Fiat Industrial sluit vijf Iveco fabrieken

Alfredo Altavilla van Fiat Industrial, heeft gisteren in Turijn nader toegelicht waarom het vijf productielocaties van Iveco zal sluiten de komende tijd. De presentatie van de nieuwe Iveco Stralis in de Fiat Industrial Village had dus een behoorlijk zwart randje, aangezien deze herschikking 1075 mensen hun baan gaat kosten. De onlangs aangekondigde uitbreiding in Spanje, waarbij Iveco de bestaande capaciteit van Madrid en Valladolid zal uitbouwen, heeft dus alles te maken met deze keuze om fabrieken in Frankrijk (Chambery), Duitsland (Weiswell en Ulm, waar nog wel brandweerwagens gebouwd zullen worden) en Oostenrijk (Graz en Görlitz). In Spanje komen er intussen rond de 1200 banen bij. Altavilla noemde het noodzakelijke rationalisering. Iveco zal niet afzien van investeringen in Europa en staat klaar op het moment dat de merkt zich ook maar enigszins begint te herstellen.

Iveco fabriek in het Duitse Ulm. 

Het is een duidelijk gevolg van de crisis in Europa. Marchionne, die eveneens aanwezig was, benadrukte dat het nieuwe akkoord dat door Mario Monti in Brussel deze dagen werd afgedwongen, een lichtpuntje is voor heel Europa. Er is nu meer sprake van een stabiliteit al ziet Fiat de autoverkoop in juni opnieuw onderuitgaan. De afgelopen maand zag Fiat vooral door de situatie op de thuismarkt, weer een afname van -20%. Op een markt waar nog niet zo lang geleden minstens 2 miljoen auto’s per jaar verkocht werden, verwacht Marchionne dat het er dit jaar maximaal 1,4 miljoen zullen zijn.

6 gedachten over “Fiat Industrial sluit vijf Iveco fabrieken

  • 2 juli 2012 om 13:05
    Permalink

    Geen probleem 1.4 miljoen even goed auto’s zat mar lieten ze de andere merken maar staan ipv van de eigen. Als die Italianen maar 1.4 miljoen Alfa’s Lancia’s Fiats ed kochten. Dan zou de economie wel weer groeien. Maar ja ze hebben liever Duits en Koreaans, waardoor er steeds meer Italianen op de bank komen zitten. Als ze een beetje chauvinistischer zouden zijn kocht iedereen daar Italiaans en zou het een stuk beter gaan. Maar ja mijn Italiaanse collega’s 3 in Italië 1 hier rijden geen van alleen Italiaans “shame on you” Italianen.

    Beantwoorden
  • 2 juli 2012 om 17:37
    Permalink

    Eens met AR159.
    Italianen lijken helemaal niet geinteresseerd of een auto van nationale of internationale komaf is.
    In duitsland is men zich heel erg bewust dat het wel en wee van die natie erg afhangt van de financiele situatie bij de nationale autoindustrie. Elke baan in de autoindustrie die gered kan worden, telt bij hun.
    En aangezien de ‘eigen’ auto’s gemiddeld genomen niet slecht zijn, kiest men daarvoor.

    Beantwoorden
  • 2 juli 2012 om 17:54
    Permalink

    De Italianen die ik ken zijn allen van mening dat buitenlandse auto’s beter zijn dan Italiaanse, en dat ze daarom een betere koop doen als ze een buitenlandse auto kopen.

    Beantwoorden
  • 3 juli 2012 om 13:55
    Permalink

    Italianen rijden al jaaaaaaaaaaaren niet meer enkel hun “huismerken”. Dus dat is echt niet echt nieuws.
    Sterker nog, de Duitsers hebben daar tegenwoordig simpelweg ook een betere status.
    Als je geld hebt dan koop je een luxe Mercedes of Audi ipv een Lancia. En zoek je iets sportiefs met RWD dan is BMW z’n beetje de enige keuze.

    Beantwoorden
  • 3 juli 2012 om 15:44
    Permalink

    Daarom ligt er een enorm potentieel voor Alfa Romeo en ook Lancia heeft alle kansen om er wat van te maken de komende jaren. Kwestie van de juiste modellen, techniek en afzetmogelijkheden. Komende jaren wordt geweldig. 8)

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.