Stellantis fabriek Melfi aan vooravond spannende overgangsfase

Spannende overgangsfase voor Melfi.

In de belangrijke Italiaanse fabriek te San Nicola di Melfi, waar de Jeep Renegade en Compass, plus de Fiat 500X worden geproduceerd, gaat men vanaf aankomende week weer aan het werk. Dit is een geleidelijke opstart met een slag om de arm, aangezien de levering van halfgeleiders onzeker blijft. Het kan dus zomaar zo zijn dat ook komend seizoen de productiekraan van het ene moment op het andere weer dichtgaat. Men kijkt niet lijdzaam toe intussen, want er wordt op diverse terreinen alvast geanticipeerd op de realisatie van een nieuwe productie vanaf 2024. De tijd vliegt en dus zijn eerste stappen al nodig, vooral op het gebied van efficiëntie. Vanaf 2024 zullen er voornamelijk EV’s van de band gaan rollen (Lancia, Opel en DS?). Dit zal effect hebben op de toeleveringsindustrie, waar momenteel dan ook de nodige onzekerheid heerst. Overigens wil dit niet zeggen dat de huidige productielijn vanaf 2024 per direct van de baan is. Bonden benadrukken dat de hier beschreven overgang naar een andere soort en meer toekomstgerichte productie, enkel succesvol kan plaatsvinden, als de overheid nauw betrokken is. “Loze beloften in verband met aanstaande verkiezingen zijn nu absoluut nier gewenst.”; aldus Fim- Cisl voorman Gerardo Evangelista.

Anno 2022 en 2023.

Stellantis heeft al tijdens de presentatie van het meest recente meerjarenplan, op symbolische wijze ‘Dare Forward’ genaamd, laten weten dat de crisis omtrent de halfgeleiders minimaal tot 2024 voortduurt. Dat is op basis van de huidige situatie beredeneerd, dus mondiale ontwikkelingen van de komende paar jaar zijn daar nog niet in meegenomen. Onzekere factoren als deze, vormen een lastig element in de transitie naar een andere soort productie. Het kan het proces noodgedwongen versnellen, maar ook vertragen met allerlei gevolgen vandien. De halfgeleidercrisis is intussen iets waar de producent al een tijdje redelijk mee om weet te gaan. In allerlei fabrieken neemt men maatregelen. In de Stellantis fabrieken in het Franse Sochaux (Peugeot) en het Spaanse Zaragoza (Opel en Citroën) wordt de productie momenteel bijvoorbeeld tijdelijk gehalveerd in verband met deze crisis.

Een gedachte over “Stellantis fabriek Melfi aan vooravond spannende overgangsfase

  • 31 augustus 2022 om 05:17
    Permalink

    Er zal een enorme inhaalslag komen voor de Europese automarkt. Door chiptekorten en Corona worden veel minder auto’s gebouwd en blijven de Europeanen lang in hun auto doorrijden. Kortom, het wagenpark verouderd en Europa heeft ook hoge klimaat- en stikstofreductie-doelen. Er moeten dus meer nieuwe auto’s geproduceerd worden om marktvraag en milieudruk het hoofd te bieden. Ik ben benieuwd of Tavares hierop voldoende anticipeert in het voordeel van de Italiaanse auto-industrie. Meer risico nemen zal het recept zijn.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.