Lancia persconferentie over de nieuwe Ypsilon

Een stuk minimalistischer en minder spectaculair dan de preview van Ferrari gister, was de kleine persconferentie die Lancia afgelopen dinsdagochtend gaf op Lingotto. Namens Centro Stile Lancia vertelden designers en managers over de ontwikkelingen en de verkoopdoelstellingen van de nieuwe kleine Lancia. Men mocht niet letterlijk in de keuken kijken van “Officina 83” (Centro Stile Lancia, Fiat, Alfa Romeo en Maserati), maar kreeg een virtuele rondgang over dit project. Lancia komt vandaag overigens met een nieuwe foto van het frontaal, omdat er natuurlijk veel klachten waren over de voorgaande afbeelding. De witte Ypsilon heeft zoals het een Lancia betaamt, heel eigen velgen met ‘Y’-vormige spaken en dito logo in het midden.

Het schijnt dat Sergio Marchionne de ontwerpafdeling minimaal één keer in de veertien dagen bezoekt, om zichzelf op de hoogte te stellen van de vorderingen. Op de getoonde afbeeldingen bleek dat gedurende het gehele ontwerpproces, de nieuwe Ypsilon een Lancia-grille had zoals we die kennen van de Delta. Volgens de mensen van Centro Stile, is de herinterpretatie van de grill van start gegaan, vanaf de fusie met Chrysler in 2009. Ook de koplampen zijn in een later stadium aangepast. Hoe het uiteindelijke eindproduct eruitziet, bewaart Lancia tot 1 maart wanneer in Genève het doek eraf gaat. Uiteraard kennen we de eerste plaatjes, maar deze geven geen compleet en natuurgetrouw beeld.

De nieuwe vijfdeurs Ypsilon in Bi-colore opzet, heeft twee tonen vanaf de motorkap, zoals we dat al hebben gezien op de Thesis. De Ypsilon staat op het nieuwe platform voor A en B segment, dat men ‘Mini’ noemt of ‘Small’. De Lancia is 90 mm langer dan de volgende generatie Panda en de 500 met 3.840 mm en een wielbasis van 2390 mm. De automatische gerobotiseerde DFN transmissie is van een nieuwe generatie. De kleine Lancia beschikt evenals de Delta over semiautomatisch ‘Magic parking’ en een ‘Smart fuel’ systeem. Het glazen panoramadak heeft een opervlak van 0.64 m². Lancia wil de concurrentie aangaan met tegenstanders als de Citroën C3, Toyota Yaris en Ford Fiesta. Modellen die die ook in Italië erg populair zijn. Het verschil met de vorige Ypsilon, is dat Lancia met dit model ook een grotere rol wil gaan spelen op de Europese markt, dankzij een groter dealernetwerk en meer publiciteit.

Deel dit artikel:

10 gedachten over “Lancia persconferentie over de nieuwe Ypsilon

  • 24 februari 2011 om 17:32
    Permalink

    Ik wist het! iets aan het ontwerp klopte er niet.
    Het is echt alsof ze op het laatste moment besloten hadden om er een ander front op te zetten dan ze eerst gepland hadden.
    Klopt dus.

    Beantwoorden
  • 24 februari 2011 om 17:55
    Permalink

    Front is een beetje gek idd, maar vind de koets echt super en super mooi voor dit segment.

    Beantwoorden
  • 24 februari 2011 om 19:11
    Permalink

    Blinde Samurai heeft voor dit front getekend. Moest zeker op een PT Cruiser lijken. Echt jammer; dit front is (itt de rest van de auto) echt geen Lancia design. Bah!

    Beantwoorden
  • 24 februari 2011 om 22:09
    Permalink

    @OttoCi: PT Cruiser was ook mijn eerste associatie. Voor mij niet direct ‘bah!’ maar had wel beter gemoeten.

    Beantwoorden
  • 24 februari 2011 om 23:41
    Permalink

    Dan maar het oude lancia front als accessoire aanbieden. Even opschroeven en klaar..

    Beantwoorden
  • 25 februari 2011 om 00:04
    Permalink

    Werkelijk heel erg fraai die Yp. Download de foto van http://www.lanciapress.com/ en laat het wat langer op je inwerken. Zoals bij veel fraaie italiaanse ontwerpen, het duurt even voordat het je pakt. De grille is heel erg fraai.

    Beantwoorden
  • 25 februari 2011 om 08:49
    Permalink

    Ik heb nog maar bitter weinig positiefs gelezen over dat mottig front. Volgens mij wordt dit nog aangepast…

    Beantwoorden
  • 25 februari 2011 om 09:55
    Permalink

    Het is wachten op de juiste grille. Lancia zal die niet aanbieden, trots als ze zijn, een toeleverancier misschien wel.
    En dan die “nieuwe generatie DFN”. Zet er nu eindelijk eens een TCT in!
    Tot die tijd tuffen we door in onze Y10 uit 1988. Houdt die het niet lang genoeg vol, dan wordt de volgende auto dus helaas een niet Italiaan.

    Beantwoorden
  • 27 februari 2011 om 10:44
    Permalink

    Zo is het en daarom hebben de italianen lak aan ons landje .

    Beantwoorden
  • 27 februari 2011 om 17:59
    Permalink

    De dagrijverlichting staat bij deze witte uit. Als je flink inzoemt op de vorige zwarte Ypsilon (front aanzicht) zie je dat deze verlichting in de vorm van een Y is gegoten. Mooi hoor! en typisch Lancia, zo’n detail.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.