Termini mag niet dicht!

Marchionne en Scajola

Het lijkt alweer zo lang geleden dat minster van economische ontwikkeling Claudio Scajola en CEO Sergio Marchionne, zij aan zij elkaar ondersteunden. Een hartverwarmend tafereel van nationale kracht en eenheid. Italië op z’n best in de slag om Opel te Berlijn en tijdens de overname van Chrysler te Detroit…Een prachtige zomer vol overwinningen in een zoete geur van gezond opportunisme.

Maar het stormt inmiddels in Italië en dat voelt Marchionne ook. Daarom trekt hij zijn harnas aan als ridder tegen een boze menigte en de verharde politieke elite te Rome. We lazen afgelopen weekend al een verbaal offensief van Marchionne, die enkel hoopt dat vooruitgang niet verzand in achteruitgang.

De regering wil Sicilië nu laten weten dat het economisch zwaar beproefde eiland, nooit in de steek zal worden gelaten. Eind volgende maand zal als groots teken hiervan, volgens Berlusconi eindelijk het omstreden project voor de bouw van een immense brug over de straat van Messina van start gaan. Het uitblijven van deze brug was echter de reden waarom FGA niet langer wil bloeden voor een zo moeilijk bereikbare fabriek in Termini Imerese. De snelweg er naar toe ligt er al jaren, maar door een giftige cocktail van jarenlange linkse bureaucratie en corruptie, is het abrupt ophouden van deze weg boven de zee, nog altijd een teken dat de Mafia haar stempel drukt op dit deel van het land. Rome wil nu een zoveelste grote slag slaan, en ziet deze brug onder andere als een overwinning op de georganiseerde criminaliteit. Ver buiten Italië vraagt men zich af hoe een zelfingenomen man als Berlusconi zoveel populariteit kan genieten… In Italië weet men wel beter. 

Scajola verdedigt daarom nu te vuur en te zwaard het economisch belangrijke Fiat bolwerk op Sicilië. Volgens Scajola is het mogelijk opgeven van de Siciliaanse autofabriek, waar momenteel de Ypsilon gebouwd wordt, gelijk aan een doodszonde. “We hebben altijd veel over gehad voor het in stand houden van dit industriële hart. Een fabriek waar overigens de kwaliteit van werken, nooit in twijfel is getrokken. Scajola zegt vanaf de “Big Five” beurs, dat FGA haar industriële plan voor Italië zeer serieus moet nemen en mogelijk grondig moet herzien; “In Italië worden jaarlijk ontzettend veel auto’s verkocht, wat schril afsteekt bij het aantal geproduceerde auto’s. Op een relatief kleine markt als Spanje wordt zelfs bijna het dubbele aantal auto’s gebouwd!” Aldus minister Scajola.” 

De zwaarden worden geslepen in aanloop naar de eerste december, wanneer FGA samen met de regering de plannen zal bespreken. Scajola grijpt hierop alvast een beetje vooruit; “We bespreken momenteel samen met andere landen de kostenbepaling voor de autoindustrie. De subsidies vanuit de overheden zullen drastisch minder zijn na de ingreep van afgelopen jaar. We moeten scheefgroei tot een minimum reduceren. Dat moeten we doen op internationaal niveau voordat de economische schade onherstelbaar zal zijn.”

Zie hieronder de beelden van de lokale omroep over de aankomst van Scajola in Termini Imerese. De eis van de bond en de industrie is duidelijk. Wij willen de nieuwe LANCIA YPSILON bouwen!! :

5 gedachten over “Termini mag niet dicht!

  • 25 november 2009 om 11:55
    Permalink

    “Linkse bureaucratie”? Berlusconi zit nu in z’n 4e kabinetsperiode… vanaf 1994 met een pauze van enkele jaren. Heeft hij dan zo weinig invloed dat er nog steeds een linkse bureaucratie is? 8)

    Hoe dan ook, lastig dilemma voor FGA. Doelmatigheid vs maatschappelijke verantwoordelijkheid. Sicilië heeft de werkgelegenheid hard nodig, ook als middel in de strijd tegen de mafia.

    Beantwoorden
  • 25 november 2009 om 12:11
    Permalink

    @Rafael: Als de productie op Sicilië bijna een kostenpost is, dan is de keuze toch snel gemaakt? Het is logistisch gezien niet echt het meest logische.

    Beantwoorden
  • 25 november 2009 om 15:47
    Permalink

    @Rafael: De periode van geweld en teloorgang die er aan vooraf ging duurde veel langer en is de grootste reden waarom in Italië een omwenteling heeft plaats gevonden die voor zeer lange tijd de linker vleugel lam zal laten. Vraag de gemiddelde Italiaan van beneden Rome wat hij van Berlusconi vindt en je zult een applaus horen aanzwellen uit allerlei hoeken van de straat. Geweld en afpersing worden harder aangepakt sinds 1994.

    Beantwoorden
  • 26 november 2009 om 13:55
    Permalink

    @ Mattia
    Het aantal stemmen in verkiezingen onderschrijft die stelling, dat ben ik met je eens. Maar het is met name de 40 jaar lange continue periode van “Christendemocratie” in Italie die het land verlamd heeft en waarin corruptie kon groeien en bloeien.
    Gelukkig delen we dezelfde Italiaanse autopassie en dat is waar deze site voor mij ijzersterk in is. 🙂 Politiek laten we dan maar voor wat het is.;)

    Beantwoorden
  • 26 november 2009 om 15:34
    Permalink

    Goed plan! 🙂 (De Democrazia Cristiana stond trouwens bekend om het dubieuze feit dat ondanks dat het een blok moest vormen tegen de extreem linkse vleugel het (ook vandaag) veel socialistisch getinte types kende. I.t.t. het nederlandse CDA en Belgische CDenV heeft de Italiaanse CD namelijk een nogal links katholieke teint. Daarom staat Libertas nog immer voor stilstand of achteruitgang en is zelfs Brussel gekker met Silvio 😉 )

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.