Fiat sluit groter Europees gamma niet uit

Op de dag van de presentatie van de kwartaalcijfers, schrijven we ook dat FCA eindelijk over investeringen spreekt rond het merk Fiat. Pietro Gorlier heeft gisteren te kennen gegeven dat over Fiat te voorbarige conclusies zijn getrokken de afgelopen maanden. De nieuwe CEO van FCA Europa doelt daarmee op de conclusies in de media en de daaraan gekoppelde publiek opinie. Ook al was het Sergio Marchionne zelf, die kort voor zijn dood sprak over een versmalling van Fiat’s gamma, aangezien het goedkopere C-segment voor de massa geen interessant terrein voor het moedermerk uit Lingotto zou zijn.

Dat laatste is een veel te voorbarige aanname aldus Gorlier. Fiat zal juist aan het gamma blijven bouwen de komende jaren. Hybride modellen (onder andere van de 500L en de 500X) vormen daarbij een belangrijk wapen, dat niet enkel voor Jeep is weggelegd, Maar ook zal de compacte gezinsauto Tipo zeker niet een van de markt gehaald worden, zoals eerder her en der wel werd aangenomen. Over een opvolger voor het model uit Bursa wordt echter nog niet gesproken door Gorlier.

Een ander hoopgevend geluid is het feit dat er eind volgende maand (29 november) tijdens een ontmoeting met de Italiaanse vakbonden, eindelijk meer bekend gemaakt zal worden omtrent de aanstaande productieplannen. Mogelijk zal dan ook de positionering van het merk Fiat binnen Europa weer ter sprake komen.

16 gedachten over “Fiat sluit groter Europees gamma niet uit

  • 30 oktober 2018 om 17:50
    Permalink

    Het zwalkend beleid, prognoses e.d wekt veel vertrouwen bij de consument!!!!!!!!!!!! Wat een armoede t.o.v serieuze merken

    Beantwoorden
  • 31 oktober 2018 om 09:01
    Permalink

    De media kletsen maar wat. Maar het FCA management kan er helemaal wat van! “iat zal juist aan het gamma blijven bouwen de komende jaren.”Hoe dan? Tipo verdwijnt, Punto is al weg, Panda doet dit jaar -25% en er is geen opvolger….laat me niet lachen. Als er al gewerkt wordt aan een nieuw gamma dan komt dat in goede FCA traditie jaren te laat, als alle Fiatrijders al lang en breed in andere merken rijden. Ondertussen maakte FCA gisteren goede kwartaalresultaten bekend. En tussen de regels door lazen we dat 98% van de nettowinst in Noord Amerika was behaald. In Europa en Azië werd opnieuw verlies geleden. Tja, wie niet zaait zal niet oogsten.

    Beantwoorden
  • 31 oktober 2018 om 09:36
    Permalink

    Volgens mij is het vrij simpel. De modellen die blijven krijgen de nieuwe 3 clinder en de rest verdwijnt of er komt een nieuw model met 3 clinder voor. Als de Tipo niet de nieuwe 3 clinder krijgt gaan ze daar niet mee door in de EU. Ik verwacht, dat de nieuwe 500 en Panda een maatje groter worden en dat zou de Punto overbodig maken?

    Beantwoorden
  • 31 oktober 2018 om 11:20
    Permalink

    Karel, de nieuwe Firefly wordt geleverd zowel met 3 als met 4 cilinders, dus dat hoeft het gamma niet te beperken. Van de Tipo is officieus al aangekondigd dat die uit productie gaat, die krijgt dus niet de Firefly motoren. De Punto is niet zozeer overbodig, maar FCA krijgt in Europa geen A, B of C segmenter rendabel, uitgezonderd de meer premium 500 serie en de crossovers (duurder dus hogere marge). Een bewuste keuze om het B segment links te laten liggen en aan de concurrentie over te laten. VW en Ford verdienen aan de Polo en Fiesta, met nog veel grotere volumes dan Fiat met de Punto, ook vrijwel niks.

    Beantwoorden
  • 31 oktober 2018 om 12:15
    Permalink

    Voor de goede orde, de vele, vele blogs op het internet maar ook reacties op veel serieus opgezette sites hoort voor mij ook bij de media, waarop veel gekletst wordt en zelfs schade wordt aangebracht.

    BeantwoordenReport user
  • 2 november 2018 om 21:33
    Permalink

    Toch raar dat die gekke Duisters (Mercedes, BMW, VW) investeren in A -- B en C segmenten ?
    Ze verdienen er niet aan ?
    Niet zoveel als op een D of E segment auto. Of een grote SUV. Dat klopt wel.
    Maar “niks” verdienen ? Nee.
    Maar mocht het zo zijn : je krijgt wel klanten over de vloer die ooit wel eens wat groter gaan kopen.
    Of diegene die al “groot” rijdt, koopt iets “klein” voor zoon, dochter of vrouw.

    Op onderhoud wordt er ook niks meer verdiend ?
    Tja, dan doet FCA beter de boeken dicht en alles verkopen aan de Chinezen, Indiërs of de Koreanen.

    Maar ik denk dat FCA dit stilletjesaan aan het voorbereiden is.
    Tot eer en glorie van de aandeelhouders / familie Agnelli.

    BeantwoordenReport user
  • 4 november 2018 om 13:20
    Permalink

    Inderdaad Koen, jij hebt het begrepen. Ik verwonder me ook vaak m.b.t de reacties alhier. Alsof FCA de wijsheid in pacht heeft en het allemaal goed komt. En de rest van de markt doet het fout.

    Beantwoorden
  • 4 november 2018 om 15:56
    Permalink

    Wat ik her en der zo een beetje lees is Mike Manley zeer misnoegd met de resultaten in Europa en heeft Pietro Gorlier een flinke bezem in de hand gekregen. Dat Alfa Romeo zijn doelstellingen niet haalt is tot daar aan toe, maar er was op gerekend dat Maserati intussen goed geld op de plank had moeten brengen. Nu het krimpt in plaats van groeit is dat reden om in te grijpen.

    Er gaat dus min of meer wat gebeuren, niet gezegd dat dat noodzakelijk goed nieuws is, want het kan net zo goed een flinke snij-actie gaan worden. Maar het huidige beleid van “laat de boel maar verslommeren” lijkt wel zijn langste tijd gehad hebben.

    Wat ik niet gelezen heb, maar doorredeneer is dat als Maserati lekker verkocht had, de noodzaak voor Fiat minder zou zijn en daar wellicht de basis lag voor het uitdunnen van Fiat.

    BeantwoordenReport user
  • 4 november 2018 om 17:34
    Permalink

    @Koen

    Wel even het hele verhaal vertellen Koen.
    Na grote investeringen wordt er nu enorm goed verdient door Jeep en in de USA de pick-up-truck RAM, waarmee nu de investeringen in de EU kunnen worden gefinancierd. Waarom zouden ze boeken dicht doen??

    BeantwoordenReport user
  • 4 november 2018 om 20:17
    Permalink

    @henk

    Wellicht omdat de achterstand inmiddels zo groot is dat het gat niet meer te dichten is en de familie Agnelli van de centjes liever nog een keer leuk op vakantie gaat of zo?

    BeantwoordenReport user
  • 10 november 2018 om 20:20
    Permalink

    Laten ze nu eerst eens beginnen om de Argo in Europa op de markt te brengen.
    Met 3 en 4 cilinder GSE-Firefly motoren van 120pk (3-cilinder) en 150pk en 180pk (4-cilinders)

    BeantwoordenReport user

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.