WLTP-verbruiksnorm drukt verkoop FCA in Italië

Normaal gesproken geeft FCA geen commentaar op maandelijkse verkoopcijfers, maar Pietro Gorlier doet dit wel en schuwt de pers niet. We kunnen nu al goed merken dat de nieuwe leider van FCA Europa zeer communicatief is ingesteld en dat hij de opinievorming rond de groep uit Lingotto niet geheel op z’n beloop wil laten. Gorlier ontpopt zich zelfs een beetje als de spreekbuis van Fiat Chrysler Automobiles.

Opnieuw kromp de Italiaanse markt gedurende de vorige maand en was FCA het meest gevoelig (-16,7%) voor deze krimp met een marktaandeel van maar 26,5% op jaarbasis. Dat laatste is een behoorlijk dieptepunt. Vanaf januari gezien is de schade nog altijd te overzien en staat FCA op -11%. De Punto ook erg wordt gemist in de landelijke verkooplijst (zie modellen in de top 50 hieronder), maar de FCA directeur wijst ook op de nieuwe WLTP-verbruiksnorm, als belangrijke oorzaak van extra lage verkoopcijfers op het schiereiland en ook op andere Europese markten. Gorlier wijst echter ook op de verbeterde verkoop in de particuliere sector voor FCA en het aanhoudende succes van Jeep in Italië. Intussen zien we ook dat Lancia stabiel is dankzij een goed presterende Ypsilon.

Voor echt positieve cijfers moeten we naar FCA in Brazilië kijken, waar een dikke +33,64% werd genoteerd over oktober (34.357 eenheden).

FIAT 22.547 eenheden -20,73%

ALFA ROMEO 1.911 eenheden -42,11%

LANCIA 4.476 eenheden -0,40%

JEEP 5381 eenheden +7,30%

1 FIAT PANDA 12.516
2 LANCIA YPSILON 4.476
—————
9 FIAT 500 2.710
10 JEEP RENEGADE 2.690

12 FIAT 500X 2.506
—————
17 JEEP COMPASS 2.172
—————
23 FIAT 500L 1.751

—————
31 FIAT TIPO 1.522
—————
49 ALFA ROMEO STELVIO 880

8 gedachten over “WLTP-verbruiksnorm drukt verkoop FCA in Italië

  • 6 november 2018 om 10:52
    Permalink

    Als FCA op tijd met schonere motoren was gekomen waren de cijfers niet zo rampzalig zoals nu. Makkelijk om de nieuwe norm als oorzaak voor de slechte verkoopcijfers aan te wijzen.

    Beantwoorden
  • 6 november 2018 om 14:28
    Permalink

    Tot eind 2019 is het advies van de EU aan lidstaten voor alle normen en belastingen de NEDC te gebruiken, versie 2 weliswaar. Als de WLTP nu al rampen veroorzaakt, kunnen ze zich in Lingotto de borst vast natmaken als wetgeving daadwerkelijk wordt omgezet naar WLTP. Zondebok?

    Beantwoorden
  • 7 november 2018 om 13:57
    Permalink

    De autofabrikanten hebben de WLTP norm zelf over zich afgeroepen door met uitstoot- en verbruikcijfertjes te sjoemelen. Dan moet je niet naar die nieuwe norm gaan wijzen als oorzaak van je slechte verkoopcijfers. Maar ja wat kan hij anders zeggen….

    Beantwoorden
  • 8 november 2018 om 23:10
    Permalink

    Alle merken hebben last van WLTP. Dat hoeft er dus niet voor te zorgen dat je marktaandeel daalt. Nog gekker wordt het als je ziet dat juist de modellen waar WLTP de grootste gevolgen voor heeft (Stelvio bv) het goed blijven doen, terwijl de kleintjes, waar WLTP beperkt een rol speelt, juist sterk inzakken: Panda, Giulietta, Tipo. Conclusie: het verkoopdrama bij FCA heeft niks te maken met WLTP, maar alles met het uitblijven van nieuwe modellen. Het gamma is over de volle breedte sterk verouderd, concurrentie loopt steeds verder uit op FCA. Andere merken zouden in 2019 met een facelift van de 4 jaar oude Giulia komen, wij liefhebbers noemen de Giulia nog steeds ” het nieuwe model van Alfa.” Over Panda, Punto, 500 reeks, Giulietta hoeven we het al niet eens meer te hebben. We hebben bv ook 2 jaar lang reikhalzend uitgekeken naar de nieuwe FireFly motoren, en nu blijkt dat je op een 3 cilinder Renegade gewoon EUR 7000 BPM aftikt omdat de uitstoot op 135 gram uitkomt, en op een 4WD 4 cilinder zelfs 166gram. Die motoren mogen dan mooier lopen dan de Twinair en Multiair, schoon zijn ze niet, en toekomst proof dus ook niet. VW brengt de komende jaren 25 nieuwe EV’s, FCA komt over 2 jaar met een paar mild hybrids…..

    Beantwoorden
  • 10 november 2018 om 12:20
    Permalink

    Mareblu heeft helaas helemaal gelijk. Wat Fiat, Lancia en kleinere Alfa ´s betreft mag FCA niet eens spreken over tegenvallende verkoopcijfers. Immers, er gebeurt precies wat de bedoeling is. Kleine auto’s leveren te weinig marge, toch? Dan is dit toch geen tegenvaller?
    De echte oorzaak is natuurlijk dat het modellenaanbod en de techniek is verouderd. Helaas. Dat kon een tijd verhuld worden doordat Italiaanse regering geen belastingvoordelen gaf aan hybride en EV maar nu die auto’s beter en betaalbaarder worden staat FCA 3-0 achter.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.