Volgend topmodel Lancia en MPV delen nieuw platform

Voyager

Hoewel de CEO van Lancia in Taormina gisteren een interview gaf over het mooie merk, moeten we voor een klein beetje opheldering over het nogal onduidelijk toekomstbeeld, kijken naar wat er aan de andere kant van de oceaan eventueel doorsijpelt. We richten hiervoor onze blik om precies te zijn op Windsor in Canada. Daar staat namelijk een zeer belangrijke Chrysler-fabriek met maar liefst 4000 werknemers. Inmiddels wordt er druk gespeculeerd over het toekomstige productieplan, van de fabriek waar enkel grotere modellen van Chrysler en dus ook Lancia van de band rollen.

Hoewel het eerste nieuws vooral in het D-segment te verwachten valt, dat geassembleerd zal worden in Sterling Heights te Detroit, zal Chrysler naar ook niet veel langer wachten met opvolgers van de 300 (Thema) en Voyager. Na een succesvolle update voor beide modellen ruim twee jaar geleden, lijkt de uiterlijke houdbaarheidsdatum nu namelijk wel snel in zicht te komen. In Detroit en Italië is daarom de afgelopen jaren met de snelheid van het licht gewerkt aan een volledig nieuw platform voor de hogere segmenten. Het eerste resultaat is inmiddels gebruikt voor de nieuwe Maserati Quattroporte en de Ghibli en zal vervolgens (met specifieke kenmerken) behalve voor Chryslers, ook voor nieuwe topmodellen van Dodge gebruikt worden. Sergio Marchionne zou onlangs gesproken hebben over een mondiaal te gebruiken platform, waarop onder andere een sedan en MPV, maar ook een Crossover van formaat geassembleerd zullen worden.

Bruno

De eerste twee zullen ook als Lancia geëxporteerd worden, omdat de CEO wat deze varianten betreft, over een mondiale export buiten de VS spreekt. De Voyager is het meest van belang voor Chrysler en rolt vanaf 2015 als eerste van de band. Een opvolger voor de Thema en de geplande Crossover, worden echter niet eerder dan in 2016 verwacht. Omdat tot 2015 er voor Lancia zoals gezegd niet veel te verwachten valt, sprak de onlangs aangestelde Lancia-baas Antonella Bruno (foto) gisteren in Taormina, vooral over investeringen in het meest compacte segment. De Lancia Ypsilon zal het belangrijkste model in het gamma blijven. De Thema en Voyager blijven ook volgend jaar nog de lijst aanvoeren als grootste opties, aldus Bruno.

5 gedachten over “Volgend topmodel Lancia en MPV delen nieuw platform

  • 26 juni 2013 om 10:39
    Permalink

    @Lusso zie daarvoor de opmerking (+ link) over het D-segment). We zien ‘m sowieso volgend jaar al, maar dan als Chrysler (als Lancia pas in 2015 ivm zeer slechte markt). Op dat moment kunnen we bij het zien van de styling zeggen of Lancia als merk nog wel echt onder ons is. 🙄

    Beantwoorden
  • 26 juni 2013 om 18:29
    Permalink

    @Lancia4ever (it’s in the name?) … voordeel van de twijfel … grote twijfel!

    Beantwoorden
  • 27 juni 2013 om 15:26
    Permalink

    tussen de regels door: duidelijk is nu dat toekomstige Lancia’s omgekatte Chrysler bakken zullen zijn en dat er voor de komende jaren geen nieuwe modellen te verwachten zijn, dat de Delta uit produktie gaat en dat er dus maar 1 echte Lancia overblijft waar men nu alles op gaat zetten.

    duidelijk is ook dat Lancia beter uit zijn lijden kan worden verlost, dit heeft zo geen zin meer………

    Beantwoorden
  • 27 juni 2013 om 16:04
    Permalink

    @ML_A : volgens het laatste officiële productieplan komt er in 2015 een volledig nieuw model uit de VS. Ik verwacht dat dat de Flavia is. Lancia zal samen met Alfa Romeo een belangrijke rol in het middensegment gaan vervullen. Lancia zal zeker blijven voortbestaan.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.