Toekomstig Alfa Romeo: Coda tronca en historische namen als Giulietta en Giulia

Giulietta ook weer van de partij straks.

Designchef Alejandro Mesonero Romanos geeft deze dagen een inkijkje in Alfa Romeo’s toekomst. Het eerst volgende model, de compacte B-UV uit Tychy zal in september getoond worden aan de wereld. We weten dan ook de naam van dit strategisch belangrijke instapmodel, dat een groter publiek naar het Milanese merk moet lokken. Tegelijkertijd sprak de Spanjaard ook over de terugkeer van de Giulietta als vast onderdeel van het gamma. Een naam die simpelweg niet mag ontbreken, evenals Giulia.

Torna la ‘coda tronca’.

Over dat de toekomst vooral elektrisch is willen we nu even niet uitweiden, ondanks dat Mesonero Romanos dat plichtsmatig wel deed natuurlijk. Hij is een man die immers over de vormgeving gaat. Hij zegt dat het compacte team (maximaal 25 man) dat zich in Centro Stile bezig houdt met Alfa’s toekomst hecht is en toegewijd van karakter. Historisch correcte lijnvoering dat exact in het DNA van het merk past is heilig en staat hoog in het vaandel. Zo is naast de 33 Stradale ook de 8C Competizione een belangrijke inspiratiebron voor de elektrische en dus meer gestroomlijnde modellen. Met name over de achterzijde laat Mesonero Romanos wat los. De zeer recht aflopende ‘coda tronca’ stijl, zal nieuw leven in worden geblazen, zodat de nieuwe modellen juist ook aan de achterzijde weer heel typisch Alfa Romeo zullen zijn. Aan de voorzijde zien we dat het familiegezicht zoals deze op de Tonale is ingezet, voortgezet zal worden.

Niet bang om onderscheidend te zijn.

Mesonero Romanos benadrukt dat voor Alfa Romeo de basis van een EV, juist geen belemmering is om vormgeving technisch onderscheidend te durven zijn. Waar andere merken vaak om commerciële redenen bang zijn om uniek te zijn (ondanks dat er mogelijkheden genoeg zijn), is dat voor Alfa Romeo juist eerder een USP.

2 gedachten over “Toekomstig Alfa Romeo: Coda tronca en historische namen als Giulietta en Giulia

  • 26 mei 2023 om 07:54
    Permalink

    Gelukkig een designchef die uitleg geeft i.p.v. een zware CEO uit Frankrijk met pak & strop. Zie item over Fiat en Lingotto (als het filmpje nog werkt).
    PS ‘Coda Tronca’ (erfenis van Ercole Spada) is goed idee voor betere stroomlijn. I.v.m. EV zou ik ook ‘Alleggerita’ uit GTA (lichter gemaakt) toevoegen. Cruciaal voor fijnere EV’s en onderscheidend nu de v6’en zijn weggevallen.

    Beantwoorden
  • 26 mei 2023 om 10:56
    Permalink

    Ik ben heel benieuwd! Er gebeurt in ieder geval weer wat… die aankomende compacte SUV geloof ik wel, net als de Tonale, maar ik heb goede hoop dat er daarna weer auto’s komen die waardig zijn om het Alfa-logo te dragen.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.