Marchionne: ‘Pomigliano wordt ook Alfa Romeo-fabriek’

Marchionne sprak in Genève vandaag openlijk over de nieuwe toekomst van Pomigliano d’Arco, waar we gisteren al het een en ander over konden melden in verband met het vertrek van de Panda naar Polen. Dat laatste zal overigens niet meer onder zijn bewind plaatsvinden en gebeurt tussen 2019 en 2020, wanneer de nieuwe Panda in productie zal gaan. Pomigliano is een fabriek dat veel meer aankan dan een kleine stadswagen bouwen. Dat was al duidelijk toen in 2011 de Panda als eerste in een zeer moderne nieuwe structuur in productie ging. De Fiat-fabriek onder de rook van Napels, heeft een gigantische capaciteit en produceert op hoog niveau. Volgens Marchionne is het duidelijk dat hier net als in Cassino, Alfa Romeo’s geproduceerd zullen worden straks. Auto’s uit het compacte middensegment zoals de opvolger van de Giulietta of een Crossover over op dezelfde basis. Overigens sluit Marchionne naast twee Alfa’s de productie van een Maserati op deze locatie ook niet helemaal uit.

Een opvolger van de Giulietta zal overigens nog niet per direct in ontwikkeling gaan. Marchionne gaf duidelijk aan vanmiddag dat Alfa Romeo daarvoor eerste nog het juiste moment moet afwachten en dat het nog niet zeker is, of er niet eerst in een hoger segment aan een nieuw model gewerkt moet worden. Over de exacte volgorde trekt de CEO dus eerst nog even een rookgordijn. Dat er vroeg of laat ook een Crossover in het compacte middensegment moet komen, is in ieder geval zeker en ook dat deze uit de Giambattista Vico Plant zal komen. Een dergelijk hoog model onder de Stelvio is commercieel erg interessant. Wat de verkoop betreft hebben overigens ook hybride versies van diverse modellen in Alfa’s toekomstige gamma prioriteit. Marchionne wilde overigens ook nog geen duidelijkheid geven over of een klassieke hatchback, (als directe opvolger van de huidige Giulietta) ervoor of direct erna in productie zal gaan.

Marchionne sprak uiteraard ook nog over de kleine aardverschuiving die momenteel gaande is, nu GM Opel heeft verkocht aan PSA. FCA kan het in Europa heel goed redden zonder GM aldus Marchionne en dus zijn er ook geen nieuwe gesprekken met General Motors, nu Opel verkocht is. Uiteraard blijft het verder reduceren van de kosten voor iedereen noodzakelijk aangezien de marges op de langere termijn te klein zijn. Marchionne gaf dit al in een vroeg stadium aan. Marchionne gaf overigens aan heel goed te weten wat de voordelen van de recente overname kunnen zijn, aangezien Fiat in 2009 hetzelfde poogde te doen. Maar Marchionne ziet ook hele moeilijke kanten aan deze strategische zet van de Fransen. Als PSA het wél lukt om Opel renderend te maken, wil het volgens Marchionne vooral ook zeggen dat GM flink heeft gefaald de afgelopen jaren. Hoe dan ook zal volgens Marchionne vooral VAG last hebben van deze overname. Voor FCA bijft GM de meest ideale partner en is VAG een goede tweede, aldus de CEO in donkere trui.

5 gedachten over “Marchionne: ‘Pomigliano wordt ook Alfa Romeo-fabriek’

  • 8 maart 2017 om 09:35
    Permalink

    Voor de opvolger van de Giulietta wordt een goed moment afgewacht……daar gaan we weer. Dat model stamt uit 2010, is hoognodig aan vervanging toe. Maar nee, Marchionne wacht het goede moment af. Dat betekent net als bij alle voorgaande modellen dat hij wacht totdat de laatste Giulietta rijder zijn auto heeft ingeruild voor een ander merk. Hij is een veelgeprezen strateeg, maar van modellenpolitiek snapt hij werkelijk niets.

    Beantwoorden
  • 8 maart 2017 om 12:09
    Permalink

    Dat komt mede doordat de giulietta goed verkoopt.
    En de markt verandert heel snel dat is wat sergio bedoeld.
    Waar is er vraag naar.

    Beantwoorden
  • 8 maart 2017 om 13:32
    Permalink

    Sinds de laatste upgrade van 2016 is er met de Giulietta helemaal niets mis, maar de markt ziet nu eenmaal graag om de 6-8 jaar een nieuw model. Met Duitse auto’s zie je niet of het het huidige model is of één of twee modellen terug, dat lijkt mij ook weer niet de bedoeling, maar een geëvolueerde Giulietta zou eerder op de markt kunnen komen!!!

    Beantwoorden
  • 9 maart 2017 om 19:55
    Permalink

    De Volgende Giulietta zou ook een achterwiel aangedreven moeten worden op de zelfde basis als de Giulia, naar mijn mening.

    Beantwoorden
  • 21 maart 2017 om 23:55
    Permalink

    Vanmiddag even in een mooie blauwe Alfa Romeo Giulia 2.0T 200Pk mogen sturen, hij reed fantastisch!!!

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.