Abarth en Alfa Romeo tonen concept in Genève

We hebben lang onze adem in moeten houden, maar vandaag komt de bevestiging naar buiten dat behalve Alfa Romeo en Maserati, ook Abarth met een concept komt. De drie merken die sinds een tijdje onder één dak zitten bij Fiat, hebben er alles aan gedaan om geen enkele ruchtbaarheid te geven aan dit gegeven, om zo min mogelijk de Lancia Ypsilon (plus de Chrysler modellen) en Fiat Freemont in de schaduw te zetten. Dat is ze goed gelukt, want over de 4C bijvoorbeeld, is eigenlijk tot op de dag vandaag altijd een stukje onzekerheid blijven bestaan, ondanks eerder officiële bevestigingen. Ook door minder leukere ervaringen uit het verleden niet geheel onbegrijpelijk. Over de unieke Abarth was er enkel een bevestiging die alweer een half jaar geleden werd gedaan.

Maar dit keer is het dus menens; 2011 is dan misschien wel niet het jaar van de vele marktintroducties, het is wel de start van een nieuw tijdperk voor de Italiaanse auto en zo te zien is de autobouwer uit Turijn van plan om dat in Genève al flink te verkondigen.

Abarth 1000 is hoe het concept van het merk met de schorpioen heet. Het gaat om een lichte open sportwagen met veel carbon fiber en dezelfde basis als de 4C, namelijk het door Dallara doorontwikkelde platform van de KTM X-Bow. Abarth haalt een legendarische aanduiding van stal, dat alles te maken had met een (eveneens) 4 cilinder auto met 982 cc op basis van de Fiat 600 uit 1962. De terugkeer van Abarth krijgt dus steeds meer vorm. Deze concept heeft een 1750 motor met 190 pk maar men heeft ook een variant in de pijplijn met meer dan 200 pk. Er gaat nu al het gerucht dat dit model in de VS zal debuteren als Dodge Mopar. Een soort mini Viper voor wie van een grote droomt zoals ook de 4C het kleinere broertje zal zijn van de 8C Competizione.

Samen met de Alfa Romeo 4C wil Fiat dus een duidelijk signaal afgeven dat het weer werkt aan echte Italiaanse lichte sportwagens, zoals deze vroeger vaak werden gebouwd. Alles wijst erop dat dit slechts een voorproefje is op een daadwerkelijke productiefase. De Alfa is een compacte Coupé, zoals de modellen uit de jaren ’60, met 1750 motor en 235 pk.

Er gaat het gerucht dat Dallara het onderstel ook zal gebruiken voor een gelimiteerd eigen model met label uit Parma.

11 gedachten over “Abarth en Alfa Romeo tonen concept in Genève

  • 18 februari 2011 om 13:24
    Permalink

    Goed nieuws! Eindelijk een terugkeer naar de roots. Al begrijp ik wel niet waarom ze de auto in de VS uitbrengen als Dodge. Abarth heeft daar een nog een schare trouwe aanhangers. Iedereen kent daar nog de jaren zestig en de toevloed van kleine italiaanse sportwagens die races konden winnen (siata, osca, abarth, …).

    Beantwoorden
  • 18 februari 2011 om 13:36
    Permalink

    Die tekeningen op de achtergrond, komen die van Alfa zelf? Of heb ik een keer niet goed opgelet en zijn die al eerder de revue gepasseerd?

    Beantwoorden
  • 19 februari 2011 om 23:38
    Permalink

    Ik las dit bij Alfavisione.net:

    “…..Immerhin hat man bestätigt, dass man das Konzept der im Jahr 2007 von Franco Sbarro präsentierten DIVA wieder hervorgeholt hat. Der Preis wird bei rund 40.000 Euro liegen, heisst es in Italien. Die Präsentation in Genf 2011 wurde scheinbar noch offen gelassen, es gab eine Verzögerung bei der Entwicklung des Prototyps…”

    Zou het dus op die fraaie Diva gaan lijken? Een hoog Alfa 33 Stradale gehalte!!

    Beantwoorden
  • 21 februari 2011 om 11:09
    Permalink

    @Bart Jan

    Dat klinkt goed maar op de plaatjes te zien is deze (Diva) voorzien van een V6 dat zou eigelijk veel mooier wezen een 2.0L V6 met twin turbo met 300+ PK en dan 900 KG :). Met 3kg/pk yes meteen maken. Dan kan de Cayman S het wel eens zwaar krijgen.

    Beantwoorden
  • 23 februari 2011 om 14:38
    Permalink

    waar blijven die foto’s van de 4C ?
    kan me nauwelijks voorstellen dat het de italianen lukt om ze zolang geheim te houden

    Beantwoorden
  • 26 februari 2011 om 17:24
    Permalink

    En het blijft stil….. Geneve gaat 1 maart toch al van start..?

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.