BYD vindt een merk als Maserati erg interessant

1+1=2?

Er is geen concreet bod gedaan, nee er is zelfs geen contact geweest met de mensen in Modena, maar de vrouwelijke CEO van de Chinese autogigant BYD Stella Li heeft laten weten dat Maserati een erg ‘interessant merk’ is. BYD zoekt namelijk nog naar een grote naam voor het hogere segment. Maar de primaire focus ligt voor Li op de mogelijkheid om fabrieken in Europa over te nemen. Geen JV’s maar directe overnames hebben de voorkeur aldus de CEO. Italië en Frankrijk vallen binnen het interessegebied voor BYD. De overcapaciteit in Europa weegt steeds zwaarder voor de lokale producenten. Niet alleen voor Stellantis (denk aan Cassino), maar ook voor een producent als VAG. Het is dus een kwestie van tijd.

Maserati is niet te koop.

Inmiddels heeft Stellantis CEO Antonio Filosa alvast aan de Financial Times gemeld, dat er inderdaad zal worden uitgekeken naar partnerschappen om de productiviteit te kunnen handhaven of weer op te schroeven. Op 21 mei zal vanuit Detroit hier meer concreet over worden bekendgemaakt. Overigens is Maserati officieel niet te koop. Filosa zei in hetzelfde interview dat de merken van groot belang blijven voor de kracht van de groep en dat het eventueel verpatsen enkel zal leiden tot een zwakkere positie op de markt en een sterkere concurrent.

Deel dit artikel:

4 gedachten over “BYD vindt een merk als Maserati erg interessant

  • 13 mei 2026 om 18:30
    Permalink

    Hopelijk doet BYD n interessant bod👍 of gaat samenwerken met Maserati😉, zodat dit merk weer kan opleven☝

    Beantwoorden
  • 14 mei 2026 om 17:15
    Permalink

    Er is helemaal niets interessant aan BYD. Alleen Ferrari of BMW is een geschikte kandidaat. Chinezen hebben in niets getoond een geschikte eigenaar te zijn van een merk met zoveel heritage. Saab, MG, Smart, Lotus zijn nagenoeg of helemaal verkwanseld. Uiteindelijk zijn Chinezen alleen geïnteresseerd in Chinees. Niets anders. Ook Volvo wordt op het voor Geely geschikte moment (een economische crisis bijvoorbeeld) volledig Chinees.
    Een outsider zou een Japans merk zijn. Honda of Toyota. In Japan zijn veel liefhebbers van Maserati.

    Beantwoorden
    • 15 mei 2026 om 13:38
      Permalink

      Precies Rob, a.u.b. geen China, al vindt ik dat heerlijk om te eten.

      Beantwoorden
    • 16 mei 2026 om 10:31
      Permalink

      Inderdaad, China heeft maar één doel. De grootste worden. Ze hebben enkel belang bij “hebben” , niet “delen”. Alleen is de alliantie met Leap is voor de elektrificatie wel degelijk van belang.

      Europa staat er niet goed voor, maar is nog niet verloren. Maar er is wel werk aan de winkel, anders wordt Europa een groot openluchtmuseum…

      Beantwoorden

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.