Ingenieur Materazzi, vader van de F40 is heengegaan

Groots en bescheiden.

Enkele uren geleden is een groot doch bescheiden talent uit de geschiedenis van de Italiaanse sportwagenindustrie heengegaan. Zijn naam is Nicola Materazzi, gelauwerd om zijn grote prestaties met vaak weinig middelen. Zijn ideeën zorgden voor eindproducten die vrijwel direct een iconische waarde kregen binnen de ‘hall of fame’ van merken als Lancia en Ferrari. Het startpunt van Materazzi was uiteraard altijd technisch en functioneel van aard, maar het resultaat was vaak oogstrelend bovendien. Goed voor tonnen aan postermateriaal dat op tal van wanden eindigde in slaapkamers van kleine en grote jongens.

In korte tijd naar de top.

Materazzi werd 83 jaar geleden geboren in Caselle di Pìttari in de provincie Salerno (Campania regio). Hij stond aan de basis van legendarische sportwagens als de Ferrari F40, Bugatti EB110, Ferrari 288 GTO én Lancia Stratos. Toen hij 22 was maakte hij al een eigen go-kart. Op de universiteit van Napels haalde hij zijn diploma tot technisch ingenieur. Na een valse start als docent, wilde hij koste wat het kost zijn passie voor de autosport volgen en drong hij door in de Automotive wereld. In 1968 begon hij als ingenieur en specialist in het maken van berekeningen voor chassis’, ophanging en stuurinrichting bij Lancia. Hij nam toen ook deel aan de ontwikkeling van de wereldberoemd rally-icoon Stratos. Daarna werkte hij ook aan de extremere Stratos Silhouette Gruppo 5. Na de overname van Lancia door Fiat, werkte hij vanaf 1978 ook op de Abarth en Osella afdeling. Hier werkte hij aan de F1-wagen genaamd Osella FA1.

Ferrari.

In 1979 nam hij de leiding bij de technische afdeling van de Reparto Corse van Ferrari. Materazzi zorgde voor de ontwikkeling van extra krachtige versies, zoals de 328 Turbo, 288 GTO, 288 GTO Evoluzione en Testarossa 412 GT. Enzo Ferrari gaf hem de leiding over de ontwikkeling van de beroemde F40. Een uniek project omdat Materazzi de auto in z’n geheel mocht uitdenken. Materazzi zou vanaf dat punt ook invloed hebben op de ontwikkeling van snellere straatversies. Enzo Ferrari hechtte hier veel waarde aan omdat hij nog redelijk ontevreden was over de prestaties van het bestaande gamma. Materazzi was in staat om zelfs een veeleisende persoon als Enzo Ferrari tevreden te stellen. Ferrari toonde Materazzi een 3.0 liter blok dat 330 pk produceerde en de ingenieur liet al snel weten dat een dergelijk blok minimaal 400 pk diende te produceren. Enzo Ferrari zei toen; “Maar dan moet u dit project maar leiden.” Dat was het startsein voor de overstap naar de productieafdeling in Maranello.

Onvermoeibaar ook na een gedwongen scheiding van Ferrari.

In 1984 ontstond zo de 288 GTO. Ondertussen werden Materazzi’s diensten ook gevraagd door Lancia voor de ontwikkeling van de motor van de LC2. Hoewel de duurzaamheid van Materazzi’s eerste ervaringen in de F1 te wensen overliet, was het met de ‘Endurance’ capaciteit van de LC2 een stuk beter gesteld. Na de 288 GTO realiseerde Materazzi de GTO Evoluzione, een circuitauto die helaas door het schrappen van de Group B en de invoering van nieuwe reglementen zich nooit mocht bewijzen. Van Ferrari mocht vervolgens gewoon gewerkt gaan worden aan een straatversie, met als resultaat de beroemde F40 uit 1987. Met een top van 324 km per uur een absolute recordhouder op de weg. Vanaf dat punt mocht Materazzi deleiding nemen over de technische afdeling voor de ontwikkeling van straatauto’s in Maranello. Toen greep moederconcern Fiat echter in en moest Materazzi z’n post verlaten. In 1990 vertrok hij naar Cagiva en in 1991 begon hij bij Bugatti. Daar kreeg hij direct de verantwoordelijkheid over de ontwikkeling van de bekende EB110. Materazzi mocht ingrijpen in het proces en maakte de auto betrouwbaarder door het gebruik van Carbon Fiber voor het chassis. Tot slot werkte Materazzi aan de B Engineering Edonis van 2000 tot 2005. Materazzi was een zeldzaam talent dat zich perfect wist te ontwikkelen dankzij de wijze waarop de Italiaanse autosport een vlucht nam in het naoorlogse Italië.

Hieronder volgt de complete lijst van Materazzi’s deelname in projecten:

Lancia Flavia (1968–69) – Materazzi deed berekeningen (met de hand en computer) voor chassis, stuurhuis en ophanging
Lancia Fulvia 1300 & 1600 HF (1969–70) – idem
Lancia Stratos Group 4 (1970–74) – werd betrokken bij ontwikkeling motor en ophanging (Mac Pherson) voor wedstrijden waar hij bij betrokken raakte.
Lancia Stratos Group 5 “Silhouette” (1975–77) – ontwikkelde de turbomotor en de aerodynamica van de carrosserie.
Formula Abarth (1978) – ontwikkelde de hele auto na een initiatief van Aurelio Lampredi.
Osella FA2 (1979) – volledige ontwikkeling voor deelname Formule 2
Osella FA1 (1979) – volledige ontwikkeling voor deelname in Formule 1
Ferrari 021 motor (1980) – ontwierp en verbeterde het Comprex systeem (werd niet gebruikt) en het KKK turbosysteem
Ferrari 126C (1980–83) – was verantwoordelijk voor het ontwerpproces van motoren voor de periode 1980, ’81, ’82, ’83
Lancia LC2 (1982) – ontwikkelde “268” motor (2.6L V8), chassis was een ontwerp van Gian Paolo Dallara
Ferrari F114B motor (1983–84) – ontwikkelde de 2.857L V8 motor voor de 288 GTO en bepaalde een groot deel van het eindontwerp van de lay-out (stapte over van dwarsgeplaatste naar in lengte geplaatste motor)
Ferrari Testarossa motor (1984) – deelname motorontwerp.
Ferrari 412 motor (1985) – idem.
Ferrari F40 leiding over gehele project.
Ferrari GTO Evoluzione (1984–86) – leiding over gehele project.
Ferrari 328 Turbo (1985–86) – idem.
Ferrari F120A/B engine (1986) – idem.
Ferrari F40 (1986) – idem.
Ferrari F121A motor (1987) – idem. (werd echter niet gebruikt)
Cagiva 589 (1988) – technisch directeur.
Cagiva 591 (1990) – idem.
Bugatti EB110 GT (1991) – idem; introduceerde de carbon fibre chassis, motorverbeteringen (ontwerp van Tecnostile), wijzigde F/R koppel distributie.
Bugatti EB110 SS (1992) – idem; paste nieuwe technische specificaties toe voor een lichtgewicht model met een top van 340 km/h.
Laverda 750 (1996–97) – idem; ontwikkelde nieuwe motor.
B Engineering Edonis (2000–05) – idem; directeur over ontwikkeling van volledige auto (ontwerp van Marc Deschamps)

2 gedachten over “Ingenieur Materazzi, vader van de F40 is heengegaan

  • 25 augustus 2022 om 21:11
    Permalink

    Legendarisch talent dat Italië mede op de kaart heeft gezet als innovatief land. Zeldzame combinatie met Enzo Ferrari. Geen gedoe met eindeloos doorrekenen van financiële middelen maar gewoon Doen. Hoe krijgen we die spirit weer terug? Hoe dan ook: Dank Materazzi & Rust Zacht.

    Beantwoorden
  • 26 augustus 2022 om 20:48
    Permalink

    Grandissimo Ingegnere Materazzi un Monumento Del ex Regno di Napoli. Riposa in Pace +

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.