Fiat Panda mogelijk terug naar Polen

De Fiat Panda lijkt sinds de introductie dik vijf jaar gelden, maandelijks enkel op steeds grotere aantallen te kunnen rekenen, toch klinkt vandaag door dat Lingotto de succesvolle stadsauto weer terug naar Polen wil halen. In Tychy Polen zijn momenteel de 500 en de Ypsilon de belangrijkste bron van inkomsten, maar de fabriek kan veel meer aan zoals in het verleden wel is bewezen. De toevoeging/terugkeer van de Panda zou van grote betekenis zijn. Het gaat om de volgende generatie Panda die tussen 2019 en 2020 op de markt komt. Voor Pomgliano d’Arco moet er wel een sterk plan als vervanging komen. Dat plan heet Alfa Romeo en sommigen noemen daarbij ook nog Jeep. Mogelijk modellen voor het aanstaande compacte middensegment (C). FCA heeft de Panda dus als tussenoplossing naar de fabriek bij Napels laten gaan in 2011. Toch zal het vervolg grotendeels afhangen van wat Alfa Romeo gaat doen de komende jaren, wat weer eens bewijst hoe belangrijk deze stap om luxe auto’s te gaan bouwen is geweest. Het grootste deel van de Italiaanse productie zal er namelijk afhankelijk van worden.

Het herstel op de Europese markt kent z’n grenzen en zal na dit jaar weer iets teruglopen. Daarom zien steeds meer autobouwers zich genoodzaakt om de productie zo crisisbestendig mogelijk te maken en de kosten steeds verder te reduceren. Grote verschuivingen zijn daar soms voor nodig, zoals VAG dat duizenden banen zal laten verdwijnen op ons continent en GM dat sinds vandaag officieel Opel afstoot (voor enkele miljarden aan PSA). FCA zoekt in dat kader bijvoorbeeld nog steeds naar een sterke partner en nu GM droog staat in Europa, wordt er weer druk gespeculeerd over een strategische samenwerking tussen FCA en deze grote groep uit Detroit. De tijd zal het leren, maar de industrie zal de komende jaren hoe dan ook steeds verder samenklonteren.

8 gedachten over “Fiat Panda mogelijk terug naar Polen

  • 7 maart 2017 om 12:52
    Permalink

    Is jullie hoop gevestigd op GM om FCA in te lijven ?

    Een merk als GM dat in het verleden helemaal geen blijk heeft gegeven hoe het moet omgaan met “exclusieve” merken.
    Saab, Pontiac en Hummer zijn allemaal van de markt verdwenen,
    Lotus werd verkocht.
    “Gewone merken” als Oldsmobile en Saturn weggesaneerd.
    Daewoo omgelabeld naar Chevrolet.
    De belangen in (“gewone merken”) Isuzu, Subaru en Suzuki werden allemaal van de hand gedaan.
    Hé : net 3 merken die het nu goed doen…

    Opel is net verkocht aan PSA.
    GM heeft Opel niet op de rails gekregen in al die jaren.
    Ligt het aan Opel ?
    Of is dat merk leeggezogen door GM door de hoge patentvergoedingen die Opel moest betalen aan GM ?
    Een boekhoudkundige truc om hier in Europa geen of zeer weinig belastingen te betalen ?

    Is de topman van PSA (Tavarez) een kieken ?
    Nee, SM heeft de kaas van tussen zijn brood laten halen.
    Opel, Mitsubishi, Suzuki allemaal gemiste kansen om “groter” te worden of synergiën te creëren.
    Kijk naar Renault-Nissan-Dacia-VAZ-Mitsubishi : een werk van jaren dat zijn vruchten stilletjesaan begint af te werpen.
    Ghosn heeft het geduld daarvoor gehad, alhoewel het allemaal iets sneller had gemogen voor hem.
    Maar boekhouder/brandweerman SM heeft daar totaal geen geduld voor.
    Dààr ligt het aan : SM moet eindelijk eens opstappen : ander en beter !

    Als FCA samengaat met GM, is het einde verhaal voor Fiat.
    Niet lang daarna zal het voor Alfa Romeo en Maserati bergaf gaan en worden ze verkocht.
    Misschien aan een autogroep die er wat mee kan, misschien aan een fantast als Muller.

    Wil AutoEdizione soms zijn lezersaantal zien slinken door zo’n idee (samensmelten GM en FCA) te opperen ? 🙂

    Beantwoorden
  • 7 maart 2017 om 14:09
    Permalink

    @koen

    GM heeft het prima met Opel gedaan. Opel is al sinds 1929 onderdeel van GM en heeft ontzettende goede periodes gekend. Maar de markt blijft nooit hetzelfde…

    Beantwoorden
  • 7 maart 2017 om 17:40
    Permalink

    Fiat hoeft alleen te kijken naar haar eigen ervaring in samenwerking met GM. Daaruit kwam bv de Alfa 159, mooi maar te zwaar chassis. En mijn Croma. Ook mooi maar evenmin een succes.
    Nu GM Opel kwijt is, zal ze geen interesse meer hebben in kleinere modellen. En Daewoo is nu veruit de minste van de Koreaanse merken. Dus samenwerking kan alleen op duurdere modellen. Maar daar wil FCA veel meer op kwaliteit. En de zo gewenste kostenbesparing bij ontwikkelen nieuw motoren en frames voor kleinere auto’s moet Fiat alleen blijven doen. Dus geen geschikte partner. En ook geen potentiële partner meer over in Europa. Misschien Suzuki? Of alsnog samen gaan werken met Nissan Renault?
    PSA zou een mooie partner zijn geweest. Nu weet ik het even niet.
    Op wereldschaal kan combi met GM misschien voordelig zijn, voor EU betekent het nog verder van de kaart geveegd worden.
    Kortom: geen fijn nieuws, de verkoop van Opel.

    Beantwoorden
  • 7 maart 2017 om 17:55
    Permalink

    Toevallig heeft sergio vandaag gezegd dat volkswagen in beeld is .
    En dat gm niet zo interessant meer is nu opel verkocht is.

    Beantwoorden
  • 7 maart 2017 om 20:43
    Permalink

    @hans: Nee dat zei hij niet. Hij zei dat een coop voor EU voor FCA niet zo interessant is. GM blijft de ideale partner (boven VAG) en is vooral voor de VS gunstig voor FCA,

    Beantwoorden
  • 8 maart 2017 om 13:56
    Permalink

    Ik gruwel bij samensmelting met GM zoals Koen hierboven, alles wat ze aanraken verprutsen ze!!! Van VAG gruwel ik ook!!! Persoonlijk zie ik meer in Renault-Nissan,BMW, Suzuki of Mazda….

    Beantwoorden
  • 8 maart 2017 om 14:08
    Permalink

    In het verleden is ook Ford in de markt geweest om eerst Lancia over te nemen en later Alfa Romeo. Beiden werden voor hun neus weggekaapt door Fiat. Waarom niet een samenwerking met Ford? Wereldwijd vertegenwoordigd en een goed dealernetwerk.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.