Pininfarina verkoopt de boel

PF

Het grote Pininfarina is al geruime tijd ziek.

Het is alsof de tragische dood van Andrea Pininfarina een lange triest periode voor het historische ontwerphuis inluidde. Pininfarina S.p.A gaat nu zelfs over tot de verkoop van het infrastructurele hart van het bedrijf. Het hoofdkantoor van dit grote bedrijf in nood, te Grugliasco, zal worden overgenomen door IAI (Innovation in Auto Industry) van de befaamde familie Rossignolo. Er is inmiddels een contract getekend voor een overnameprocedure.

Na de overname van de Bertone faciliteit door Fiat een steenworp verderop, is dit een tweede zwarte bladzijde in korte tijd, in de geschiedenis van Italiaanse carrosseriebouwers en ontwerpers. Het zou gaan om het hele complex (op de windtunnel na), dat een waarde heeft van 15 miljoen. IAI president Gian Mario Rossignolo tekende alvast een voorlopig contract voor 2 miljoen euro, dat onderdeel zal uitmaken van een grote herstructurering. Samen met de Delphi fabriek in Livorno, moet Pininfarina Grugliasco een nieuw bedrijf gaan vormen voor het fabriceren van exclusieve auto’s, die opgebouwd zijn uit aluminium en zijn voorzien van innovatieve techologie. Een nieuw high-tech bedrijf met ongeveer 1100 werknemers.

Volgens Rossignolo is deze stap het begin van een reddingsoperatie, ten bate van een groot stuk gespecialiseerde Italiaanse autoindustrie. Dankzij de medewerking van locaal bestuur in de regio’s Piemonte en Toscane, kan een grote groep mensen in de steden Turijn en Livorno nu aan het werk blijven.

En Pininfarina? Dat smelt als het ware net zo snel als de alpengletsjers boven Turijn. Alleen het evenzo historische Zagato uit Milaan staat nog recht overeind.

2 gedachten over “Pininfarina verkoopt de boel

  • 16 oktober 2009 om 22:08
    Permalink

    Vind Zagato wel heel erg mooi en heel byzonder Bertone was de laatste jaren gewoon niet zo goed bezig. Bij Pininfarina merkte je daar veel minder van.

    Jammer dat dit momenteel gebeurt.

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 17 oktober 2009 om 09:49
    Permalink

    Een zwarte dag voor de Italiaanse Autowereld.. en Italiaans Design in het algemeen…
    Natuurlijk was dat al ingeleid door de dood van Andrea een jaar geleden of zo… De afgelopen jaren was het zowiezo al veel te stil rond de Farina’s.

    Behalve design was men in Grugliasco in staat om snel en kostenefficient exclusieve modellen in kleine oplages te produceren, waarmee men ook fabrikanten buiten italie wist aan te trekken, een marktniche waar alle grotere fabrikanten mee worstelen.. die formule lijkt opeens niet meer te kloppen, ik weet niet waarom

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.