De Ferrari F40 is 25 jaar geworden

Vijfentwintig jaar geleden creëerde Ferrari met de F40 een supercar waarvan menig jongetje een afbeelding boven zijn bed had hangen. De F40 sprak dus tot de verbeelding en doet dat eigenlijk nog steeds. Ferrari zette zoals zo vaak de standaard met deze voorloper van de Enzo. Hoewel de F40 ook door een F50 werd opgevolgd midden jaren ’90, is het model dat in 1987 in Frankfurt werd gepresenteerd de echte baanbrekende sportwagen, die de F1 wagen en de auto voor op de weg een stuk dichter bijelkaar heeft gebracht. Het komende jaar belooft Ferrari dit trucje opnieuw te herhalen met een zinnenprikkelende opvolger van de Enzo.

Een indrukwekkende colonne van 60 exemplaren reden afgelopen weekend op Silverstone om dit jubileum te vieren. Het hoogtepunt van het Silverstone Classic evenement. De F40 heet F40 omdat Maranello in 1987 het veertigjarige bestaan van de firma vierde. Omdat de auto zo gewild was, werden er uiteindelijk maar liefst 1300 stuks gemaakt, in plaats van de beoogde 400. Dat dreef ook de prijs op, want je betaalde destijds 1 miljard lire (ongeveer 1 miljoen gulden en een half miljoen euro) voor deze rode bolide, terwijl tijdens de introductie nog een hap minder werd betaald.

Ferrari zorgde in de jaren ’80 met de Testarossa al dat het opnieuw werd gezien als de beste sportwagenbouwer ter wereld, maar de F40 bracht zelfs een voorsprong teweeg, die de concurrentie eigenlijk nooit meer in zou weten te halen. De F40 is 436 cm lang, 197 cm breed en 112 cm hoog. Het gebruik van zeer lichte materialen  voor de kooiconstructie en een buizenframe van aluminium, zorgen voor extreem goede prestaties. Pininfarina verzorgde uiteraard het design van deze slechts 1150 kilo wegende machine. Turbo’s waren net als vandaag weer erg hot, dus de F40 is voorzien van een 3 liter V8 Biturbo met 478 pk bij 7000 toeren en 577 Nm koppel (gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak met automatisch blokkerend sperdifferentieel). Hierdoor heeft de F40 een top van 300 km per uur een een sprint naar de 100 gaat in 3,8 seconden. De redelijk spartaanse uitrusting rondom deze motor, zonder allerlei elektronica (geen ABS of stuurbekrachtiging), eisen van de bestuurder wel nogal wat lef en ervaring om dit beestje tot het uiterste te drijven. Alleen de zeer grote banden bieden wat extra houvast met 245/40ZR17 voor en 335/35ZR17 achter. De F40 wordt tot op de dag van vandaag terecht gezien als een icoon uit de algehele autowereld.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.