Alfa Romeo beste performer binnen FGA

De autoindustrie heeft het momenteel erg zwaar, al 6-maanden achtereen zakt de markt steeds verder weg. Er werden vorige maand in Europa slechts 1.227.645 auto’s verkocht, wat een daling van 9,6% inhoudt. Hiermee krimpt de markt in Europa cumulatief tot september  (year to year) met 4,3%. Fiat had het de vorige maand met een daling van 22% extra zwaar. De grootste dalers voor Fiat waren Italië met 18,9%, Spanje 27,3% en Duitsland 17,8%. Het stoppen van diverse aankooppremie’s zouden de oorzaak zijn van deze malaise.

Opvallend is het resultaat van Alfa Romeo. Het merk wist tegen de markttrend in, juist in marktaandeel te groeien. Grote stijgers waren Zwitserland, Frankrijk, Oostenrijk, België, Nederland en Portugal, waar in een aantal gevallen het marktaandeel zelfs werd verdubbeld. De Giulietta heeft natuurlijk het grootste aandeel in deze groei. Zo werden er in september maar liefst 5300 Giulietta’s verkocht. Ook de Mito doet het met met een stijging in marktaandeel met 1,3% ineens opvallend goed.

11 gedachten over “Alfa Romeo beste performer binnen FGA

  • 17 oktober 2010 om 17:05
    Permalink

    Wat raar!

    Alfa Romeo hat tot voorkoort alleen de mito in een eu eco werereld met een paar beetje schone pittige motoren. Nu heeft Alfa eindelijke echte motoren die mee tellen en schieten die modellen omhoog en ja in c segemt heeft alfa eindelijk een auto die weer mee kan.

    Alle andere modelen zouden stukken beter verkopen (vooral leasen) als die ook de zuinige multiairs en JTDm2’s met S&S systeem werden uitgerust maar inplaats daarvan hebben ze 3 modelen naar het rust huis gestuurd zonder ze de kans ooit hebben gehad te bewijzen dat het ook beter kan.

    Ik blijf erbij dat de GT/Brera/Spider/159 de 170PK 1.4 niet hadden mistaan en voor al de GT tot een heerlijke lichte scheur wagen als opvolger van de 33.

    En in het top motoren segment hebben ze nooit mee gespeeld.

    De GT is te kort leverbaar geweest met de 3.2 V6 om wille van de brera en de brera/spider heeft nooit de motor gehad die hij had moeten hebben.

    Beantwoorden
  • 17 oktober 2010 om 20:06
    Permalink

    Deze performance moet wel in juist perspectief worden gezien van een crisis bij Alfa Romeo die al voor de economische crisis plaatsvond.

    De 147 is ontzettend lang in productie geweest en verkocht nog amper, verder zijn de verkopen van de “GM” versies van 159, Brera en Spider nagenoeg ingezakt. De 159 krijgt als laatste redmiddel de mooie 1750tbi de rest gaat uit productie.

    Gelukkig dat de 2 kleinste modellen het licht zagen in een crisis waarin downsizing en efficiënte technieken (twinair, tct, SenS) zorgden voor dubbele verkoop aantallen.
    Nu hopen dat Alfa Romeo dit succes ook in het D-segment en premium sport segment kan voortzetten.

    Beantwoorden
  • 18 oktober 2010 om 09:44
    Permalink

    @ Dutchbird

    Wellicht maar ik vrees voor de neus. De 159 vind ik persoonlijk de mooiste D segment auto sinds 1960 als we rond die tijd daar over mogen spreken. Het is qua betrouwbaarheid sinds die jaren ook de beste helaas heeft hij pas sinds een jaar 2 motoren (1750TBI en 2.0 JTDm) die het model echt eer aandoen echter is dit veel te kort om de concurrentie aan te gaan met de gevestigde orde. Daarvoor heeft hij uitbreiding aan de onder en bovenkant nodig en die schitteren van afwezigheid. Bij de komst van de 150PK 1.4 Tjet had deze al beter gemonteerd kunnen worden dan de 1.8 en 1.9 JTS. Door de deal met GM was de 3.2 ook niet alles maar had deze dan op zijn minst voorzien van 1 en 2 turbo’s of turbo met compressor als GTA. De auto zelf heeft het in zich enkel het potentieel is er nooit uitgehaald. Ook de 2.2 om een beetje te presteren had al minimaal een soft turbo moeten hebben. Maar nog steeds is het niet te laat een 1.4 Multiair met 140 en 170 PK kunnen er zo in net als de 1750 met Multiair en de 1.6 JTDm2 met 120 PK ipv van de 8 kleps 1.9 die nu vervangen word door een duurder blok de geknepen 2.0. De 1.6 levert zelfde vermogen nagenoeg gelijk koppel en 90KG minder op de weegschaal.

    De Giulia zal vast mooier zijn dan de meeste D segment wagens maar de 156 en 159 zal deze qua uiterlijk niet evenaren op rij eigenschappen wel al hoewel het elektronisch bekrachtigde stuur van de Giulietta me nog niet heeft kunnen overtuigen en ik de 147, 156 en 159 nog steeds prefereer boven deze als het om stuurgedrag gaat.

    De 1.4 Multiair moteren daar in tegen maken een zeer goede indruk die stukken beter zijn dan de oude motoren alleen nog niet als de 2.0 TS/JTS en 3.2Busso dan heb ik nog niet gereden met de 1750 die vast goed zullen zijn op basis van de ervaring met de kleinere varianten.

    Beantwoorden
  • 18 oktober 2010 om 16:41
    Permalink

    5300 Giuliettas per maand is niet slecht maar zo zullen ze toch het beoogde aantal van 100000 per jaar niet halen me dunkt.
    Maar het is en blijft een verstandige keuze in dit segment.

    Beantwoorden
  • 22 oktober 2010 om 14:36
    Permalink

    De 159 is inderdaad nog steeds een van de mooiste wagens die rondrijden. Maar waarom zou de Giulia dat niet kunnen evenaren of kunnen overstijgen??? Vóór de 159 was er de 156, die wat betreft design nu nog steeds zijn mannetje staat.
    Alfa heeft altijd gestaan voor mooie, emotievolle wagens. Ik kijk ook enorm uit naar de Giulia, en heb er vertrouwen in dat de huidige designtaal hem heel goed zal staan. De auto zal immers weer een stuk groter zijn, dus vergelijken met de Mito en de Giulietta geeft volgens mij een verkeerd beeld.
    Hup Alfa!:)

    Beantwoorden
  • 22 oktober 2010 om 15:32
    Permalink

    FGA gaf aan tot nu toe 36.000 orders voor de Giulietta binnen te hebben, voorwaar een mooi resultaat. Die 100.000 per jaar lijken me wel haalbaar. Nieuwe initiatieven, zoals straks de uiterst fraaie versnellingsbak, zullen de verkopen ook een boost geven. En dan komt straks de Internationale ‘Auto van het Jaar’ uitverkiezing 2011 er nog bij, mensen, mensen !

    Beantwoorden
  • 22 oktober 2010 om 18:06
    Permalink

    @Nuvola:

    Ik denk dat dat niet genoeg is. Binnen een jaar zullen de verkopen weer teruglopen ben ik bang voor. Wat extra carrosserievarianten zouden de verkopen heel veel goed doen. Een kleine sedan op basis van de Giulietta zou geweldig zijn, een auto die perfect past in de geest van de 156, en wat de 159 nooit geweest is (die is namelijk te groot en daardoor iets te “log”).

    Beantwoorden
  • 22 oktober 2010 om 19:04
    Permalink

    @Henkie: Jij denkt aan een spiritueel opvolger van de oude en geliefde Giulia. Maar ik ben bang dat een model in die grootte vandaag de dag niet meer kan, kleinere sedans verkopen nu eenmaal niet zo best in dit werelddeel. Maar een coupe op basis van de Giulietta in de stijl van de ‘Sprint’ uit vervlogen tijden, dat zou ook prachtig zijn.

    Beantwoorden
  • 24 oktober 2010 om 17:21
    Permalink

    Ik hoop dat de nieuwe Giulia wel een beetje een waardige voorkant krijgt net als de 159.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.