Alfa Romeo moet aparte status terugkrijgen binnen concern

arese

Op zich is het geen nieuws, aangezien dit ongeveer 5 jaar geleden ook al nadrukkelijk als ambitie naar voren is gebracht, namelijk dat Alfa Romeo samen met Maserati (en Ferrari) een zelfstandig functionerende bedrijfstak moet vormen binnen FCA. Automotive News meldt dit vandaag opnieuw aan de vooravond van de presentatie van het productieplan op 6 mei. Het zijn precies de woorden die Sergio Marchionne al bezigde toen Lingotto nog maar net de voorzittershamer in de directiekamer van Chrysler had opgepakt. De laatste kans voor het ooit zo indrukwekkende zelfstandige automerk uit Portello en later Arese (foto), maar ook de laatste kans voor enige Italiaanse aanwezigheid in een voornamelijk door Duitsers bezet segment.

Een sportief en luxe label met geheel ‘eigen’ techniek als basis. Zelfs meer nog dan het geval is met Maserati. Alfa Romeo vormt straks de basis voor meer hoogwaardige modellen in de lagere segmenten (bijvoorbeeld ook Abarth) en die erboven (Maserati). Op deze manier blijft voor het concern seriematige productie in het hoogste segmenten mogelijk, iets dat al jaren niet meer een optie was. Het is enigszins te vergelijken met Audi, dat min of meer de kern is van VAG in midden en hoge segmenten tot aan de exclusieve labels aan toe (bv Bentley en Lamborghini). De vergelijking gaat verder, want net als het populaire merk met de vier ringen, wil FCA van Alfa Romeo een mondiaal gewild label maken. De grootste uitdaging in de carrière van Marchionne na het redden van Fiat en de geslaagde overname in Detroit. Gezien de potentie dat een merk als Alfa Romeo heeft, bovendien ook nog behoorlijk kansrijk, mits alles klopt.

Ook Lancia (plus Chrysler en Dodge) worden dankzij de basis die Alfa Romeo biedt, straks met de nodige overtuiging op een hoger plan gezet. Ook dat stond al vijf jaar geleden met naam en toenaam in de planning, maar is door de (economische) ontwikkelingen van de laatste jaren enigszins onduidelijk geworden. Vanuit Italië horen we de laatste tijd (gelukkig) nieuwe hoopvolle geluiden, die er duidelijk op wijzen dat de uitbreidingsplannen beslist niet bij het Milanese merk stoppen.

7 gedachten over “Alfa Romeo moet aparte status terugkrijgen binnen concern

  • 28 april 2014 om 15:00
    Permalink

    Als je een plant in een afzonderlijke pot zet zonder water en voedingsstoffen, gaat ie ook dood.

    Idd, nieuwswaarde nul!

    Laten die andere hoopvolle geluiden uit Italië bewaarheid worden!

    Beantwoorden
  • 28 april 2014 om 15:10
    Permalink

    Of je nu techniek deelt met FIAT of met Masarati is volstrekt ondergeschikt aan het feit dat een merk producten nodig heeft. En de Alfa Romeo’s op FIAT-platform zijn zeker geen slechte auto’s geweest.

    Beantwoorden
  • 28 april 2014 om 15:16
    Permalink

    Eindelijk. Een uitermate belangrijke beslissing!

    In het spoor van Ferrari en Maserati ontstaat nu de aparte unit Alfa Romeo. Op allerlei mogelijke manier profiteren van grote moeder FCA maar toch een compacte onafhankelijke focus, met zo weinig mogelijk bureaucratie en korte, snelle, directe aansturing. Top.

    Beantwoorden
  • 28 april 2014 om 15:17
    Permalink

    Denk dat het belangrijkste aspect achter dit nieuws is dat AR de basis vormt straks voor merken en segmenten eromheen. Slimme manier van efficiënte productontwikkeling.

    Beantwoorden
  • 28 april 2014 om 16:32
    Permalink

    Bla bla bla bla bla,ik wordt ondertussen moe van
    al dat gezever van Sergio !
    Voorlopig blijft de showroom akelig leeg bij de Alfa dealer.
    Wanneer kondigt hij eens echt goed nieuws aan ? (Zijn vertrek
    als topman bij Fiat)

    Beantwoorden
  • 28 april 2014 om 17:33
    Permalink

    Ontdek net (met google) dat yamashita een aardig bloeddorstig persoontje was.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.