Home » Alfa Romeo , FCA , Ferrari , Fiat , Lancia , Maserati

Alfa Romeo Giulia nu al tussen best verkochte sedans van Italië

5 juli 2016 13:41 25 reacties

Giulia vendite3

De verkoopcijfers van afgelopen maand beginnen we dit keer met de aantallen van de Giulia op de Italiaanse markt. Al in de eerste weken is de D-segment sedan namelijk dik 800 keer verkocht. Dat is nu al goed voor een achtste plaats binnen de top 10 van middensegment sedans op de Italiaanse markt. We zullen zien hoe snel de A4 (1281 eenheden) als nummer 1 van de troon zal worden gestoten, want dat dit staat te gebeuren durven we gezien de reacties op de Giulia wel te wedden. Alfa Romeo pluste dankzij dit feit met +34,1%. Een verademing na een lange periode van vooral krimp. Alfa Romeo verkocht in totaal 3813 auto’s. Daarvan waren 2416 een Giulietta, 800 een Giulia, 580 een MiTo en 17 een 4C.

FCA verkocht als groep in eigen land weer beter dan het marktgemiddelde met bijna 47.500 verkochte auto’s. De markt beneden de Alpen groeide met +11,9 ten opzichte van juni vorig jaar en voor FCA was dat +13,6%. Goed voor een marktaandeel van 28,7% voor deze maand (+0,4%). Fiat heeft als merk zoals gezegd ook een mooi debuut te vieren deze maand, want de 124 Spider is de top tien van cabrio’s met stip binnengedrongen dankzij 298 verkochte exemplaren. Alleen van de open Smart Fortwo werden er meer verkocht. De Panda regeert nog altijd in Italië met ditmaal een indrukwekkende 11632 eenheden. De praktische 500L is tweede met 6016 stuks. De 500 en Punto staan zesde en zevende met respectievelijk 4397 en 4233 eenheden. De 500X staat negende met 3868 stuks. De Tipo doet het ook goed met 2475 stuks. Lancia verkocht in totaal 5606 auto’s (-1,8%) met een solide derde plaats voor de Ypsilon (5601 suks). Jeep verkocht in totaal 3377 eenheden (+20,3%). Maserati verkocht vorige maand in eigen land 121 auto’s (-13%) en Ferrari 26 (+4%).

124 america

In Amerika deed FCA ook goede zaken met een +7%. De beste maand juni sinds 2005. Fiat noteerde echter opnieuw een krimp (-19%), maar zag wel meer 500X modellen aan de man gebracht worden dan gedurende de zesde maand in 2015. Inmiddels is ook de 124 Spider gearriveerd om het Italiaanse merk aan meer populariteit te helpen (foto). Opmerkelijk is overigens ook de groei van Alfa Romeo op de Duitse markt in juni (+118%) met maar liefst 507 verkochte auto’s. De Giulia zal ook hier aan hebben bijgedragen. De komst van de Stelvio zal Alfa’s toename verder doen aanwakkeren straks. FCA heeft ook in Frankrijk en Spanje flink geplust de afgelopen maand.

To view this page in English please visit our international version.

RSS  

25 reacties »

  • Rene1964 schrijft:

    Daar gaat mijn Alfa hart sneller van kloppen! Fiat 124 Spider ook mooi!

  • N.N. schrijft:

    92% of 1281 Audi A4 were wagons.

  • Coupehans schrijft:

    @NN
    Dat zal voor NL niet veel anders zijn en maakt gelijk duidelijk waar de prioriteit zou mogen liggen :).
    Wel mooi nieuws. Jammer dat in NL de levering traag op gang komt en ook dat in NL de Fiat Tipo, met dank aan belastingsysteem en ontbreken twinairmotor, geen succes lijkt.

  • dmantione schrijft:

    Als je concurrentie met de Duitsers aan wilt gaan is een stationwagen essentieel. Anders blijft het half werk. Een Alfa-SUV is leuk voor de V.S., maar Europa is geen SUV-land.

  • HZW schrijft:

    Italiaans design doet het altijd wel goed, een Audi A4 of een Giulia dat moet toch geen moeilijke keuze zijn.
    Voor het snellere volk onder ons is de QV prachtig speelgoed, ik zou er gelijk mee naar Ronald rijden en er meteen een software upgrade op laten zetten.
    Een pk-tje of 550-600 moet toch wel haalbaar zijn met wat aanpassingen.

  • Alfarijder schrijft:

    coupe hans ,de fiat tipo en dan bedoel ik de station en de hatchback komen pas nu nederland ,dus niet te gauw roepen dat ie niet verkoopt

  • AR 159 schrijft:

    mooi dat de giulia al 800 stuks doet maar 3800 totaal voor alfa is nog wel droevig helemaal vergeleken met Lancia dat met 1 model 5600 stuks. Ben benieuwd hoe volgende maand gaat als er een volle maand verkopen en afleveringen zijn.

    Ben ook wel benieuwd naar de totaal verkopen van Alfa vooral als de giulia ook in de VS afgeleverd wordt.

  • Specht schrijft:

    Ik vind de Giula een mooie auto, en ik ben zelf in de markt voor iets nieuws in de klasse van de MiTo en Punto, maar als ik dan naar de financieringsmogelijkheden en private lease kijk, dan kan ik veel beter een Mini of Audi A1 gaan rijden. 🙂
    Op de Alfa MiTo zit gewoon 4000 euro extra kosten als zijnde aflossing/afschrijving, waardoor je effectief gezien net zoveel betaald als een Mini. Kortom Alfa zal echt iets aan zijn prijzen moeten gaan doen, want met alleen goede looks ben je er niet.
    Dan houd ik mijn youngtimer Alfaatje wel aan, en pak ik iets van een ander merk ernaast als daily driver.
    Oh en om even terug te komen op de Giulia, hoeveel exemplaren daarvan zijn er daadwerkelijk gekocht door klanten? Want de dealers hebben nog bijna geen auto’s staan om mee proef te rijden, dus ik gok dat het vooral autobedrijven zijn die een demo besteld hebben.

  • dmantione schrijft:

    Dat is nu eenmaal het verschil tussen de A- en B-segmenten enerzijds en het D-segment anderszijds: De lage segmenten verkopen veel grotere aantallen, op hogere segmenten zit meer marge. Ik ben er van overtuigd dat je voor een gezond autobedrijf beiden nodig hebt, dus 5600 Ypsilons zijn goed, maar 800 Giulia’s zeker ook.

    Dus goede start van Giulia, maar ze moeten het wel volhouden en niet zoals de Mito en Giulietta een korte piek beleven en wegzakken.

  • OneFiveNine schrijft:

    Het is de eerste maand, nog veel te vroeg voor conclusies. Bovendien ligt in Italië, net als in veel andere Europese landen, het D-segment op z’n gat. Ik verwacht dus geen wonderen, die zullen wat de Giulia betreft toch echt in de V.S. verricht moeten gaan worden.

  • hans 😊 schrijft:

    Diantonem.
    de giulietta wegzakken ?
    Mischien in nederland maar wereldwijd heeft hij nog nooit zo goed verkocht als dit jaar.

  • hans 😊 schrijft:

    Diantonem.
    de giulietta wegzakken ?
    Mischien in nederland maar wereldwijd heeft hij nog nooit zo goed verkocht als dit jaar..

  • Coupehans schrijft:

    @Alfarijder
    Ik zag op de website van corsaitalia dat in juni 23 Tipo’s zijn verkocht. En eveneens 23 Mito’s. Daar wordt je niet vrolijk van.
    Overigens heb ik afgelopen weekend bij een Franse Fiatgarage de vijfdeurs van dichtbij kunnen bekijken. De 1.6 diesel in Lounge uitvoering. Prima stoelen, ruim interieur, goed en overzichtelijk dashboard. Ook grote koffer. Prima auto! Wel moet ie, om in NL succesvol te zijn, een prijs duidelijk onder de 308 krijgen. Dat wordt lastig met NL-belastingsysteem.
    Gelukkig heeft de Gulia prima verbruikscijfers en daarmee een concurrerende prijs. Ik hoop dat er een stationwagon komt van de Gulia en naast een grotere broer en opvolger van de 166 ook en een serieuze opvolger voor de Mito. Maatje groter dan de huidige.

  • alfarijder schrijft:

    Nogmaals de nieuwe fiat tipo is alleen nog maar te koop als sedan geweest , gaat nu pas komen als station en hatchsback.

  • squdra schrijft:

    NL Nederland is rijp voor een NEXIT we zijn toch 1 Europa maar niet op auto gebied trek alle regels gelijk, dan ben je van het gezeik af!

    Ja de nieuwe Mito zou ik ook gewoon laten komen op het Tipo 5 Deurs platform en dan de prijzen duurder als de FIAT Tipo ik zou een Mito Sprint willen de 3DRS in een echte Coupe lijn en een 5 DRS Mito En dan het tipo Evo platform dus minder FIAT en meer voor Alfa Romeo. De nieuwe Alfa Romeo Giulietta zal groter worden op het nieuwe Giorgio platform en zal ook RWD krijgen als enige in het C-Segment.

    Ciao

    Squadra

  • Marco Pas schrijft:

    @Squdra: Inderdaad, een opvolger van de Sud sprint zou heel leuk zijn. Wat een leuke auto was dat om te zien en te rijden!!

  • Coupehans schrijft:

    Als Nederland uit de EU zou stappen, worden auto’s alleen maar duurder. Net als alle producten die we importeren. Geen goed idee. Wel een goed idee is de opvolger van de Mito maatje groter op basis van onderstel Tipo/500X/etc. dan wordt ie even groot als de Giulietta dus dat moet dan inderdaad een 3 en 5 deurs variant worden van de Giulia. Dan is er ruimte voor een grotere Mito/Alfa Sud. Hopelijk met aanpak als de 4C dus zo licht mogelijk en prima wegligging waardoor je met relatief kleine motor al prima vooruit komt. Maar Sergio heeft eerder gezegd alleen nog achterwielaangedreven Alfa’s te willen. Als de goedkoopste Alfa boven de 30.000 start, wordt het niet makkelijk veel te verkopen. Dus ik zie graag een betaalbare fwd.

  • Squadra schrijft:

    Coupehans,

    Ja Alfa Romeo is heel goed in FWD dus pak een onderstel uit de schappen van FIAT en doe deze flink door ontwikkelen monteer de motor iets lager in het chassis voor heerlijk zwaarte punt. En bij de snellere versie’s tot 240PK std Q2 lever op de Sprint alleen de leuke motoren en een Sprint GTA die lekker licht is. En dan een serieuze Mito 5DRS met prachtige mooie lijn. De nieuwe Giulietta krijgt RWD en zal meer premium gaan worden dus daar onder is een flink gat. Hierin kan de nieuwe Mito mooi aansluiten en helpt Alfa Romeo aan leuke aantallen voor de toekomst. De nieuwe Mito zal wel hoger in de markt moeten worden gezet als de huidige. Beetje het verschil tussen een Skoda Fabia en een Audi A1. Ik zou de Mito op het 5DRS Tipo onderstel zetten maar dan wel met eigen achterwiel ophanging en beter zwaarte punt.

    Ciao

    Squadra

  • AR 159 schrijft:

    Giulia moet een SW er bij krijgen voor de verkoop aantallen in de EU. Persoonlijk ben ik zelf meer van de sedans maar de 156 en 159 stations zijn de mooiste SW’s ooit gebouwd. SUV’s vinde ik niks rijdende schuttingen (uitzicht blokkeerders) maar er is markt voor dus doen maar niet i.p.v. maar er bij. De andere merken maken ook cabrio, coupe, sedan, station, SUV en SUV-coupe gebaseerd op 1 model en verkopen het ook. De markt is er wel voor maar het is net hoe je je profileert en of je dat waarmaakt.

    Dus een Giulietta op Giorgio als cabrio, coupe, 5 deurs hatch, Station en SUV
    Mito op 500X platform als coupe, 5 deurs hatch en SUV
    Giulia sedan + station + stelvio + 2/3 deurs coupe

    Laatse als GTA stradale zonder achterbank als cup wagen (WTCC/DTM)

  • Bert schrijft:

    Toch een SW in aantocht?

    http://www.alfaromeoblog.it/sportwagon-silenzio-stampa/

  • rb schrijft:

    Kan iemand licht werpen op de tekst in de link van Bert? Zijn dit photoshops of echt?

    Er werd door FCA toch stellig aangegeven dat er geen SW zou komen…..

  • rb schrijft:

    (en dan doel ik op de ingepakte auto uiteraard…;-)

  • Lancia4Ever schrijft:

    Alles wijst in de richting van een matige Photoshop en de gecamoufleerde auto zou ook vaker gezien zijn als hij zou bestaan.

  • hans 😊 schrijft:

    Kijk eens op http://www.clubalfa.it
    staat nieuws toch een sw.
    is al van een aantal weken terug dus ff goed zoeken

  • Piet keppens schrijft:

    Wanneer komt de 200pk benzine versie nu op de markt in België?
    Het gaat eindeloos traag allemaal met deze Guilia

Je kunt je voor een persoonlijk profiel ook bij Club AutoEdizione registreren of log direct in als je reeds lid bent.


Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Categorie�n

Alfa Romeo , FCA , Ferrari , Fiat , Lancia , Maserati

Lees meer over

, , ,

Volg ons

Advertenties