Bittere laatste werkdag voor het ooit zo voortvarende Termini Imerese

Termini Imerese productie

De Fiat-fabriek van Termini Imerese staat na 41 jaar stil en vormt niet langer een onderdeel van de groep uit Lingotto. Gisteren kwam er dan echt een eind aan de productie van de driedeurs Lancia Ypsilon. De laatste leveringen die per vrachtwagen het fabrieksterrein verlieten, waren het lijdend voorwerp van een zwanenzang, waarbij de werknemers die de auto’s zelf hadden samengesteld in een laatste protest de weg naar de uitgang blokkeerden. Ooit was de moderne faciliteit van SicilFiat een van de belangrijkste fabrieken van Fiat en rolden modellen als de 500 (foto) en de Panda in grote aantallen de fabriek uit. Vandaag gaat die rol naar Pomigliano d’Arco, waar juist deze dagen veel mensen uitzicht hebben op een betere toekomst. Gister werd daar tijdens een gezamenlijke brunch, in aanwezigheid van 360 werknemers, door directeur Sebastiano Garofalo het glas geheven op de start van de productie van de nieuwe Panda. Een groter contrast is haast niet denkbaar. Vanaf het fabrieksterrein van de Siciliaanse fabriek keek het personeel van Termini Imerese op datzelfde moment naar de zee en constateerde men dat het vaste land verder weg lijkt dan ooit.

Termini Imerese werknemers

FGA zal nog een laatste keer geconfronteerd worden met Termini Imerese, wanneer er volgende week dinsdag een ontmoeting zal plaatsvinden met de bond voor de staalindustrie, inclusief de FIOM. Turijn zal dan officieel het contract op tafel leggen volgens het model ‘Pomigliano’ dat voor alle meer dan 80.000 werknemers in Italië zal gaan gelden. Daarin eist Fiat een hogere productiviteit en strengere regels als het gaat om verzuim. Hiermee wil Fiat de Italiaanse fabrieken weer concurrerend maken. Om deze nieuwe afspraken af te kunnen dwingen, heeft Fiat afgelopen week de oude overeenkomst officieel verworpen in een persbericht. Bovendien is Fiat daarom op strategische wijze uit de Confindustria gestapt (nationale raad van industrie). Vakbond FIOM zal deze gelegenheid niet alleen aangrijpen om nogmaals aan te geven dat ze nooit met dit plan akkoord zullen gaan, maar ook om Fiat opnieuw te confronteren met het feit dat ze Termini Imerese op onverantwoorde wijze op slot hebben gegooid. Bovendien zal het op een ‘bijzondere’ confrontatie aankomen, wanneer er door de FIOM met nieuwe stakingen gedreigd zal worden. Stakingen die door een bond georganiseerd zijn, dat zich beroept op afspraken die de fabrikant officieel niet meer erkent.

Deel dit artikel:

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.