Home » FCA , Fiat Powertrain , La grande Storia , Overige

Fiat’s staalindustrie en ruggegraat Teksid Aluminium

23 mei 2014 10:01 2 reacties

Teksid

De basis van een auto is uiteraard al sinds jaar en dag staal en Turijn kende daarom ook decennialang een levendige staal-industrie vooral dankzij Fiat. Heel vroeger gebeurde dat gewoon binnen de noordelijke stadsgrenzen gelegen aan de Dora een zijtak van de Po onder de noemer ‘Ferrerie Fiat’ (foto 2). Na de oorlog werd er in verband met de sterk groeiende vraag naar auto’s, gezocht naar een meer leefbare en praktische situatie in de gemeente Carmagnola. Inmiddels heetten de smelterijen van Fiat reeds Teksid. Nog altijd nabij de Po, maar dan ten zuiden van de Piemontese hoofdstad. Hoogovens en een levendige siderurgie zijn daar allang niet meer te vinden, maar wat al jaren onder de vlag van Teksid heeft plaatsgevonden, is ook vandaag nog een belangrijke bedrijfstak van Italië’s grote autoconcern. Dankzij Teksid kan Fiat zichzelf blijven voorzien (Marchionne klaagt vaak over de te hoge staalprijzen), maar levert het ook aan andere merken in de wereld.

Teksid Dora

In 1962 opende Fiat een van de modernste staalnijverheidsbedrijven op wereldniveau tussen de weilanden even ten oosten van de Po in de driehoek Poirino, Bra, Asti. Behalve voor de autosector werd er in de jaren die volgden ook voor de productie binnen de luchtvaart-, spoor- en (land)bouwindustrie geproduceerd. De groeiende vraag naar aluminium onderdelen werkten ook de totstandkoming van de nieuwe fabriek in de hand. In Carmagnola was behalve voldoende water (voor de koeling), ook de bereikbaarheid via weg en spoor zeer gunstig. De snelweg A6 richting Savona, waar de fabriek pal naast ligt (afbeelding onder), was nog in aanleg tijdens de bouw die in januari 1961 begon. De fabriek vormde een grote economische impuls voor het ommeland ten zuiden van Turijn. Fiat participeerde ook in de bouw van huizen voor werknemers in de buurt. Voor de bouw van het complex werd een terrein van 500.000 m² aangekocht. Daar kwamen ook nog landstroken bij voor de aanvoerroutes rondom de fabriek via asfalt en rails. Zo’n 40.000 vierkante meter was overdekt, maar inmiddels is goed te zien hoe een groot deel daarvan geen onderdeel meer van de bestaande structuur is vandaag de dag.

Teksid2

Het complex werd voorzien van stroomtoevoer voor de elektrische ovens en de bijbehorende afvoer van hete lucht en aanvoer van koelwater uit de eveneens aangebouwde watertoren. De productiehallen bestaande uit twee verdiepingen en hal voor thermische behandelingen. Een hal voor afwerking van de producten en opslag van afgewerkte producten. Kantoren, kleedkamers, mensa, thermische centrale, een onderstation, buitenverblijf met bankjes en spooremplacement etc.. Vanaf 1966 werd door de productietoename ook de aluminiumgieterij van Turijn naar Carmagnola overgebracht. De aluminiumproductie en uitbreiding van de fabriek die hierbij kwam kijken was in 1967-68 een feit. In 1968 werkten er 3600 werknemers en was er een dagelijkse verplaatsing van goederen over de weg met een totaalgewicht van zo’n 1200 ton. Over spoor bedroeg dat nog eens 700 ton. In 1970 werd speciaal voor de fabriek een nieuwe afslag vanaf de A6 aangelegd. Carmagnola was vanaf dat moment officieel een industrieel stadje. Midden jaren ’70 heeft Fiat vrijwel gelijktijdig met het opstarten van autoproductie in Brazilië ook een dependance van Teksid geïnitieerd in Betim (foto onder). Midden in een van de belangrijkste industriële zones van het land waar reeds staalindustrie gesitueerd was. Ook daar werden vanaf 1976 zaken geproduceerd als behuizing voor differentiëlen, uitlaatstukken, stuurstangen, vliegwielen, ophangingsonderdelen (voor en achter), krukassen, cilinderblokken voor auto’s en voor industriële voertuigen, cilinderkoppen voor industriële voertuigen, remschijven (voor) en trommelremmen (achter) en componenten voor tractoren. De fabriek in Betim draait tot op de dag van vandaag op volle capaciteit en behaalde in 2000 als eerste bedrijf in Zuid-Amerika het ISO 14001 certificaat en in 2002 het ISO/TS 16949 label.

Teksid Brasil

Na moeizame jaren van lage productie voor de faciliteit in Piemonte, is Teksid Aluminium Carmagnola vandaag de dag weer in de lift. Dit is vooral te danken aan groeiende toeleveringen aan binnen- en buitenland voor FCA. Daarom zijn vanaf deze maand 100 mensen toegevoegd die vorig jaar langere tijd thuis hebben gezeten. Een groot deel vormt extra versterking en komt over uit Mirafiori. Na een periode van productie onder de maximale capaciteit, is er nu dus zelfs sprake van uitbreiding van de ‘oorspronkelijke’ capaciteit. Deze maand zal tevens op drie zaterdagen worden doorgewerkt. Voor het eerst in 20 jaar zal vanwege de toename, de zomerse vakantieperiode bovendien waarschijnlijk korter dan de reguliere vier weken zijn. In totaal werken er momenteel 900 mensen in de productie en 100 op kantoor. Teksid produceert hier cilinderkoppen voor de motoren V6 Pentastar, de 8 en 16v Fire motoren, de tweecilinder TwinAir, de kleine dieselmotor (Small Diesel Engine) en de grotere F1C en F1A diesels (IVECO).

Teksid3

To view this page in English please visit our international version.

RSS  

2 reacties »

  • Rob75 schrijft:

    Een mooi verhaal over hoe een “toelever” bedrijf afhankelijk is van de verkoop van auto’s. Geeft ook aan hoe gevaarlijk het is om als bedrijfsonderdeel afhankelijk te zijn van de moedermaatschappij.

    Trouwens wel leuk om te zien dat in deze regio high-tech bedrijven bestaan een beetje vergelijkbaar met de Duitse tegenhangers in het zuiden van Duitsland. Ze zouden wat meer reclame voor zichzelf mogen maken.

    Overigens “ruggengraad” moet volgens mij “ruggegraat” zijn.

    Groet,
    Rob

  • Lancia4Ever schrijft:

    @Rob75 : dank, vooral die D was ernstig ‘vaud’ 😳

Je kunt je voor een persoonlijk profiel ook bij Club AutoEdizione registreren of log direct in als je reeds lid bent.


Geef een reactie

Lees meer over

, , ,

Volg ons

Advertenties