Alfa Romeo Giulietta 1.4 170 pk als een speer over de Nürburgring!

Dit filmpje van de Italiaanse site Al Volante mag je absoluut niet missen. Het vormt behalve mooi en soms hilarisch beeldmateriaal ook het bewijs dat je met een Giulietta ongelooflijk messcherp kunt koersen. De -duidelijk Italiaanse- bestuurder zal dan wel een stuk getalenteerder zijn dan de meest mensen voor -en achter!- hem, maar het is toch mooi om te zien met hoeveel gemak deze Alfa 1.4 MultiAir met super onderstel, het leven zuur kan maken van veel sneller accelererende BMW M3 en Porsche Carrera modellen. Sommigen van hen wilden de ‘Biscione’ pertinent niet laten passeren, ook niet na een beschaafd ’tuutje’ met de claxon (let hierbij op de reacties van de Alfa bestuurder!). Al Volante prijst de Alfa om het weggedrag en de gretigheid op deze intense ‘groene hel’ die Nürgburgring heet. Ze zagen heel begrijpelijk al uit naar een rit met een QV op dezelfde baan. De Giulietta bewijst opnieuw dat het in vele opzichten een zeer aantrekkelijke vijfdeurs Alfa Romeo is.

httpvh://www.youtube.com/watch?v=iL4-i8yJZiI

46 gedachten over “Alfa Romeo Giulietta 1.4 170 pk als een speer over de Nürburgring!

  • 21 december 2010 om 21:21
    Permalink

    Prachtig filmpje, je zit in je hoofd mee te gassen met de (zeer bekwame) bestuurder!

    Beantwoorden
  • 21 december 2010 om 21:26
    Permalink

    Die gaat inderdaad erg lekker ! Blijkt dus maar weer dat zelfs op het circuit de vaardigheden van de bestuurder minstens net zo belangrijk zijn als het materiaal.

    Beantwoorden
  • 21 december 2010 om 21:55
    Permalink

    Men is her en der niet zo te spreken over de QV. Luie motor..

    Beantwoorden
  • 22 december 2010 om 00:09
    Permalink

    Ja zo komen de verhalen de wereld in… kijk maar eens naar de naakte cijfers in Autoweek tegen de Golf GTI, zowel acceleratie als tussenacceleratie zijn duidelijk winst voor de Alfa.

    Beantwoorden
  • 22 december 2010 om 00:13
    Permalink

    Tommaso

    Kan ons veel meer vertellen over de ring de Ringmeister him zelf heeft heel veel gereden op deze baan de Groene hel met meerdere type Alfa Romeo de 33 was altijd heel erg goed. Leuk detail is dat hij nu met een Turbo Alfa Romeo rijd misschien kan hij mooi de verschillen uit leggen.

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 22 december 2010 om 08:33
    Permalink

    Heb filmpje zitten kijken.
    Typisch Nordschleife filmpje met inhalen diverse rijders.
    Zou zelf wat voorzichtiger de motorrijders bij T13 hebben ingehaald en de eerste gele vlag situatie was ook niet helemaal netjes.
    Verder lekker doorgereden maar soms maakte die zich als echte Italiaan wel eens te druk om de mederijders dan zich gewoon te concentreren op de volgende situatie.
    Soms ook niet echt racy stuurbewegingen met onderin doorpakken in sommige bochten.

    Afijn deze Giulietta met deze rijder had deze schrijver in zijn 33 1.7 ie wel bij kunnen houden.

    Zoals Hape al schrijft is de rijder op de Nurburgring bijna 70% van de ronde tijd zeker op de twisty stukken. Baankennis en ervaring zijn daar heel belangrijk en dan kan je zelfs met een 33 heel veel lol hebben door Porsche en BMW’s etc voor je uit te jagen op sommige stukken.
    Iedereen kan tenslotte een gaspedaal intrappen maar het met ondergemotoriseerde voertuigen snel rijden vind ik de leukste uitdaging.
    Hoewel dat ook wel gaat frusteren op den duur dus later ook rondje met de 155 Q4 gedaan waarmee alles veel makkelijker en sneller gaat.

    Zo te zien is de Giulietta een fijn sturende auto waarmee je een lekker rondje kan rijden.

    Beantwoorden
  • 22 december 2010 om 09:19
    Permalink

    Hier kun je naar mijn mening toch zien dat de Giulietta een Alfa Romeo waardig product is. Voor 170 PK is dit toch een nette tijd. Hij mist gewoon het vermogen voor de rechte stukken.

    Pos. Marca e modello Tempo
    1 BMW M3 COUPÉ (420 CV) 8’14”60
    2 MITSUBISHI LANCER 2.0 GSR EVOLUTION (295 CV) 8’26”30
    3 RENAULT MÉGANE COUPÉ 2.0T 16 V RS (250 CV) 8’28”10
    4 VOLKSWAGEN GOLF 2.0 GTI (211 CV) 8’34”77
    5 LEXUS IS F (423 CV) 8’35”20
    6 MAZDA 3 2.3 MPS (260 CV) 8’39”40
    7 PORSCHE CAYENNE GTS (405 CV) 8’40”70
    8 MERCEDES E SW63 AMG (514 CV) 8’44”10
    9 ALFA ROMEO GIULIETTA 1.4 T-Jet (170 CV) 9’01”75*
    10 FORD FOCUS 2.5 ST (226 CV) 9’03”10
    11 ABARTH PUNTO EVO 1.4 T-Jet MultiAir (163 CV) 9’03”27*
    12 OPEL GT 2.0 TURBO (264 CV) 9’05”40
    13 CITROËN DS3 1.6 THP Turbo (156 CV) 9’05”80
    14 ALFA ROMEO MITO 1.4 T MultiAir (135 CV) 9’10”00

    *tempo penalizzato da restringimenti di corsia a seguito di incidenti

    Beantwoorden
  • 22 december 2010 om 11:15
    Permalink

    kijk, een filmpje waar je helemaal blij van wordt!! Kom maar door met het filmpje van de Giulia V6 turbo strakjes…

    Beantwoorden
  • 22 december 2010 om 12:42
    Permalink

    @ Il Quadrifoglio

    Waar haal je die lijst vandaan? Lijkt me dat je met een GT 3.2 voor zien van Q2 of een 155 Q4 dan toch wel hoge ogen moet kunnen gooien. Wellicht dat “tommaso” nog wel wat ronden tijden heeft van de alfa’s waar hij mee rond is geweest?

    Beantwoorden
  • 22 december 2010 om 13:03
    Permalink

    Het is gebruik onder de Ringers om geen tijden te vermelden.
    Dat lokt minder ervaren rijders uit om tijden te gaan neerzetten.
    Dan worden te hoge risico’s genomen en krijg je onvermijdelijk ongelukken of schades.

    Vandaar dat die tijden en lijstjes een indicatie geven maar niet absoluut zijn.
    Het Duitse blad Sportauto rijdt altijd met dezelfde rijder hun tijden en dan krijg je een redelijk gelijkmatig beeld van de prestaties van auto’s.

    Heb een keer een absolute ronde in de 33 gedaan toen ik het gevoel had dat het echt niet sneller meer kon.
    Reed in diverse bochten maximaal in de versnelling en kon geen versnelling doorschakelen zonder snelheid te verliezen.

    Met de 155 Q4 nog geen banzai ronde gedaan en mogelijk doe ik dat wel nooit.
    Rij altijd maximaal een ronde of vier / vijf tijdens een bezoekje om gewoon het gevoel voor de baan te krijgen zonder al teveel risico’s te willen lopen.

    Heb daar ooit al eens in de vangrail gezeten in de herfst met stromende regen en bladeren op de baan.
    Dan ben je niet zo blij als je een aantal planken van de vangrail mag betalen naast de schade aan je auto.

    Beantwoorden
  • 22 december 2010 om 13:09
    Permalink

    Op http://www.fastestlaps.com kan je van bijna iedere auto een rondetijd vinden. Ook op diverse circuits, dus ook de ring.

    Omstandigheden staan er niet bij maar lijkt me toch allemaal redelijk betrouwbaar.

    Beantwoorden
  • 23 december 2010 om 18:59
    Permalink

    Ow ow ow wat een rete gaaf filmpje! Ik zelf heb er een weekend ik dacht in 2004 rond gereden, met de Alfa Romeo 155 club. ja de ARTC 155. Met een 155 2.0 TS, lichtelijk getuned. En als ik dit fimpje bekijk herken ik meteen de baan.
    Grote klasse deze Guilietta met 170 pk, maar hoe zou het uitzien met de snelste Guiietta die er op dit moment te koop is???
    Denk dat die ver voor het VAG product en de rest zou staan, ja toch??
    Groetjes

    Beantwoorden
  • 23 december 2010 om 20:43
    Permalink

    @Frans: Niet helemaal Frans. In de autovisie jaartest komt de QV niet helemaal goed uit de verf. Van de 10 testauto`s komt die op de 10e tijd, het slechts van allemaal helaas.

    Zowel Autoweek als Autovisie hebben commentaar op de gezapige motor. Er is dus nog zat werk te doen voor de mensen van Alfa. Erg jammer maar het 1750 blok is geen echt Alfa blok wat karakter betreft.

    Beantwoorden
  • 23 december 2010 om 21:53
    Permalink

    @Ferry832: Met welke auto’s hebben ze de QV vergeleken dan? Gezapig is de 1750 al helemaal niet! Goed hij is niet zo levendig als de oude Twin Spark. Ook de 1.4 klimt misschien wat leuker naar de begrenzer (heeft overigens weinig zin met een Turbo). Maar de kracht van de 1750 (mede door Scavenging)is enorm! Onze ervaring is dat er maar weinig auto’s waren die de 1750 in de tussensprint konden bijhouden. Alleen vanuit stilstand kan het nog wat beter.

    De QV heeft overigens dezelfde basis van de hier geteste auto die juist een hele nette tijd neerzet.

    Beantwoorden
  • 24 december 2010 om 00:20
    Permalink

    In dezelfde Autoweek was de Giulietta wel duidelijk sneller dan de Golf waarmee hij werd vergeleken. Zowel qua acceleratie als tussensprint.
    Ga het woord “gezapig” dus niet verkeerd opvatten.

    Beantwoorden
  • 24 december 2010 om 09:58
    Permalink

    @Il Quadrifoglio: De test is een klein beetje samenvattend te lezen op telegraaf.nl / autovisie.

    Wat ik jammer vind is dat de Giulietta de Alfa is die onder Marchionne ontwikkeld is en dat de motor dan kritiek krijgt op punten die voor een Alfa juist belangrijk zijn.

    In de Delta krijgt de zelfde motor ook kritiek op het gemis van sportiviteit maar dan denk ik nog van oke dat past dan misschien bij het huidige Lancia. In een Alfa moet de motor sportief zijn, fel aan het gas hangen en lekker klinken. Renault kan het wel met de motor die in de Megane RS ( waar ze helemaal lyrisch van zijn ) waarom kan Alfa dat dan niet. Ik krijg dan echt weer het gevoel van net niet terwijl het een nieuw model is. Autoweek schrijft zelf dat een Citroen 1.4 nog eerder weg is dan de QV

    Ik snap ook niet dat deze motor geen gebruik maakt van Multiair. Net een jaar oud en eigenlijk alweer veroudert. Waarom heeft dezelfde motor in de 159 maar 200 pk ? Is toch geen touw aan vast te knopen, het is een zwaardere auto.

    @Hape, ja als de QV op gang is dan is die wel snel. Het gaat mij niet eens om pure snelheid maar wel om beleving. Huidige dieselmotoren zijn ook geweldig snel maar missen iedere vorm van beleving.

    Ik moet wel bekennen dat ik nooit met de 1750 heb gereden dus ik ga puur van de vakbladen uit.

    Beantwoorden
  • 24 december 2010 om 10:14
    Permalink

    De bevindingen van Autoweek laten me meer dan koud. Bekijk de reacties onder deze ‘supertest’ van Autovisie eens! Multiair is niet op de 1750 toegepast omdat daar al Scavenging wordt gebruikt. De beleving of het ‘extraverte’ is inderdaad uit de motoren bij Alfa Romeo. Dat is overigens niet zo heel vreemd omdat een veel groter publiek moet worden aangesproken. Al was het duidelijk dat de 1750 in de Mito GTA een heel ander verhaal was. Daarom is het vergelijk met de extreme modellen van de ‘concurrenten’ onterecht omdat de QV een gewoon een snelle allrounder is. De combinatie van comfort en spotiviteit is volgens 95% van de media ongeëvenaard.

    Beantwoorden
  • 24 december 2010 om 14:17
    Permalink

    ik denk toch dat mijn voorkeur uitgaat naar de 200pk tbi, is feller en sneller bij de les

    Beantwoorden
  • 25 december 2010 om 22:35
    Permalink

    En wat zou het dan zijn dat VW alfa over koopt???
    dan zou die gilueta bij die siroco mogen blijven rijden…,
    hij zou er niet over geraken.
    niveau zou enkel dalen vanwege een VW onderstel.

    Heb ook al met mijn JTD 147 op het circuit van spa gereden en je voelt dat alfa echt wel van een hoger bochten grip niveau is voor een gewone persoons wagen.

    Alleen inderdaad jammer dat de alfa motoren niet meer uitspringen zoals vroeger.
    Reden=
    (Benzine motor = groot deels GM motor)
    (JTD motor = puur Alfa motor)

    Wou dat gewoon even meedelen voor degene die de overname goed vinden.

    Beantwoorden
  • 25 december 2010 om 23:47
    Permalink

    @David,
    Check http://www.fastestlaps.com
    Rondentijden neergezet door professionele coureurs met zowel VAG en FGA produkten. Onder het tabblad “compare” kun je verschillende produkten tegen elkaar uitzetten. Met ledenogen moeten we dan aanzien dat menig Volkswagen het snot voor de ogen rijd voor menig Alfa.

    Gevoelsmatig kan een onderstel minder presteren dan een andere. Maar de harde cijfers liegen er niet om. 😉

    Beantwoorden
  • 26 december 2010 om 08:43
    Permalink

    @Il Quadrifoglio: Ja, zo is er altijd wel een excuus te vinden. Alfa is klein, ze hebben geen geld, ze hebben een klein assortiment etc. etc.

    Wat heb ik als consument daarmee te maken ?

    Dat is dus het probleem van Alfa.

    Beantwoorden
  • 26 december 2010 om 11:11
    Permalink

    @Ferry832: Dat is het gevolg van decennia lang wanbeleid. De consument heeft daar inderdaad niets mee te maken. Maar jij pretendeert hier liefhebber te zijn… 😉

    Beantwoorden
  • 28 december 2010 om 11:01
    Permalink

    @Il Quadrifoglio,

    “Ligt eraan wat je vergelijkt… Veel Alfa Romeo modellen zijn gebaseerd op oude techniek en/of het zware Premium platform.”

    En dan zeggen dat het knap is dat de nieuwe Giulietta de 1-serie verslaat. Van welk jaar was die 1-serie ook alweer?

    Wat ik een eerlijker vergelijk vind is dit:
    http://www.fastestlaps.com/comparisons/alfa_romeo_147_gta-vs-vw_golf_mk_iv_r32.html

    3-1 voor de Golf R32 versus 147 GTA. Die toch zeker uit dezelfde periode stammen.

    Dit constateer ik nu wel vaker hier. Waneer een Alfa verliest van de concurentie dan is dat schijnbaar wegens een oud wanbeleid of verouderde techniek, maar waneer een test goed uitvalt dan is dat schijnbaar meteen terecht??
    Hetzelfde met Autobild-testen. Waneer die negatief zijn roept men van schande en omkooppraktijken. Maar een goede test leverd hier een lofzang op? Vanwaar die gekleurdheid?

    Beantwoorden
  • 28 december 2010 om 11:09
    Permalink

    @6C Jordy: De testen vallen toch zelden in het voordeel van Alfa Romeo uit. Dit was overigens ook het geval in het pre-Fiat tijdperk. De 147 GTA was toch in grote lijnen niet veel meer dan een gewone 147 met de 3.2 Busso, wat strakkere veren en dikkere stabi’s?

    Dat de 1-serie wordt verslagen in toch een behoorlijke prestatie. BMW heeft op dynamisch vlak een grote voorsprong op de concurrentie (o.a. RWD).

    Beantwoorden
  • 28 december 2010 om 11:15
    Permalink

    Goed, op Ballocco rijd een Giulietta 1.4 multiair een Leon FR er uit, dat beter?
    De GTA is bijna 9 jaar oud.. Als je dan toch historische resultaten gaat vergelijken kun je net zo goed gaan teruggrijpen op de oude GTA’s, die waren weldegelijk unbeatable.
    Als je dan ook nog kijkt naar het uiterlijke verschil tussen de Giulietta en z’n concurrenten dan weet ik het wel (vandaar dat ik er ook 1 rij).

    Beantwoorden
  • 28 december 2010 om 11:35
    Permalink

    Vooruit, nog 1 voor jullie dan.
    Je shopt voor een leuke kleine snelle “hot-hatch”.
    Je hebt een kleine “volbloed” italiaan die net wat te blij uit de ogen kijkt in de vorm van een MiTo QV. Nieuwe technische snufjes tot aan het plafond als ik mensen hier moet geloven.

    De Wolfburgers aan de andere kant pakken een Polo. Je weet wel, dat ding waar ook moeder de vrouw kinderen mee naar school brengen en de particuliere postbezorger de pakketjes mee wegbrengt. Ze plakken er een GTI-badge op, wat strakkere veertjes ala Johnie-Annie-stijl, geruite stoelbekleding en voila!
    Wat schetst dan de verbazing? Dat hok op wielen rijd 3 maal de snot voor de ogen van de nog altijd vrolijk lachende MiTo.

    http://www.fastestlaps.com/comparisons/alfa_romeo_mito_quadrifoglio_verde-vs-vw_polo_gti_14_tsi.html

    Turijn versus Wolfsburg = 0 – 3

    Kunnen we weer gaan roepen over kilo’s, vermogen, Cw, bandjes, stabi’s, bouwjaar en weet ik nog wel wat meer. Feit blijft dat dit 2 “top-of-the-line” produkten zijn die met elkaar concureren op de markt. En beiden dragen een badge met enige historische lading. Maar alleen de Wolfburgers maken er ook echt iets van.

    @QV,
    Wil je zeggen dat de Golf-4 R32 dan werkelijk een vernuftig technisch wonder is waar ze in Turijn geen kaas van hebben gegeten? Je bent aan het bekeren zie ik 😉

    Beantwoorden
  • 28 december 2010 om 11:43
    Permalink

    @6C Jordy: De Mito (lees. Grande Punto)? Laat me niet lachen… Waarom denk je dat deze al zo snel ter vervanging staat?

    Ze hebben er uiteraard wel kaas van gegeten. Maar de financiële middelen en de daarbij behorende afzetpotentie was destijds gewoon niet toereikend. Desnoods kopen ze een R32 en laten ze laten ze deze nog door Ferrari perfectioneren.

    Beantwoorden
  • 28 december 2010 om 12:05
    Permalink

    Persoonlijk valt het me dan mee van de 170 pk Giulietta. Aan de andere kant klopt het dat zowel de 1 serie als de A3 op de nominatie staan om vernieuwd te worden.

    Blijft staan dat Alfa een sportief merk is ( was ) die het aan zijn stand verplicht is om snel te zijn. De QV versie`s vallen wat dat betreft tegen als je het vergelijkt met de snelle versie`s van de concurrenten. Ik denk dat alle OPC, R, RS, GTI, GTI-R, ST, modellen allemaal sneller zijn dan de QV`s. Dat is zorgwekkend aangezien de Mito en Giulietta net nieuw zijn. In GTA versie`s geloof ik helemaal niet meer. Die komen niet !

    Beantwoorden
  • 28 december 2010 om 12:51
    Permalink

    @Ferry832: De Giulietta staat ook op de lijst van vernieuwing voor 2013-2014. Dat is iets wat blijft doorgaan… De Giulietta QV is gewoon hetzelfde als de 1.4 MA maar dan met meer vermogen. Wel is het zo dat de QV geen hot hatch is, en dat daar bewust voor gekozen is. Alfa Romeo’s stonden altijd bekend als fijne snelle comfortabele reisauto’s waar ook fatsoenlijk een bocht mee te nemen is. De GTA’s waren een heel ander verhaal. Denk dat we wel een GTA mogen verwachten, maar dat is misschien nog ver weg…

    Beantwoorden
  • 28 december 2010 om 13:18
    Permalink

    @Ferry832 de QV blijkt is qua rondetijden wel degelijk sneller dan de concurrentie, had een leuk linkje maar kan het even niet vinden. In rechte lijn wint ie het niet maar op circuit wel, tussensprint is ook een stuk sneller.

    Beantwoorden
  • 28 december 2010 om 22:45
    Permalink

    Ik heb een Rosso Competizione Giulietta QV besteld.
    Mocht een Golf GTI wellicht iets sneller zijn, ik heb er vrede mee. Kan de bestuurder van dat kleurloze massa-product bij het inhalen mijn prachtige Guilietta even goed bewonderen. Zeker weten dat hij/zij dan even denkt: “Als ik nou iets meer durf en ballen had gehad…” Zal andersom nooit gebeuren.

    Beantwoorden
  • 29 december 2010 om 08:08
    Permalink

    @Eric: Gefeliciteerd en het is een erg mooie auto. De GTI kan wat betreft niet in de schaduw staan van de QV. Het zou waarschijnlijk ook mijn keuze zijn in dit segment. Een rondetijd is ook weer niet zo belangrijk, het geeft alleen aan hoe de auto zich in de grenssituatie`s houdt. Op de normale weg kom je zelden in die situatie terecht en in rechte lijn is de QV erg snel.

    Mijn commentaar betreft meer dat ik het niet kan begrijpen dat FGA met Alfa omgaat zoals ze doen. Ik vind het erg jammer dat de QV`s niet uit het zelfde hout gesneden zijn als de RS en van Renault bijvoorbeeld. De kernwaarden van Alfa zijn sportiever dan Renault en die moeten in ere gehouden worden. Ik vind dat ieder merk zijn eigen karakter moet hebben en behouden. BMW heeft de kernwaarde die Alfa ook ooit had en is daar zeer succesvol mee. Alfa moet onder een goede leiding dit zelfde kunnen bereiken. Ik geloof echter dat ze in Italie hele andere plannen hebben welke haaks staan op wat ik vind. Nu is mijn mening natuurlijk totaal onbelangrijk maar ik ben wel een klant van Alfa. Ik rij al bijna 22 jaar in Italiaanse producten maar nog niet eerder ben ik zo in de verleiding gekomen om een ander merk te leasen. Dat zal dan een BMW worden als Alfa niet op tijd of de juiste Giulia levert.

    Beantwoorden
  • 29 december 2010 om 10:23
    Permalink

    @AutoEdizione:
    Nee, de 200pk versie vind ik lekkerder.
    Als ik kon kiezen had ik liever een 200pk tbi in een giulietta.

    Beantwoorden
  • 29 december 2010 om 11:22
    Permalink

    @Il Quadrifoglio,
    Mooi dat je de MiTo blijkbaar ook een grote misser van formaat vind. R32 zou zeker geen verkeerde basis zijn zolang RWD (volgens gelovigen) nog niet financieel toereikend zou zijn. Zie echter geen toegevoegde waarde om er mee langs Ferrari te gaan.

    Beantwoorden
  • 30 december 2010 om 23:43
    Permalink

    @6C Jordy: Nou denk dat grote misser wat overdreven is. Laten zeggen dat het helaas géén kleine Giulietta is. De basis van de Mito (Fiat GP) is gewoon niet met het oog op dynamiek ontwikkeld.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.