FCA topoverleg over toekomstige modellen Lancia en meer

Lancia toekomst

Het is enigszins een gerucht, maar volgens een ‘ooggetuige’ op het internet, is er afgelopen donderdag in het geheim door leidinggevenden van FCA op Lingotto vergaderd. Dat lijkt op zichzelf niet zo bijzonder, ware het niet dat de meeting geheim was vanwege de bespreking van toekomstige modellen en dus de verdere ontwikkeling van FCA’s productplan voor de komende jaren. Met name de strategie op Europese bodem was onderwerp van gesprek. Men spreekt daarbij over een uitgebreid offensief over de volle breedte middels tal van modellen en alle beschikbare merken van Fiat Chrysler Automobiles, inclusief Lancia dat nu nog alleen van de Ypsilon afhankelijk is (zie foto’s met dank aan onze lezer Perry). Volgens de getuige in kwestie werden er kleimaquettes getoond en het nodig beeldmateriaal.

Vooral de middensegment SUV Alfa Romeo Stelvio was al tot in detail te zien, aangezien de pre productiefase van dit model op Giorgio-platform aanstaande is. En dan was er de inzage in het reeds aangekondigde E-segment van Alfa Romeo, dat uitgerolt zal worden zodra de Giulia en Stelvio aan lijken te slaan.

Lancia toekomst2

Wat verder vooral opviel was de intentie om niet één maar twee B-segment modellen van Fiat te lanceren. Een meer rationeel model tussen de Panda en de Tipo in als opvolger van de Punto en eentje als aanvulling van het 500-gamma. Deze laatste zal ook als Abarth ooit het daglicht zien en zou een zeer pakkend design hebben.

Maar dat is niet alles, want voor Lancia zou volgens deze wandelgangenpraat wel degelijk een toekomstgerichte aanpak op de tekentafel liggen. De enkele jaren geleden reeds aangekondigde maar vervolgens bevroren compacte ‘Deltina’ op het platform van de Tipo zou als eerste prioriteit krijgen. Een wat luxer model dat zich dus tussen het B en het C-segment in zal positioneren. Mogelijk als sedan, hatchback en stationwagen. We hopen meer dan van harte dat dit geluid op waarheid is gebaseerd.

15 gedachten over “FCA topoverleg over toekomstige modellen Lancia en meer

  • 28 maart 2016 om 19:55
    Permalink

    Een Lancia boven de ypsilon moet toch best rendabel zijn maak hem op de basis van de nieuwe tipo en er is best iets van te maken.

    Beantwoorden
  • 28 maart 2016 om 23:13
    Permalink

    Nu Alfa op achterwiel aandrijving gaat is er een ruimte voor een voorwielaandrijver met flair.. zou dus best een Lancia kunnen zijn.

    Beantwoorden
  • 29 maart 2016 om 07:44
    Permalink

    Het was sowieso al een flater om de chrysler 200 niet om te werken tot een Lancia. Hij was trouwens met dat doel ontworpen. Op die manier had FCA in het segment van de hogere middenklasser aanwezig kunnen blijven na het afschieten van de 159.

    Beantwoorden
  • 29 maart 2016 om 09:44
    Permalink

    Lancia is dood, accept it. Het feit dat Fiat misschien wel twee modellen in het B-segment uitbrengt zou genoeg moeten zijn om dat te weten: een luxe model voor de huidige Ypsilon-rijders, een rationeel model voor de huidige Punto-rijders. Daarmee is Lancia definitief overbodig. Laten we het verleden van dit (ooit) prachtige merk koesteren en stoppen met creëren van valse hoop over een comeback.

    Beantwoorden
  • 29 maart 2016 om 14:25
    Permalink

    Ik weet niet of die logica juist is. Er is een nieuwe Punto in aantocht, daarvan zijn inmiddels voldoende spionagefoto’s opgedoken. Een Punto betekent een nieuw B-platform. Verstandig commercieel beleid betekent dat van zo’n platform meerdere auto’s gaat bouwen. Twee auto’s is al wat, maar meer is natuurlijk beter om het risico van de investering af te dekken. Dan kom je automatisch weer bij de andere merken van de groep uit. Een opvolger van de Mito lijkt me meer voor de hand liggen dan een nieuwe Lancia, maar aan de andere kant: Waarom niet?

    Beantwoorden
  • 29 maart 2016 om 14:28
    Permalink

    Lancia overbodig?!? Met al z’n unieke en rijke merkeigenschappen bv. het feit dat het strikt genomen het enige luxemerk uit Italië is. Kenmerken waar menig producent een moord voor zou doen om het in z’n portfolio te hebben. Wat mogen we dan wel niet zeggen van al die andere merken die pas écht overbodig lijken in deze wereld zoals Opel, Seat, Skoda, Citroën, Nissan, Kia, Chevrolet, Lexus etc… en eigenlijk ook Audi, want er is al BMW.

    Beantwoorden
  • 29 maart 2016 om 18:42
    Permalink

    Maserati is het nieuwe luxemerk en slaat beter aan dan omgedoopte Chryslers. Dat is waarom Lancia pijn lijdt. Maar, in het A- en B-segment heeft Maserati niets te zoeken. Als men dus op een nieuw B-segment platform modellen aan het bedenken is en men vindt meer dan 2 auto’s niet afdoende of nog weer een 500’je teveel van het goede, dan is een Lancia-logo erop een overweging waard.

    Maar nogmaals, een opvolger voor de Mito lijkt me dan het meest voor de hand liggen, omdat Lancia teveel een Italiaans feestje geworden is, terwijl een Alfa desnoods wereldwijd afgezet kan worden.

    Beantwoorden
  • 29 maart 2016 om 18:51
    Permalink

    We hebben het hier over meer betaalbare luxe van onder een ton tot en met het D en E segment. Maserati heeft daar op de Ghibli en de Levante na niets mee te maken. Bovendien gaat dat om een duurdere klasse. Ik heb het hier over Mercedes en Jaguar als tegenhangers. Van mijn part bedoel ik near-premium zoals Volvo of hoe dat ook genoemd wordt door de marketeers van tegenwoordig. En daarbij, als je ziet wat FCA daarmee in Italië kan winnen. Dat lukt nooit met Alfa. Plus het feit dat Chrysler ook ooit op poten gezet moet gaan worden in de VS.

    PS: Ypsilon zit een klasse kleiner dan de genoemde B-segmenters. Valt technisch onder A (500 en Panda)

    Beantwoorden
  • 2 april 2016 om 11:24
    Permalink

    Ik ga er van uit dat alle Alfa Romeo’s van de toekomst Achter of 4WD zullen hebben, ook de volgende Giulietta.
    De Lancia (Deltina) kan dan mooi de plaats van de Mito innemen.

    Beantwoorden
  • 2 april 2016 om 22:07
    Permalink

    En ?
    Is er al witte rook ?
    Of was het een vroege 1-aprilgrap van die ‘ooggetuige’ op het internet ?

    Beantwoorden
  • 3 april 2016 om 07:57
    Permalink

    Reden lijkt me overduidelijk: ondanks alle pogingen om Lancia af te schrijven, en een complete stop op investeringen, verkoopt Lancia nog altijd beter dan AlfaRomeo, waar men de afgelopen jaren met veel kosten en moeite leven in geprobeerd heeft te brengen. (Ook jeep verkoopt beter dan Alfa… De markt voor sportieve auto’s lijkt sowieso kleiner dan menigeen lang heeft gedacht, kijk ook maar naar de strubbelingen en omzwalkingen van Seat bij VAG).

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.