100 jaar Lingotto inspiratie voor FIAT’s toekomst

De tijdloze moderne vormen van Lingotto.

Lingoto is een groot historisch maar op een bepaalde manier nog altijd modern voorbeeld van industriële architectuur. De vooruitstrevende autofabriek werd in 1923 gerealiseerd en was een van de grootste van Europa. Tegelijkertijd was het de meest in het oog springende. Het testcircuit op het dak werd iconisch, evenals de weg er naar toe. Een soort trappenhuis voor auto’s dat qua gebogen lijnenspel in beton heel open en licht blijft ogen tot op de dag vandaag.

De vertaalslag naar nieuwe FIAT’s.

Die openheid en die typische rondingen gecombineerd met strakke rechte lijnen, wil FIAT direct doorvoeren in haar toekomstige modellen. Modellen die zakelijk ogen maar ook innovatief zijn qua design. Eigenlijk zou je kunnen zeggen dat wat een paar jaar geleden is ingezet met het concept Centoventi, nu wordt doorgezet op de volgende rationele modellen. Dat wil zeggen de elektrische modellen die geen onderdeel uitmaken van de serie 500 en 600. Olivier François geeft ons een inkijkje in FIAT’s dashboard van de toekomst. Het is licht, minimalistisch en innovatief. Less is more’ blijft ook de komende jaren het devies en zal verder worden uitgediept.

Terugkeer van de 4 streepjes.

Maar François vertelt ons eigenlijk ook wat over de buitenzijde als je goed luistert (zie filmpje). Een element dat we als liefhebber nog dagelijks missen en dat zo herkenbaar was op FIAT’s uit de jaren ’80 en ’90 lijkt terug te keren; de 4 diagonale streepjes. Ja 4 want het gaat om precies te zijn om de ruimte tussen de vijf chromen stijltjes in, geïnspireerd op de blauwe diagonale rechthoek tevens Fiat’s bedrijfslogo die op de achterzijde van modellen uit de jaren ’80 en ’90 stonden. Het maakt een FIAT aan de voorzijde zo herkenbaar. De op de jaren ’50 en ’60 geïnspireerde 500 en 600 voeren hun legendarische typeaanduiding, maar nieuwkomers als de Punto (2024/25), Multipla (2025/26) en Panda (2026/27) zullen te herkennen zijn aan dit type logo. Dit is overigens een bevestiging van een eerder gerucht.

10 gedachten over “100 jaar Lingotto inspiratie voor FIAT’s toekomst

  • 23 mei 2023 om 15:21
    Permalink

    Lingotto, ik ben er geweest. Prachtig gebouw, gelukkig is het blijven staan en is het een groot multi-functioneel centrum geworden. Van een dependance van de universiteit tot winkelen, van medische zorg tot bioscoop.
    De binnenbaan waarop de auto’s voor en na test reden is nog helemaal in takt. Als je op de bovenste ring staat kijk je prachtig uit op de Alpen.
    De bovenste baan heb ik toen rondgelopen, fraai uitzicht over Turijn met vlakbij het hk van FIAT en achter Lingotto het enorme spooremplacement vanwaar duizenden FIAT’s de wereld in gingen.
    Op loopafstand van Lingotto vind je trouwens Italië’s Nationaal Automobielmuseum. Ben je in Turijn of omgeving dan MOET je daarheen hoor. 🙂

    Beantwoorden
  • 24 mei 2023 om 06:14
    Permalink

    Klinkt in ieder geval als afwijkend van de andere (“Peugeot”) Stellantis-producten. En dat is wat de Italianen nodig zullen hebben om te overleven. Eigen originaliteit. De PURA gaf de voorzet, laat dit ontwerp het eerste (doel)punt zijn. Ik ben benieuwd.

    Beantwoorden
    • 24 mei 2023 om 15:59
      Permalink

      Wel (weer, sorry) een dik irritatie-punt. Wat doet die Franse Fiat-CEO in dit filmpje? Hij kan ongetwijfeld nog geen stoel tekenen, maar de hautaine Franse slag slingert deze man weer naar voren. Wil iets zeggen over over design, maar beseft niet dat alle kracht vd boodschap verloren gaat door een zware Fransman in een pak met strop. Hoezo Fiat? Hoezo vernieuwing? Wat gaat dit brengen? En die dame van Lingotto dan? Ja, die kan ook niks. Alleen mooi opzitten namens de Foundation.
      Laat deze schijnvertoning geen voorspelling zijn voor FIAT’s toekomst! (En Alfa, en Lancia). De kracht moet in Italië liggen, uitstralen. En niet bij de Zonnekoningen uit Parijs. Basta.

      Beantwoorden
      • 24 mei 2023 om 17:43
        Permalink

        Eens. Ik vrees het ergste met de arrogante Fransen. Ik weet uit ruime ervaring hoe de Fransen naar Italianen kijken: slechte auto’s, onbetrouwbaar etc. Mijn ervaring met auto’s is precies andersom.

  • 25 mei 2023 om 16:57
    Permalink

    OMG…François werkt al z’n hele leven voor FIAT. Ik weet dat hij François heet en dat z’n accent ernstig Frans is…maar om ‘m nu op z’n Fransheid te bekritiseren omdat het nu Stellantis is, slaat als een tang op een varken!

    Beantwoorden
    • 25 mei 2023 om 21:40
      Permalink

      We wachten af. De klantenservice van Peugeot, Citroen en DS is zwaar onder de maat, vooral door de Franse hiërarchische structuur. Inmiddels is ook Opel ingebed, met zwaar gefrustreerde medewerkers als gevolg. Ik vrees het ergste.
      De app van genoemde merken is al 6 jaar een van de slechtste die er is. Ze krijgen het maar niet op orde. Waardoor? Ofwel vergaande incompetentie, ofwel het totaal niet geïnteresseerd zijn in de klant.
      De software in de nieuwe auto’s van genoemde merken is overigens van een abominabel niveau.Daar kan ik een verhandeling over schrijven.
      Ik vrees de dag dat de Italiaanse merken ook ingepalmd worden in deze chaotische organisatie. En daar kan Francois helemaal niets aan doen met al die bazen die in Frankrijk zetelen.

      Beantwoorden
    • 26 mei 2023 om 05:53
      Permalink

      Geen enkele CEO legt nieuwe ontwerplijnen uit. Dat doet normaal gesproken de hoofdontwerper of een ontwerpteam. De uitzondering is CEO en DGA E. Musk..
      Olivier François mag dan veel Fiat-DNA hebben, maar zijn optreden is ‘très Français’. Overigens vraag ik mij af of überhaupt Italianen hebben getekend voor deze ontwerplijn. Ontwerpers van Parijs, Los Angeles tot Shang Hai kunnen het hebben gedaan.

      Beantwoorden
  • 20 juni 2023 om 23:44
    Permalink

    Wat een gemopper. Hoezo? Ik zou eerder zeggen wees blij dat Fiat eindelijk weer met iets anders komt dan retro-variaties op de 500. Olivier François werkt al vanaf 2005 voor de Fiat groep, eerst bij Lancia, toen bij Fiat. François was ook een van de breinen achter de Centoventi van een paar jaar geleden. Marchionne wilde vooral de 500 uitbouwen en heeft de ontwikkeling van een Punto-opvolger stil gelegd. François wilde ook andere modellijnen uitzetten. Dat heb ik in meerdere interviews van hem gelezen. Laat hem lekker Fiat weer levend maken.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.