Alfa Romeo gaat vol vertrouwen van Sauber scheiden

A(u)ddio Sauber.

Audi liet vandaag weten dat het voordat het zelf in de F1 motorisch aanwezig zal zijn vanaf 2026, al in een eerder stadium haar naam wil koppelen aan een team dat reeds 30 jaar actief is. Iedereen weet dat dit Sauber is en dus kwam Alfa Romeo vandaag vast met de melding, dat het eind 2023 afstand zal nemen van een uiterst succesvolle samenwerking met de Zwitsers van Sauber Motorsport. Marchionne’s slimme move om Alfa Romeo ook door een deelname in naam in de F1 (2017) goed af te stoffen heeft gewerkt. Il Biscione heeft serieuze stappen ondernomen om weer een volwaardig hoogwaardig merk te worden en Stellantis heeft deze handschoen opgepakt. Alfa Romeo is alvast rendabel en werkt de komende jaren verder aan product portfolio plus imago.

Geen stress.

Iedereen vraagt zich nu af of het over is voor Alfa Romeo. Vanuit het management wordt vooralsnog vooral de weg van het initiatief gekozen. Naast de officiële aankondiging dat men van Sauber zal scheiden, klinkt het volste vertrouwen in de toekomst door. Imparato sprak recent over mogelijkheden die er altijd zijn voor een sterk merk als Alfa Romeo in de F1. In de wandelgangen speculeert men over een al even slimme voortzetting via een ander team zoals bijvoorbeeld Haas, dat ook Ferrari-motoren afneemt. Alfa Romeo vreest de toekomst niet en voelt op dit gebied geen stress, aldus de altijd openhartige Franse CEO, die aangaf dat de F1 belangrijk blijft voor Alfa Romeo.

23 gedachten over “Alfa Romeo gaat vol vertrouwen van Sauber scheiden

  • 26 augustus 2022 om 15:02
    Permalink

    Wat een stumpers! Uiterst succesvol plakken van wat stickers, om je dood te lachen!! Audi heeft de laatste 20 jaar meer bereikt: Le Mans, DTM etc. Geen broodje aap verhalen of knipogen naar het verleden maar racen en winnen

    Beantwoorden
    • 26 augustus 2022 om 16:36
      Permalink

      Audi should be in rallying not track racing, F1 goes VAG series when there is also Porsche. THink Ill stopp wathcing whole series.

      Beantwoorden
  • 26 augustus 2022 om 15:06
    Permalink

    Mooie krachtige reactie hoor… maar hoe had Alfa Romeo dat moeten doen dan? Wie niet sterk is moet slim zijn.

    Beantwoorden
    • 26 augustus 2022 om 15:32
      Permalink

      Eerst bewijzen, Porsche heeft ook F1 gereden maar met wisselende succes.

      Beantwoorden
  • 26 augustus 2022 om 16:34
    Permalink

    sad, Alfa Romeo has limited model lineup and now they stop also motorsport, this is pathetic leading from Stellantis.. Alfa Romeo barely exists

    Beantwoorden
    • 26 augustus 2022 om 17:18
      Permalink

      Indeed, weer een bewijs dat het slappe hap is met Alfa Romeo. Geen visie, geen beleid voor langere termijn. ‘Hap snap’ en weer is een stuk heritage van Alfa Romeo verkwanseld. Doodzonde. Krachteloos. Overeenkomsten met premier Rutte en zijn dolende “beleid” zijn ‘striking‘.

      En, .. het is zo makkelijk voor de ‘gewone’ Alfa’s. Gewoon het B, C en D-segment bedienen met voldoende varianten, met een lekker ontwerp, een comfortabel sportief interieur en genoeg goodies. Overdrijven hoeft niet, maar wel een normale set variatie in motoren (EV, zie Kia of Tesla), genoeg kleuren exterieur en interieur. En vergeet eens niet dat je uit Italia komt, koester dat, behalve dat de stoelen groter mogen dan voor de gemiddelde Italiaan. Klaar. Werk aan de winkel.

      Beantwoorden
      • 26 augustus 2022 om 18:57
        Permalink

        Allemaal typische beste stuurlui staan aan wal reacties, niet gehinderd door enige vorm van kennis en enkel vanuit de onderbuik. Dát is slappe hap. Ergerlijk zo langzamerhand.

    • 27 augustus 2022 om 16:27
      Permalink

      Logische stap van Alfa Romeo / Stellantus om Sauber in te ruilen voor Haas en, nu F1 ook in de USA mega populair wordt, daarmee verdere groei en merkbekendheid in de USA te verzekeren.

      Beantwoorden
  • 26 augustus 2022 om 20:37
    Permalink

    Ongemakkelijke waarheid, Bart! Talloze merken nemen aan allerlei FIA kampioenschappen deel: Hyundai, Mercedes, Toyota, Honda, BMW, Peugeot, Porsche, Chevrolet, McLaren, Lamborghini, Maar als er terecht commentaar geleverd wordt op het stickermerk met zijn nonnieuws en pimpcompassen, ontpimpte Tonales dan is dat moeilijk voor je. Droom verder

    Beantwoorden
    • 27 augustus 2022 om 07:55
      Permalink

      Ik ben het helemaal met je eens Bart! Diegene die zo reageren zijn bijna altijd de zogeheten harde kern liefhebbers. Altijd maar klagen en klagen maar nooit kopen. En als ze een Alfa Romeo bezitten dan liefst voor een appel en een ei gekocht en bij de eerste APK controle wegdoen. Puur omdat er geen middelen zijn voor de reparatie. Doe je niks aan. Het gaat de goede kant met Alfa Romeo. De basis is gelegd nu doorpakken.

      Beantwoorden
      • 27 augustus 2022 om 08:43
        Permalink

        Bezit een Spider 2000 Veloce en een Bertone 2000 in zeer goede staat. Uit tijden dat Alfa en autosport samen gingen en uiterst succesvol waren.

      • 27 augustus 2022 om 12:00
        Permalink

        “Things are going in the right direction with Alfa Romeo. The foundation has been laid and now it’s time to get started.” things arent going no direction. Alfa is almost destroyed brand. WHats going on with Maserati is what should be done to Alfa. They fucked up with Alfa.

      • 27 augustus 2022 om 14:15
        Permalink

        Ja hoor. Ik heb nog een 11 jaar oude Delta en een 9 jaar oude Abarth 695 C voor de zomer. Allebei in uitstekende conditie. Die houden we aan. We hadden een 3e auto nodig. Lancia is er niet. Giulia is zeer onpraktisch met een kleine kofferklep. Stelvio is een bakbeest. Bovendien veel te veel bpm. Tonale kwam maar niet. Dus nu komt er voor het eerst sinds 20 jaar een niet Italiaanse auto bij.
        Het klagen is meer dan terecht. Het is gewoon een puinhoop. Hoezo revival. Een nieuwe Delta in 2028. Hou toch op.
        De Franse Stellantis merken komen aan de lopende band met nieuwe modellen, de Italiaanse niet.

  • 27 augustus 2022 om 15:04
    Permalink

    En zo is het: het is Marcello Rutte die de scepter lijkt te zwaaien bij Alfa Romeo: kortzichtig en weinig bezieling. PS wel eens in de shop gekeken van Alfa (ja, dat mini-winkeltje): er staat ook niks in. Oude troep, geen bezieling, 14 in een dozijn souveniertjes. Met zo’n geschiedenis zorg je toch voor mooie modelauto’s, stijlvolle kleding en horloges of speciale trips richting Italië!? Miljoenen mee te verdienen. Maar er is vrijwel niets. Het lijkt wel of de Italianen Alfa Romeo zien als een zuidelijk aftreksel van Opel.
    NB @Bart Genoeg Italianen gereden en in bezit, en nog steeds een paar mooie over.

    Beantwoorden
    • 27 augustus 2022 om 15:53
      Permalink

      Vroeger waren de Italiaanse auto merken, trendsetters tegenwoordig trendvolgers..

      Beantwoorden
  • 27 augustus 2022 om 21:58
    Permalink

    Aan alle criticasters! Waar blijven de inhoudelijke reacties hier?? Alleen die laatste van Hilbert is een inhoudelijk statement. Het klinkt allemaal van het niveau ik rij graag op de linkerbaan met m’n bestelauto van m’n werk..donders gassen, mooi man toetoet! Kiek hoe snel! 0-100 in 10! Rutte is k#t, Stem Fvd!

    Beantwoorden
  • 27 augustus 2022 om 22:35
    Permalink

    Nou, nou, L4E is pissig. Het Italiaans temperament komt boven. Exact wat die handenzitters in Italië ook nodig hebben. Raffinement, Agressie en Temperament. Geen kletsverhalen over tig jaar een nieuw model, maar nu. Of nog ergerlijker: aankondigingen van een nieuw logo… De Giulia gelanceerd in 2016 -4 jaar na einde 159- is nu oud i.p.v. zijn eerste serieuze facelift krijgen. Stelvio is dus volgend jaar aan vervanging toe. Kortom, er wordt niets geleerd en straks, nu nog 9 jaar, begraaft Tavares Alfa Romeo. Gaat nog eerst een Chinees stunten met de naam alla MG.

    En, beste Lancia4Ever, deze kritiek komt louter uit de mond van liefhebbers, hopelijk ook FvD-haters. Geen Skoda-knuffelaars of Toyota-trutten, maar Alfisten. Mensen die eindeloos de kansen van AR blijven zien, de grote mogelijkheden, Alfa’s historie koesteren, alle grote namen, Busso, Gandini, Bertone, ..maar iedere keer het ook weer zien mislukken. Die lijst is te lang.

    Beantwoorden
    • 28 augustus 2022 om 11:06
      Permalink

      Inderdaad. In mijn geval liefst weer zsm een Lancia, maar Lancia is nog een groter drama dan Alfa.

      Beantwoorden
  • 28 augustus 2022 om 12:02
    Permalink

    Fehler in allen Teilen dat is het in I . Bij BMW staat M voor 50 jaar Motorsport. Bij Alfa en Lancia vooral voor Mismanagement, Misleiding, Marchionne, Mike Manley, Mislukking. De enige afdeling waar hard gewerkt wordt is P&R, oftewel Rechtpraten wat Krom is!! Maar blijkbaar zijn er nog steeds mensen die de waarheid nog niet onder ogen willen zien.

    Beantwoorden
  • 28 augustus 2022 om 13:52
    Permalink

    Alfa Romeo naar BMW zou nog altijd kunnen. Had ook met Saab moeten gebeuren (de nieuwe motoren voor de 9-5 waren al besteld bij BMW in 2011, faillissement en intrekken van de naam Saab was helaas spelbreker). Nu, zie Alpina, gaat volledig naar BMW. Kan niet meer op tegen alle risico’s. Dus Alfa erbij nu alles toch EV wordt? Mooie aanvulling tussen Mini, RR en BMW.

    Beantwoorden
    • 29 augustus 2022 om 10:16
      Permalink

      Here we go again… pfff.

      Waarom niet bij de VW groep ? Dan komt de droom van wijlen Piëch nog uit.
      Mooie aanvulling tussen de ID4, Skoda Enyaq, Seat Ibiza, Cupra Formentor en Bentley Bentayga ?
      Woehaha !

      BeantwoordenReport user
  • 29 augustus 2022 om 21:55
    Permalink

    Omdat Cupra al Alfaatje wil spelen.
    En verder is het DNA van BMW in doorsnee sportiever en ligt het hoofdkantoor dichterbij Turijn (HQ Alfa) dan Wolfsburg. En, VW heeft ook al Audi (S, RS) en Porsche (beursgang..). En dat heeft BMW niet. Mercedes heeft nog AMG, toch meer een eigen merk dan M van BMW. Kortom, Alfa is een welkome aanvulling 🙂

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.