De standaard exclusiviteit van de Lancia Delta Executive

Het bezitten van een exclusief product is iets waarvan wij vaak onterecht denken dat veel mensen dat maar al te graag zouden wensen.

Meestal blijf je steken in de gedachte dat iets exclusief is omdat het onbetaalbaar is bijvoorbeeld. Maar het gevoel iets bijzonders tot je beschikking te hebben, gaat veel verder dan dat en heeft vaak te maken met waardering, smaak en beleving. Iets waar lang niet iedereen open voor staat en juist daarom altijd redelijk exclusief zal blijven. En daarom rijden de meeste mensen bijvoorbeeld ook liever niet in een exclusieve auto, of deze nou meer of minder dan 50.000 euro kost. Tel het aantal Audi’s op weg naar je werk maar bijvoorbeeld eens… Maar pas wel op dat dit ritme van schaapjes tellen je niet doet indommelen achter het stuur.

Wij moeten daarom eerlijk bekennen dat we maar al te goed begrijpen waarom deze ultieme Lancia Delta, ondanks de prima prijs-kwaliteitsverhouding, maar zeer weinig aftrek vindt bij het grotere publiek. Naast alle rationele argumenten die te maken hebben met Lancia als commercieel product, was juist het intense genot zelf het antwoord op onze zorgen. Dat klinkt misschien gek, maar wie een hatchback van maximaal 40 mille het karakter weet te geven van het fijnste en meest kunstzinnige wat je op aarde kunt vinden, sluit per definitie een hele grote groep mensen uit zonder dat het misschien de bedoeling is. En daarvan krijg je als liefhebber toch een heel warm gevoel van binnen… De Lancia Delta is daarmee namelijk op en top een échte Lancia, en al helemaal als er ‘Executive’ achter staat. Deze auto nadert de perfectie en daar houden de meeste mensen nu eenmaal niet van. Alle details zijn bovendien geheel volgens Lancia traditie ontzettend standaard. Als je een Executive koopt, koop je een totaalpakket waarvan je van begin tot eind kunt genieten. Van het moment dat je instapt terwijl je langs die geweldige vormgeving en kleurstelling loopt, tot de rit zelf binnen een prachtige ambiance en met behulp van een hele mooie krachtbron en fijne techniek. We reden al vele Delta’s de afgelopen paar jaar, maar de Executive gaf ons een exclusief gevoel van genot die wij nog niet kenden.

Allereerst is er die mooie bronskleurige carrosserie, in combinatie met zwart glanzend dak en zijspiegels, waardoor het design van de auto weer op geheel andere wijze dan gewoonlijk zo mooi naar voren komt. Je beseft dat het op papier niets bijzonders lijkt, maar in realiteit is het geheel subtiel doch imponerend. De chromen raamlijst en speciale spaakvelgen met maar liefst drie tonen, vormen een kroon op deze combinatie. Overigens is de Delta Executive voor wie dat wil ook in andere kleuren te krijgen, al is voor ons dit de hoogst aan te bevelen tint. Het is ook niet toevallig de kleur waarmee Lancia de Executive aan de wereld presenteerde. Bij deze Lancia maakt de kleur weer eens overduidelijk deel uit van het ontwerp.

En dan is er het interieur van de dik vierenhalf meter lange middensegment limousine van Lancia. De voldoening die van de buitenzijde is ingezet, zet zich werkelijk op adembenemende wijze voort zodra je plaatsneemt in dit Walhalla van Italiaanse stijl en comfort. De prachtig vormgegeven stoelen in lichtbeige met donkerbruine bies, voelen aan als het betere wat je in je huiskamer kunt hebben staan. Wederom een mooi contrast op de kleur aan de buitenzijde. De taal van de Twee-tonen, oftewel ‘Biclolore’,  is een thematiek die Lancia als geen ander beheerst. Geen producent weet daar zo smaakvol in te variëren als het luxe merk uit Turijn. Poltrona Frau® leder is ook datgene waarmee het dashboard aan de bovenzijde is afgewerkt. Dit keer als donkere bovenzijde van het two-tone dashboard. Een prachtig geheel met de in zwart hoogglans opgetrokken middenconsole. Het bijna goudkleurige stiksel als finishing touch, ademt de sfeer van een handgemaakt product dat normaal gesproken voor dit segment onbetaalbaar zou moeten zijn. Ook s’avonds is dezelfde visuele voldoening nog aanwezig dankzij de formidabele verlichting van het instrumentarium in wit LED.

De 1.8 (1742 cc) DiJet met sequentiële handmatige optie (6 versnellingen), geeft de prachtige Executive ook qua rijervaring een zeer rijk gevoel. Overigens hadden we juist in deze Executive niet bepaald de neiging om over te stappen op handmatige bediening. De auto is uitermate geruisloos en voelt zeer solide en ontspannen aan. Dit is duidelijk het betere Italiaanse product die je vandaag in de showroom kunt vinden. Bochten en oneffenheden worden zo vloeiend verwerkt, dat je je in een auto waant uit een hoger segment. We kennen inmiddels de Alfa Romeo Giulietta ook heel goed. Deze weet uit te blinken in dynamiek, maar de Delta kan duidelijk meer overtuigen als het gaat om comfort. Tegelijkertijd laten beide auto’s onder andere hierdoor zich maar moeilijk met elkaar vergelijken. Overigens is het woordje ‘Power’ uit de slogan ‘Power to be different’, niet bepaald uit de lucht gegrepen. In minder dan 7,5 seconden, voelt zelfs een sprint naar de honderd als uiterst ontspannen en niet hysterisch maar wel snel. Het blijft een geweldige turbomotor deze met scavenging techniek uitgeruste krachtbron waar je ook in de Delta Platino, Giulietta, 159, Brera en Spider van kunt genieten.

De Lancia Delta Executive is als een mooist denkbare Italiaanse opera op wielen wat ons betreft. Er is voldoende gevoel voor emotie (die je dagelijks kan blijven beroeren) dat vervolgens prachtig samenvalt in een uitgebalanceerd geheel van harmonie, elegantie en techniek. Dat maakt de Delta Executive nou standaard zo exclusief, waardoor het duidelijk een vijfdeurs topmodel is voor de liefhebber en dus niet voor de massa.

5 gedachten over “De standaard exclusiviteit van de Lancia Delta Executive

  • 27 september 2010 om 13:45
    Permalink

    1.8 DiJet? is dat een nieuwe diesel van FPT? of is het (gezien de CCs) gewoon de 1750 TBi met een nieuwe naampje? waar komt die naam dan vandaan?

    Beantwoorden
  • 27 september 2010 om 14:45
    Permalink

    Prachtige test van een waanzinnige auto!

    P.S.: Di staat voor directe injectie, de naam waar de 1742cc mee geintroduceerd is.

    Beantwoorden
  • 27 september 2010 om 20:21
    Permalink

    Schitterend verslag van een unieke auto!

    De 1.8Di was al een jaar op de markt voordat Alfa met de 1750 TBi op de markt kwam, overigens.Precies dezelfde motor al koos Lancia voor een standaard automaat.

    Waren er maar meer mensen die deze wagen en dit merk op haar waarde weten in te schatten. Gelukkig gaat de de komende jaren weer veel Lancia nieuws komen, ik ben reuze benieuwd!!!!

    Beantwoorden
  • 25 april 2011 om 21:15
    Permalink

    Prachtige wagen, inderdaad. Helaas begaat de Lancialeiding de flater door Chryslers het Lancia-embleem toe te meten. Op het schandalige af. En dan haalt men de prachtige Flavianaam van stal om een oerlelijke Chrysler te verpatsen. Gruwen is dat. Ik rijd intussen met mijn derde Lancia, momenteel een Thesis. Het doet dan ook bijzonder veel pijn wat men uitricht. Binnenkort met een Delta Executive, maar geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt ook zo’n oerlelijke Chryslerkloon te kopen…

    Beantwoorden
  • 11 februari 2017 om 10:13
    Permalink

    Inmiddels ben ik eigenaar van een, bijna 7 jaar oude en met ruim 300.000 km op de teller, bruine Delta Executive met dieselmotor. Nog altijd is het elke dag een feest er mee te rijden. Het is alsof je in een heerlijke sofa vertoeft. Alles klopt: stoelen, onderstel, motor, wegligging, ruimte, luxe, groot schuifdak, …. Ook rij ik er graag mee voor bij mijn klanten: de auto is bijzonder smaakvol zonder protsierlijk te zijn. Buiten normale slijtages heb ik nog geen enkel technisch probleem met de auto gehad en ook de carrosserie blijft puntgaaf. Hier blijf ik nog zo lang mogelijk mee doorrijden!

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.