startsein mag geven (foto: model en actrice Martina Stella mag het dit jaar doen), dan naar de historische auto’s. Tekenend is bijvoorbeeld ook de redelijk dominante aanwezigheid van Honda dit jaar, een merk dat nog niet eens bestond ten tijde van de Mille Miglia en nu hoofdsponsor is. Er worden ook steeds meer (ludieke) evenementen bedacht naast de eigenlijk race, die dit jaar voor de dertigste keer in ere wordt gehouden sinds de wedstrijd als echte wedstrijd ophield met bestaan. Dat begint morgen al wanneer er om 15:00 375 oude rode en witte auto’s in de vorm van een pijl gaan staan, met daarin de tekst ‘1000 Miglia’. Goed voor een plaats in de World Guiness Book of Records. Dat gebeurt op het parkeerterrein van de Fiera di Brescia.

Er waren dit jaar meer dan 1500 inschrijvingen en wordt nu dikwijls cynisch gezegd dat alleen de best betalende aanmeldingen deelnemen. Er gaan eerst 150 Ferrari’s van start (‘Ferrari Tribute to Mille Miglia’), gevolgd door 500 auto’s en talloze assisterende voertuigen van teams en merken die hoofdsponsor zijn (Alfa Romeo, Audi, Bently, BMW, Bugatti, Jaguar, Mercedes, Porsche en Volkswagen). In totaal rijden dik duizend voertuigen (inclusief moderne auto’s dus) de legendarische rit met een rode pijl als symbool. De organisatie bestaat uit 1200 mensen met een specifieke taak langs de route (incl. vrijwilligers) en 500 personen van het officiële team. Hoewel door de enorme aandacht de crisis behoorlijk bezworen lijkt te worden, vragen we ons af of Enzo Ferrari het ook vandaag de dag nog ‘de mooiste race ter wereld’ zou noemen, zoals hij ooit treffend zei…

Dat tijden veranderen zie je aan de sponsoren van de Mille Miglia; links 1987, rechts 2012.

2 gedachten over “Organisatie Mille Miglia kan populariteit nauwelijks meer aan

  • 14 mei 2012 om 15:11
    Permalink

    Als ik de sponsors zo bekijk;

    Dan zou ik persoonlijk er NIET aan mee willen doen en dan niet om Honda
    En je wilt niet eens weten wat je er voor moet neer lappen om er aan mee te doen, dus houdt het al voor mij op;-)
    Maar dit gebeurt toch met alle evenementen die een succes zijn.

    Beantwoorden
  • 15 mei 2012 om 07:56
    Permalink

    Het goede nieuws is dat volgend jaar de organisatie van de MM terug bij de vorige, oorspronkelijke organisator komt. De huidige organisatie heeft het evenement quasi naar de knoppen geholpen.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.