Volgend jaar ook Spin-off Comau

Na Magneti Marelli zal mogelijk ook de productiemachine ontwikkelaar Comau van FCA worden afgesplitst. Eigenlijk kwam dit welbeschouwd in 2010 al ter sprake toen vlak na de overnamestart van Chrysler door Fiat Group Automobiles, Ferrari, Alfa Romeo, Magneti Marelli en Comau in verband gebracht werden met het af stoten van onderdelen door de Italiaanse groep. Ook staalverwerkingsonderdeel Teksid werd toen genoemd.

Twee weken geleden sprak Marchionne opnieuw over de Spin-off zonder IPO richting de beurs van Magneti Marelli dat dit jaar nog zal plaatsvinden. Nu spreekt Marchionne in Genève tijdens een meeting van de Zwitserse multinational SGS in Genève, waar hij voorzitter van is. Comau is volgens Marchionne een geweldig bedrijf dat niet eerder dan volgend jaar voor eenzelfde afsplitsing in aanmerking komt. Terwijl de waarde van Magneti Marelli tussen de 5 en de 7 miljard wordt geschat, zal dat van Comau lager dan dat liggen. De onderdelen Magneti Marelli, Comau en Teksid waren in 2017 samen goed voor een omzet van 10,1 miljard. De omzet minus de kosten van gewone bedrijfsuitoefening, exclusief financiële baten, lasten en belastingen (EBIT) komt op 536 miljoen.

Marchionne sprak ook opnieuw over Fiat dat zich de komende jaren vooral op het merklogo 500 zal concentreren wat Europa betreft. Het merk is overigens niet te koop, aldus de CEO, die door de pers geconfronteerd werd met een eventuele interesse vanuit Koreaanse kant (Hyundai-Kia).

4 gedachten over “Volgend jaar ook Spin-off Comau

  • 21 maart 2018 om 08:16
    Permalink

    Waarom verkopen ze Lancia niet aan Hyundai? Dan doet er iemand tenminste nog iets mee. Nu is het een pure schande.

    Beantwoorden
  • 21 maart 2018 om 15:21
    Permalink

    Zou idd mooi zijn, kijk wat er met merken als Volvo, Jaguar en Landrover is gebeurd na de overname door buitenlandse partijen, een complete revival. Maar een sterk en competitief Lancia op de (Italiaanse) markt en elders is denk ik niet wat FCA wil zien ontstaan. Met alleen de Ypsilon kunnen ze alleen nog de sterke merknaam voor een habbekrats verkopen.

    Beantwoorden
  • 21 maart 2018 om 19:24
    Permalink

    En zo wordt Fiat meer en meer een lege huls. Maar de aandeelhouder is blij. En dat is het belangrijkste he, mr Marchionne?

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.