Column: “De snaar”

snaar

Nee, het gaat in deze column niet over een V-snaar. Of over een muziek instrument. Maar over ‘gevoelige’ snaren. In mijn vakgebied (marketing/communicatie) ben ik daar dagelijks mee bezig. Hoe raak ik ze bij mijn doelgroep, zodat ze ons product -na een geslaagde campagne- leuk, cool of sexy zijn gaan vinden. En dus kopen. Ik doe gemakshalve de aanname dat alle lezers van AutoEdizione ook meerdere gevoelige snaren hebben. Of het nou gaat om auto’s, vrouwen (en/of mannen), muziek, sport of andersoortige tijdsbestedingen. We hebben er allemaal een paar. En die van ons is op autogebied erg goed ontwikkeld. En bovendien heel gevoelig!

Ik zat laatst weer ‘ns te mijmeren wat voor mij nou de ultieme auto is. Ik ben, net zoals velen van jullie, met enige regelmaat in mijn hoofd Top 10-lijstjes samen te stellen van de auto’s die ik direct zou kopen als ik de loterij zou winnen. En dat gaat natuurlijk alléén maar over die gevoelige snaren. Welke bolide raakt er de meeste? Ik ben nu vanaf mijn 18e ongeveer 25 auto’s verder. Daarnaast heb ik in behoorlijk veel bijzondere en minder aansprekende auto’s mogen/moeten rijden. Ik heb dus naast het kwijlen bij een plaatje wel iets verder kunnen kijken naar de andere punten die bij mij positieve emoties losmaken. En als ik dan de balans opmaak, dan is de conclusie nog steeds best lastig. Laat ik jullie meenemen in mijn gedachtewereld.

snaar2

Het dashboard van de Lancia Thema 8.32 raakt meer dan 1 snaar bij mij…een tijdloze symfonie voor je ogen!

Om te beginnen, ik houd niet van slechte auto’s. Een auto moet in principe gewoon doen waarvoor ie gemaakt is: rijden. Dus hoe fraai het design ook is, als de balans zoek is, dan haak ik af. Ik wil niet elk weekend de gereedschapkist te hoeven aanspreken. Zelfs niet bij een Italiaanse beauty. Dan komen we bij een inkopper, het design. Welliswaar zeer subjectief, maar voor menig man, visueel ingesteld als hij is, erg belangrijk. Hoe fijn is het om je ‘bella’ ergens te zien staan en zo’n geluksexplosie te ondergaan. Ze is van mij! Wat een beauty!

Ik twijfel vervolgens nog tussen de klassering van het interieur en het geluid. (Dág Porsche…) Ik ben een interieurfreak en kan uren kijken naar metertjes, schakelaars, lampjes en andere subtiele details. Maar als mijn grote liefde geen aantrekkelijk brul geeft bij het vloeren van het gaspedaal, dan ben ik toch ernstig teleurgesteld. En geluid maken is één, echt presteren is natuurlijk ook niet geheel onbelangrijk. Maar dat zit bij het soort Italianen dat wij leuk vinden sowieso wel goed. Verder haak ik vrij snel af bij auto’s waarvan er veel zijn. (Dág rest van de auto-industrie). Ik vind het gewoon leuk om iets te rijden waar er maar weinig van zijn. Ik ben een beetje filosofisch aangelegd en bedenk me dan dat er destijds toch een paar Guiseppe’s in Italië zich met passie & liefde voor ‘de bella macchina’ zich voor dit type of model hun in het zweet hebben gewerkt. Ook weer een persoonlijke tik. Wat rest er? Praktisch gebruiksgemak? Aantrekkelijk benzineverbruik? Hoge restwaarde? Fuck it! Allemaal bullshit wat mij betreft.

snaar3

Het bovenstaande verhaal geeft me de ruimte om ook héél af en toe een niet-Italiaans product te waarderen. Ik werd ooit extreem blij toe ik ontdekte dat BMW met een heel ingenieus systeem een soort sfeerverlichting vanuit de plafondconsole op de rest het interieur had ontwikkeld. (2001/318i). Later goed gejat door de Italianen. Maar toch. Ik kan dat wel waarderen.

Lang verhaal kort: Mijn gevoelige-snaren-Top 6 op het gebied van auto’s ziet er als volgt uit:
1/ Uiterlijk, 2/ Tóch geluid), 3/ Interieur, 4/ Prestaties, 5/Exclusiviteit, 6/Bedrijfszekerheid.

Ik ben erg benieuwd naar de volgorde van jullie snaren. Kom maar door!

Paul van Beukering

Wat is de belangrijkste volgorde van emotie bij jou, als het om liefdesverklaringen aan een (nieuwe) Italiaanse auto gaat?

Bekijk de resultaten

Laden ... Laden ...

8 gedachten over “Column: “De snaar”

  • 15 december 2012 om 13:32
    Permalink

    Wat doe je nou man, je komt met een eigen top 6, en daarna geef je die optie niet weer in de keuzes! Ik heb namelijk precies dezelfde volgorde :p

    Daarom wil ik ook een Quattroporte, omdat ie mooier is dan een 7-serie, A8, Lexus whatever (Alleen een Rapide is even mooi), EN beter klinkt dan alle anderen incluis de Rapide.

    Exclusiviteit scoort ie ook hoog, prestaties weliswaar niet,maar gelukkig staat dat op nr 4 :p

    Verbruik en bedrijfszekerheid maakt niet uit, want ik kan dat ding toch alleen maar kopen als ik de staatsloterij heb gewonnen, en dan maakt het verbruik en onderhoud ook niet meer uit :p

    Beantwoorden
  • 15 december 2012 om 18:01
    Permalink

    Doe mij maar een AR 75 TS. Ik heb er 15 jaar eentje gehad. Het voorbeeld van wat Alfa voorsteld. 😀

    Beantwoorden
  • 15 december 2012 om 20:10
    Permalink

    Zo’n 412 wordt met de jaren eigenlijk alleen maar mooier, zeker in deze kleur. Precies de kracht van de Italiaanse ontwerpen, op een enkele uitzondering daar gelaten.
    Wat een bijzondere Maserati trouwens. Is dat een 3500? Zo ja, welke koetsbouwer dan?

    Beantwoorden
  • 15 december 2012 om 23:26
    Permalink

    Mijn Top 6:

    Op modellen

    1. Alfa Romeo Tipo 33 Stradele

    2. Alfa Romeo 8C Spider

    3. Maserati Quatroporte

    4 Ferrari F40

    5 Ferrari Daytona Spider

    6 Ferrari F355

    😛 hier wordt ik vrolijk van!

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 16 december 2012 om 09:24
    Permalink

    Tja, ik sluit me bij je aan: 1/ Uiterlijk, 2/ Tóch geluid), 3/ Interieur, 4/ Prestaties, 5/Exclusiviteit, 6/Bedrijfszekerheid. Die keuze stond er echter niet bij…

    Het is trouwens hééél moeilijk om een top tien samen te stellen. Die van mij wisselt constant. Bovendien is er afhankelijk van het budget een andere top tien.

    Absolute toppers zijn voor mij de Alfa 33 Stradale (ik vind alle ontwerpen van Scaglione schitterend, graag een column over deze miskende man), de Maserati A6G Pininfarina coupé, alle A6G Frua Maserati’s, het Touring trio Maserati 3500GT – Lancia Flaminia GT – Alfa 2000/2600 Spider, Lancia Stratos en Fulvia coupé, Ferrari Dino en 250 GT SWB, Lamborghini Miura en 350/400GT (scaglione!),….

    Ik heb eigenlijk te weinig plaats en te weinig geld… 🙁

    Beantwoorden
  • 18 december 2012 om 12:48
    Permalink

    1. Lancia Aurelia Coupé
    2. Cisitalia 202
    3. Lamborghini Miura
    4. Alfa Romeo Giulietta Spider
    5. Fiat Panda

    Beantwoorden
  • 18 december 2012 om 14:27
    Permalink

    Volgorde vind ik niet belangrijk:

    1. Lancia Flaminia GT
    2. Alfa Romeo 8C Competizione
    3. Lancia Thesis 3.2 V6 Emblema
    4. Lancia Gamma Berlina S2
    5. Maserati Sebring
    6. Lancia Fulvia coupé (oude en concept 2003)
    7. Lancia Flaminia berlina (Bicolore)
    8. Lancia Aurelia B10
    9. Maserati Quattroporte (allemaal)
    10. Alfa Sei QO

    ..en nog zo’n bosje :mrgreen:

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.