Fiat kaapt hoofddesigner weg bij Renault

Verrassing op de ’transfermarkt’.

Stellantis heeft vandaag bekendgemaakt dat het de fransman François Leboine heeft aangesteld als hoofd van de Centro Stile Fiat-Abarth. Nogal een sterspeler op de transfermarkt der autodesigners, aangezien hij aan het roer stond bij alle recente projecten van Renault en Dacia. Vanaf juni mag hij de gang naar Turijn maken. Een andere fransman is zijn meerdere genaamd Jean-Pierre Ploué, de Chief Design Officer van Stellantis. Het Franse feestje wordt natuurlijk afgemaakt met CEO Olivier François, die praktisch al z’n hele leven voor Fiat/Lancia werkt. Fiat-Abarth baas Olivier François is erg blij met deze versterking van het team, gezien de capaciteit van Leboine. Voor Leboine is de uitdaging groot, aangezien er voor de Italiaanse merken een hoop te doen staat de komende jaren.

Ieder merk telt.

Olivier François spreekt over een multi-merken aanpak binnen de groep, waarbij ieder merk van de 14 telt en een eigen identiteit krijgt. Een grote maar mooie uitdaging voor het team van Stellantis. Leboine past goed in het geheel omdat hij graag buiten de gebaande paden denkt als designer. Als Chief Exterior Design werkte hij recent aan de Clio, Captur en Sandero en de studie van de Twizy en Espace 5. In het oog springt ook het nog maar net gepresenteerde conceptuele design van de Renault 5 en Morphoz, waar hij aan deelnam in de rol van Head of Advanced Design. Bij Fiat en Abarth liggen nu grote kansen voor de hoofdontwerper, aangezien de elektrificatie tal van nieuwe modelintroducties met zich mee zal brengen. Voor Abarth zal in het verlengde hiervan eveneens een nieuw hoofdstuk geschreven gaan worden.

11 gedachten over “Fiat kaapt hoofddesigner weg bij Renault

  • 26 mei 2021 om 00:36
    Permalink

    Hier zie je de kracht van Stellantis: veel meer perspectief voor een bewezen goede designer dan bij Renault: groter, veel concretere toekomstplannen om door te pakken met nieuwe BEV modellen, en ja, waarschijnlijk gaat hij er financieel ook op vooruit. Ook het idee dat hij na een aantal jaren intern kan overstappen naar bv Jeep, DS, Maserati of Alfa Romeo is voor een designer natuurlijk aantrekkelijk. Voor Stellantis heel mooi dat ze hem binnen kunnen halen.

    Beantwoorden
  • 26 mei 2021 om 08:51
    Permalink

    Vive l’Italie ??????? Alle topposities zijn in handen van Fransen….

    Beantwoorden
  • 26 mei 2021 om 09:28
    Permalink

    Maakt allemaal niets uit. Het gaat om de nieuwe modellen die gaan komen en of ze aan slaan.

    Beantwoorden
  • 26 mei 2021 om 16:52
    Permalink

    Ach de nieuwe 500e 5-deur wordt gewoon een elektrische Peugeot e208 met 500 uiterlijk.
    Een nieuwe 500X wordt gewoon een 2008 of 3008 met 500 uiterlijk.
    Alleen da nieuwe Panda zou nog op het FIAT 500e 3-deur EV platform komen te staan, de rest krijgt allemaal Peugeot platformen als basis.

    Beantwoorden
  • 26 mei 2021 om 16:56
    Permalink

    Maar misschien kan François Leboine heel snel dat CentoVenti Concept hok, heel snel het museum in schuiven en op nieuw beginnen met een new Panda design.
    De Renault 5 EV concept zier er 10x better uit dan dat CentoVenti PlayMobil hok.

    Beantwoorden
  • 26 mei 2021 om 19:36
    Permalink

    @HZW Geen Peugeot platform, maar een Stellantis platform 😉 Maar maakt het ook uit? De Fiat Grande Punto stond toch ook op een Opel Corsa Platform (Komen ze nu weer samen), de Alfa 159 was een mondiale bouwdoos en als je de historie van de meer recente Maserati QP volgt, dan komt via Chrysler bij Mercedes. Het gaat niet om het platform maar wat je er mee doet, Nu en in de toekomst meer dan ooit tevoren. En die Centoventi? Smaken verschillen, maar ik vind ‘m geweldig. Oogt robuust, en heeft een eigen gezicht. Ik zeg: Laat maar komen!

    Beantwoorden
  • 26 mei 2021 om 21:54
    Permalink

    Als ze dat ding als CentoVenti op de markt brengen prima.
    Maar ben bang dat er een Panda badge op komt en dat gaat voor mijn niet werken.
    Het dwaalt steeds verder af, van een Panda zijn.
    En dat stomme PlayMobil interior is pure armmoed.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.