Eet je schoen op als Alfa Romeo van Volkswagen wordt

VAG Alfa

Lees hier het derde hoofdstuk in de reeks “vervelende hypotheses over legendarische Italiaanse automerken“.

Weer vanuit een engelstalige hoek is Alfa Romeo het doelwit. Dit keer is het Brits internationale Financial Times de bron. Waarom laat men dit mooie merk nooit met rust was het eerste wat door het hoofd van je redacteur schoot. Volgens de krant zou Volkswagen na Suzuki nu ook AlfaRomeo in de toekomst willen kopen. Ook het motormerk Ducati staat op het wensenlijstje van de steriele geestdodende automobiel club uit Duitsland. Lamborghini’s zijn inmiddels al verworden tot klinische supersnelle Duitse ziekenhuisbedden dankzij de ambities van dit wereldwijde bedrijf. Nog even en het wordt een sport om een automerk te vinden dat niet gemaakt is door VAG.

De werkelijkheid rond dit bericht is dat analysten nu inspringen op de ‘gossip’ over de herstructurering van Alfa Romeo. Wij vinden dat het hiermee echt uit de klauwen loopt en eisen van FGA -om precies te zijn Marchionne- een helder tegenbericht. Onze suggestie voor de titel van dat bericht; “AlfaRomeo is niet te koop”….of beter “Alfa Romeo is nooit te koop”. Subtitel; “wij hebben grootse plannen voor het merk”.   

In een artikel over Sergio Marchionne zegt de FT dat de CEO louter voorstander is van merken die rendabel zijn. Dat zou volgens de krant een verkoop van legendarische namen waarschijnlijker maken dan een voortbestaan onder het dak FGA-Chrysler. Dit zou kunnen gebeuren zodra het een beetje tegenzit de komende twee jaar. Vooral Alfa Romeo zou Marchionne zien als een loden last. Een merk dat staat voor verlies in plaats van winst. De werkelijkheid achter deze opmerking  is dat het merk slechts mondjesmaat de nodige investeringen ontvangt momenteel, omdat het met een overgangsfase bezig is. Afgezien van de zogenaamde bevindingen van de CEO, wordt nu ook een mogelijke interesse vanuit Wolfsburg genoemd. In 2003 kocht VAG AlfaRomeo ook al bijna. Lancia zou zelfs destijds onder verantwoordelijkheid van Kalbfell simpelweg geëlimineerd worden.

Maar gelukkig duurt deze nachtmerrie maar kort, want Financial Times denkt dat het ook nog mogelijk is dat Alfa Romeo (en Lancia) van Marchionne een ultieme kans krijgt door het technisch te laten versmelten met de Amerikaanse merken. Op die manier kunnen de merken blijven bestaan zonder dat het telkens gaat om onrendabele investeringen. Dat laatste is volgens ons de waarheid, anders eten we voortaan oude schoenen als avondeten. Piëch zei afgelopen zomer dat Chrysler-FGA het volgens hem niet gaat redden, door in zijn rijtje van overlevende autoindustrieën geen Italiaans bedrijf te noemen. Dezelfde Piëch staat volgens FT nu klaar om Alfa Romeo over te nemen als na twee of drie jaar blijkt dat hij gelijk heeft gehad.

We hopen nu dat cijfers over een tijdje gaan uitwijzen dat dit allemaal nodeloze prietpraat was tijdens de feestdagen van 2009.

PS: excuses voor de eventuele aanstoot door de ongehoorde illustratie boven dit bericht. Het zal niet veel vaker voorkomen.

84 gedachten over “Eet je schoen op als Alfa Romeo van Volkswagen wordt

  • 11 december 2009 om 14:15
    Permalink

    Hopelijk blijft het bij een nachtmerrie en word het geen werkelijkheid.
    Als het toch gebeurt koop ik een Fiat! 😉

    Beantwoorden
  • 11 december 2009 om 14:33
    Permalink

    Laten we positief blijven en het als een compliment beschouwen dat die duitsers ‘ons’ merk willen kopen.
    Maar hier alvast een tip voor Piech: smaak is niet te koop!!!
    mocht het toch zo ver komen dan maar doorsparen voor een Maser;)

    Beantwoorden
  • 11 december 2009 om 14:48
    Permalink

    FT doet aan wishful thinking. Ze denken dat Alfa en Seat in het zelfde straatje opereren. Hoe ver kun je naast de realiteit zitten?

    VAG wil graag dat Alfa Seat terug op het juiste pad brengt. Nou bouwde Seat vroeger alleen maar oude Fiats na, en heeft men nooit eigenhandig iets moois of succesvols gecreeerd, ook niet nadat ze Da Silva bij ons hadden weggekaapt.

    Alfa valt niet te integreren in VAG, simpelweg omdat alles maar dan ook alles afwijkt van Duitse standaarden en productiemethoden. Dan moet je eerst alles vermoorden en dan alles vanaf de grond weer opbouwen, met behoud van de Alfa heritage. Tuurlijk. Rubbish. En dat weten ze zelf ook heus wel.

    Er komt een tijd dat VAG klappen krijgt en dan zullen ze deze neo-kolonistische pijlen snel van hun boog afhalen, al was het alleen maar om de worst etende en bier drinkende landgenoten als klant te behouden.

    Want zeg nou zelf, Seat is toch niet meer dan een fabriek waar gruwelijke sjakenbakken uitrollen?

    “Zeg me dat het niet zo is; zeg me dat het niet waar is” (Frank Boeijen).

    damster met een cuore sportivo

    Beantwoorden
  • 11 december 2009 om 14:51
    Permalink

    Oh ja nog iets: Ik heb het plaatje boven dit artikel als zeer schokkend ervaren. Ik verzoek je niet meer dergelijke soeps te maken. Het doet mij echt pijn.

    Beantwoorden
  • 11 december 2009 om 15:07
    Permalink

    Volgens mij heeft VAG ooit SEAT gekocht om als concurrent van Alfa binnen het VAG concern te opereren. Dit merk moest de sportieve poot dus worden. Het is de Duitsers gelukt om er binnen een paar jaar net zo’n saai merk van te maken als alle andere VAG producten.
    Seat is zelf nooit een echt sportief merk geweest en de VAG mannen dachten dat automatisch met een mediteraan merk binnen te halen.

    Jammer joh….

    Beantwoorden
  • 11 december 2009 om 15:09
    Permalink

    Ach met de Meo aan het roer en de Silva als ontwerper kan je dan weer leuke 156’s gaan bouwen. Niks mis mee toch?

    Na het belang in Suzuki werd inderdaad verteld dat VAG naar 12 merken zou willen groeien dus zeg nooit nooit.

    Plan was toch dat Fiat de multiair technologie zelf wilde houden.
    Dan moet je ook wat van de merken binnen de groep maken lijkt me.

    Beantwoorden
  • 11 december 2009 om 15:31
    Permalink

    Inderdaad niets mis mee. VW zal hopelijk wat meer aandacht geven aan het legendarische Alfa.

    Beantwoorden
  • 11 december 2009 om 15:33
    Permalink

    Zet alsjeblieft een GROOT ROOD KRUIS door dat plaatje hierboven. Ik kan dat dat niet aanzien. Alfa Romeo blijft Italiaans en het blijft in Italiaanse handen.
    De huidige situatie ligt aan FGA, niet Alfa Romeo. Zoals ik laatst al zei, voeren de tegenstanders (mischien gesponserd door VGA) een hetze tegen de FGA.

    Beantwoorden
  • 11 december 2009 om 15:34
    Permalink

    Seat is een gefaald merk (ook de woorden van de seat topman NL), geen identiteit en
    VW denkt nu met centen succes te kopen. Het zal zo”n vaart niet lopen …
    Laat VV eerst de kwaliteit maar eens op orde maken, voorlopig scoren ze in alle
    duurtesten de laatste plaatsen.

    http://www.autobild.de/artikel/dauertest-vw-polo-1.2-comfortline_49140.html

    http://www.autobild.de/artikel/dauertest-vw-touran-2.0-tdi_58765.html

    http://www.autobild.de/artikel/dauertest-vw-passat-variant-2.0-tdi_785569.html

    http://www.autobild.de/artikel/dauertest-vw-fox-1.2_889510.html

    Beantwoorden
  • 11 december 2009 om 15:46
    Permalink

    @Seat: Je klinkt als een gebrainwashed slachtoffer van de YouTube generatie der VAG vrienden mede dankzij de autoblogadders

    Beantwoorden
  • 11 december 2009 om 16:06
    Permalink

    Er komt een tijd dat VAG klappen krijgt en dan zullen ze deze neo-kolonistische pijlen snel van hun boog afhalen, al was het alleen maar om de worst etende en bier drinkende landgenoten als klant te behouden.

    Beantwoorden
  • 11 december 2009 om 16:14
    Permalink

    @Reginald: Prima. Fine. Maar wij gaan liever ergens tussen Turijn en Milaan dood, dan in de armen van de reus uit Wolfsburg. Zo.

    Beantwoorden
  • 11 december 2009 om 16:18
    Permalink

    @damster: m.a.w. we plegen liever zelfmoord (het merk natuurlijk), dan dat we in handen vallen van de vijand 😛

    Beantwoorden
  • 11 december 2009 om 16:19
    Permalink

    AMEN!

    Mijn stelling is dat VW op de top van een alp zit en dat het er vroeg of laat keihard vanaf dondert omdat het over te weinig ‘gezonde’ bedrijven beschikt.

    Chrysler-FGA, Toyota en GM maken daarna de dienst uit.

    Beantwoorden
  • 11 december 2009 om 16:20
    Permalink

    Heeft Auto Edizione al een persbericht ontvangen van FGA?
    Waarin bovenstaande naar het land van de fabeltjes wordt verwezen.

    Beantwoorden
  • 11 december 2009 om 16:21
    Permalink

    Nee maar we wachten rustig af 😉

    Beantwoorden
  • 11 december 2009 om 16:32
    Permalink

    @damster
    ja ben ook benieuwd, dan kopen we gezamelijk met alle europese Alfa clubs alle aandelen Alfa Romeo :-p

    Beantwoorden
  • 11 december 2009 om 16:32
    Permalink

    @Mattia Mariani: Precies. Een kat in het nauw maakt rare sprongen. In het geval van vag beslissingen. Tenminste al ze waar zijn.

    Beantwoorden
  • 11 december 2009 om 17:15
    Permalink

    Dit zou echt een ramp zijn! Het verhaal begint wel vorm te krijgen.

    1. Luca de Meo heeft grootste plannen met het merk. Alfa Romeo moest weer terug naar de 1900/2600/Giulietta/Giulia.
    2. Luca de Meo vertrekt plotseling naar VAG.
    3. Marchionne geeft aan de de vicieuze cirkel moet worden doorbroken.
    4. VAG zegt interesse te hebben in Alfa Romeo.

    Ëën van de weinige zaken dat VAG nog niet heeft is een sportieve concurrent voor BMW!

    Waar rook is… 😥

    Beantwoorden
  • 11 december 2009 om 17:24
    Permalink

    VAG zou het wel willen denk ik. Maar dat wordt 1 groot drama. Ze gooien alles dood met hun kille degelijkheid. Bovendien dacht ik dat Audi al het sportieve merk binnen VAG was?

    Beantwoorden
  • 11 december 2009 om 17:36
    Permalink

    @OttoCi: Audi moet concurreren met Mercedes en BMW. Die liggen veel te ver uit elkaar, om daar een sterke concurrent tegenover te zetten.

    Beantwoorden
  • 11 december 2009 om 17:40
    Permalink

    @OttoCi: Uit autoweek week 49 staat bij het artikel over de nieuwe Giulietta de vergelijking tussen meerdere automerken, waaronder Audi A3. Oordeel: geen rijdersauto.

    Beantwoorden
  • 11 december 2009 om 18:09
    Permalink

    @ il quadrifoglio
    Dus je bedoelt dat Audi een merk is met een identiteitscrisis? Dat is wel een goeie gedachte lijkt me. Schept een boel duidelijkheid. Jammer dat ze zoveel auto’s verkopen (dat zegt wellicht meer over de mensen die deze auto’s kopen)

    Beantwoorden
  • 11 december 2009 om 18:12
    Permalink

    @OttoCi: Alfa Romeo zou inderdaad een waardevolle toevoeging zijn aan het VAG concern.

    Beantwoorden
  • 11 december 2009 om 19:39
    Permalink

    Ik weet het nog niet of dit nu zo slecht zou zijn?
    Ik heb kortgeleden in een Scirocco 2.0 TSI gereden en als dat mooie Alfa embleem erop had gezeten, dat hierboven er nu een beetje gekscherend is opgeplakt, was die voor mij geweest.
    Dat ding reed als een beest en is een mooi coupe model.
    Maar, als ik naar mijn hart luister, is het VEEL beter dat Alfa lekker Italiaans blijft. De Alfa stijl en het altijd sportieve design, moeten blijven voortbestaan.

    Beantwoorden
  • 11 december 2009 om 23:21
    Permalink

    Nou, ik ben een Alfist. En ik hou best van Lancia’s.
    Ik heb echt niks met Fiat. Helemaal nop. Ik kan me na de 8V geen Fiat voor de geest halen die me meer dan 3 seconden kan interesseren.

    Net voor Fiat het opkocht, wou Mercedes Lancia opkopen.
    Net voor Fiat het opkocht, wou Ford Alfa opkopen.

    Als je nu kijkt, in termen van marktpositionering en merksterkte, ja zelfs productontwikkeling, en je ziet waar Mercedes en Jaguar staan, en je hoort dat Alfa en Lancia gerebadgede Dodge/Chryslers worden..

    Als je dan kijkt wat VW met Bugatti gedaan heeft, hoe Lambo florisseert als nooit tevoren..

    ..dan heeft Fiat me bijna zover dat ik wens dat VW Alfa binnenhaalt.
    En geloof me, daar moet je al behoooorlijk ver voor gaan.

    Wat.een.eikels.

    Beantwoorden
  • 11 december 2009 om 23:57
    Permalink

    Net het FT artikel gelezen -een link was op zijn plaats geweest heren- en ik moet zeggen dat ik steeds bozer wordt.

    Over ALFA
    “For each marque must now show it can keep its place in his expanded Fiat and Chrysler universe. If they can’t justify their existence, they will simply have to accept the consequences and disappear.
    This is music to the ears of investors”

    Over Marchionne
    “But he has always been consistent about one thing. He is no car industry romantic. What counts is making profits and if any component of his group shows it cannot do that, he will presumably get rid of it at some stage.”

    Dat is fantastisch nieuws. Alles valt in zijn plooi. Onze bankguru kan jobs wegsnijden, een paar historische merken verkrachten en daarna vermoorden, en Fiat komt er beter uit. Mooi mooi. Gelukkig zijn de investeerders blij. Mogelijk kunnen ze de hele autopoot afstoten en gewoon traktors maken. Hey, was dat niet van begin of aan het idee, de autopoot verkopen?

    Het winst om winst idee is zo enorm dom en achterhaald dat ik in shock ben. Daar waar Audi, Mercedes, BMW, Lexus, ja zelfs Bentley en Rolls elk druppeltje emotie en merkwaarde proberen te puren uit hun geschiedenis en merkimago, laat onze geweldige manager Lancia en Alfa paren met Chrysler op straffe van dood. Onvoorstelbaar.

    Als je ziet wat FIAT heeft gedaan met Alfa, en vooral als je ziet wat het wil doen met Alfa… Ik kan me echt niet voorstellen dat VW het slechter kan.

    “So acquiring Alfa Romeo would give VW a new vehicle to take on BMW.”

    Mmh, Alfa als verbeterde Punto of als BMW-beater .. nee laat me denken ..

    Beantwoorden
  • 12 december 2009 om 00:48
    Permalink

    Probleem is dat VW hoe dan ook het merk onitaliaans zal maken binnen no time. Kijk naar Lambo… De details in het design alleen al.. I rest my case.

    Beantwoorden
  • 12 december 2009 om 00:49
    Permalink

    BTW Heidekonijn je bent Mediated…had ik niet van je verwacht. Heb je ook meteen antwoord op je vraag waarom we het artikel niet gelinked hebben.

    Beantwoorden
  • 12 december 2009 om 08:33
    Permalink

    In minder extreme bewoording deel ik de opvatting van heidekonijn. Liever een solide groep achter Alfa (2009 het dramajaar voor de autoindustrie wordt voor vw een recordjaar – daar kan fga en ik alleen maar jaloers op zijn…) dan een groep die “uit strategische overwegingen” investeringen uitstelt.
    Alfa Italiaans heeft mijn allergrootste voorkeur, maar reëler wordt Alfa of deels Amerikaans of deels Duits. Qua reputatie weet ik wel waar dan mijn voorkeur naar uit gaat…

    Beantwoorden
  • 12 december 2009 om 09:09
    Permalink

    Vind het wel best zo nu Alfa gaat samensmelten met Dodge.
    Dan weten we in ieder geval dat er een mate van “eigenzinnigheid” bij Alfa blijft. De Scirocco vind ik best een mooie wagen (mooier dan MiTo) maar als je erin stapt zie je in het interieur niet dezelfde spanning terug. Interieur-ontwerp is in mijn ogen het grootste gemis van de duitsers.

    Offtopic: werd ik nog enkele weken afgebrand door mijn mening over het sluiten van Arese. Is het nu opeens gerechtvaardigd voor sommigen dat VAG Alfa wil overnemen. Hoe raar kan het lopen? 😕 🙂

    Beantwoorden
  • 12 december 2009 om 09:57
    Permalink

    @Raaf: Maar het verschil tussen Duits-Italiaans Amerikaans-Italiaans in deze kwestie is, dat de Italianen in Amerika de ontwikkeling van de producten in handen hebben en dat bij een Duitse nachtmerrie de Duitsers de ontwikkeling compleet in handen hebben. Met dat laatste zal er een eind gekomen zijn aan de schoonheid en de emotie. Feitelijk zal dat het werkelijke einde zijn van Alfa Romeo als automerk.

    Een 8C Competizione kunnen ze daar nooit bouwen. Zelfs niet met dezelfde designers!

    @Jordy: idd hoe raar kan het lopen.

    Beantwoorden
  • 12 december 2009 om 10:06
    Permalink

    euhmm, misschien wat flauw, maar wie stond aan het hoofd van Centro Stiletoen de 8C werd ontworpen?

    Beantwoorden
  • 12 december 2009 om 11:51
    Permalink

    @6C Jordy
    Ik blijf bij mijn mening over Arese. En die is best combineerbaar met het idee dat FGA verworden is tot een soort financiële instelling die toevallig ook een autopoot heeft, en lak heeft aan auto’s en autoliefhebbers.
    Dat is Dom (hoofdletter!) als je merkportfolio bestaat uit ‘emotionele’ merken.

    Paradoxaal genoeg zijn het net de “koele kikkers” van VW die de merken in hun waarde laten. Lamborghini bouwt men nog steeds in Sant Agata (mét een V12 uit de sixties, terwijl de Busso uit de eighties van Fiat uit Alfa moest), Bugatti nog steeds in Mulhouse, Bentley nog steeds in het UK.
    Moest VW al eerder Alfa in de portfolio hebben, heette de nieuwe nu waarschijnlijk Milano.

    Ook vind ik nog steeds dat VW’s niet kwalitatief, abnormaal saai en overpriced zijn.

    Dat gezegd zijnde moet ik zeggen dat het recente FT interview een eye-opener is. Sommige van mijn standpunten moet ik herzien. Ik vermoedde al dat deze bankier weinig met auto’s had, maar zie dit steeds grondiger bevestigd.

    Buiten een Chinese eigenaar, kan ik eigenlijk geen slechter scenario bedenken, dan dat Alfa bij FGA blijft.

    Beantwoorden
  • 12 december 2009 om 12:03
    Permalink

    “zelfs niet met dezelfde designers”
    Helaas is het niet doorslaggevend wie het bedenkt hoe het product uiteindelijk wordt. Doorslaggevend is de stijl van het overkoepelende bedrijf. Daarom zijn LAMBO’s vandaag de dag ronduit saai!

    Beantwoorden
  • 12 december 2009 om 12:05
    Permalink

    Alfa Romeo heeft enkel een wenselijke toekomst als het moederbedrijf Italiaans is.

    Beantwoorden
  • 12 december 2009 om 12:30
    Permalink

    ik hoop bij god dat dit niet gaat gebeuren.
    Lambo is ook al dood, niks Italiaans meer aan. De vormgeving niet, de motor niet, de afwerking niet ;-). Tis gewoon een Audi met een wat excentriek uiterlijk.

    Ik kan me ook niet voorstellen dat ze Alfa verkopen. En anders moet die boekhouder maar opzouten en de bonden de straat op.

    Beantwoorden
  • 12 december 2009 om 12:51
    Permalink

    Ik ben het met Heidekonijn eens… veel slechter dan Fiat kan VW het niet doen… want ben nou eens eerlijk.. afgezien van de 156 is er niets meer gebeurt..

    Lambo’s onder VW zijn geen Lambo’s van weleer, maar dat waren auto’s waar niemand meer op zat te wachten… wellicht wel qua emotie en design.. maar niet qua betrouwbaarheid en betaalbaarheid.
    Alhoewel ik een VW hater ben, moet je toch toegeven dat ze de merken relatief zelfstandig laten opereren.. zelfs VW, audi en porsche delen niet of nauwelijks (ken de details niet.. dus pin me er niet op vast..) motoren en techniek. Dit is zeker geen badge-engineering..

    Wat er ook gebeurt.. het oude alfa van weleer bestaat niet meer, niet onder Fiat en niet onder VW of wie dan ook.. om de een of andere reden is daar niet genoeg vraag naar… maar gelukkig hebben we de oudjes nog..

    Beantwoorden
  • 12 december 2009 om 14:46
    Permalink

    hmmm denk je dat dat anders is bij FGA? Elk bedrijf, emotie of niet, heeft alleen bestaansrecht als het winstgevend is.

    Zowel VAG als FGA zullen daar niet anders in handelen, en zullen zich allebei bewust zijn van het feit dat de belangrijkste asset van AR de merknaam is, die een aanzienlijke waarde vertegenwoordigt, iets dat je niet zo maar laat afsterven.
    Het scenario ‘ophouden’ zal dus niet echt snel gebeuren.. eerder noch het rampenscenario waarbij een chinees of india (hoe lang duurt het voordat we de effecten van tata bij jaguar gaan zien?) de merknaam zal overnemen en te grabbel gooien..

    let wel.. FGA is mijns inziens verantwoordelijk voor dit jarenlang desinvesteren in AR. afgezien van mooie woorden zijn er nog weinig daden uit turijn gekomen.. dat kun je zelfs al italofiel (wat ik trouwens ook ben) niet ontkennen.

    Beantwoorden
  • 12 december 2009 om 16:13
    Permalink

    Je moet niet vergeten dat Fiat een moeilijke tijd achter de rug heeft. Nu Fiat de zaakjes weer onder controle heeft kan het zich op de toekomst richten.

    Beantwoorden
  • 12 december 2009 om 16:51
    Permalink

    Precies, maar dat is het hem net. Fiat vindt doet het tegenovergestelde :

    Als je als concern de automarkt wil bestrijken, en je een stuk wil van de erg lucratieve premium markt – die van niche naar mainstream is geevalueerd, dus én hoge opbrengst én hoog volume- en daarbij heb je én een merk als Lancia (dat vroeger concurreerde tegen Aston Martin en Mercedes) én Alfa (dat als voorbeeld heeft gediend op zowat elk vlak, voor BMW), dan zou je toch minimaal verwachten dat voor die aanpak een platform wordt ontwikkeld waarbij wordt gemikt op onderstel, motor en design waarbij traditie en high tech wordt gesmeed tot dé referentie in zijn klasse (zoals Montezemelo dat doet bij Ferrari).

    Als je het artikel in de FT leest, is het dat net wat Piech aan het zoeken is.

    Maar wat doet FGA? Techniek van een Fiat Punto voor de Mito, van de Bravo voor de Guilietta, ge-aborteerde GM techniek voor de Brera. Als het publiek -dat zit te wachten op Rwd, ronkende motoren, lichte sportieve auto’s..- niet de deuren platloopt, dan proberen we het gewoon nog eens met een oud Chrysler/Eklasse onderstel, of we sluiten de tent.

    Prachtig staaltje management. Gesproken als een echte bankier.
    Dat het niet gaat lukken om een Alfa te verkopen als er een oude Chrysler onder zit, daar moet je geen expert voor zijn. Het feit alleen al dat iemand dergelijks als manager naar buiten toe zegt, toont hoe ver het staat.

    Beantwoorden
  • 12 december 2009 om 17:01
    Permalink

    Nuchter en zakelijk bekeken heeft Marchionne natuurlijk gelijk:

    -Fiat merkt dat de auto-tak veel risico met zich meebrengt, de andere zaakjes lopen veel lekkerder. De drijvende kracht van het familie-imperium, de Piech van Fiat, ligt onder de zoden en de rest van de Familie denkt enkel nog aan geld.
    -Conclusie; doe die auto-tak maar weg, verkopen daarmee.
    -Probleem; niemand wil betalen wat we ervoor vragen. Mmh, maar we kennen een crisis-manager die daar wel raad mee weet
    -Enter Marchionne: als uitstekend financieel manager gaat deze op pad de waarde van Fiat auto te maximaliseren. Hoe? Daar is een receptje voor;
    a) Je verhoogt de potentiele waarde door merken en afzetmarkten toe te voegen; bijvoorbeeld Opel erbij nemen, of Saab, of Chrysler, voor zo weinig mogelijk investering, natuurlijk
    b) Je verlaagt de potentiele toekomstige kosten door overbodig vet weg te snijden. Fabrieken sluiten, RnD stopzetten, exit Alfa, exit Lancia.
    c) Je wacht een jaar of zo tot de balans is omhoog geschoten en je verkoopt de vetgemeste gans.

    Zo doen we dat met de (aandelen)markt. Dan krijgen we een vette smak geld uitbetaald en gaan we naar onze volgende baan.

    De keuze is dus : of je denkt als familiebedrijf, je plant hoe je de volgende 20 jaren de Chinezen en Indiers gaat afslaan, of je stapt uit automotive. Fiat heeft -mijn mening en voorspelling- dat laatste gedaan.

    Beantwoorden
  • 12 december 2009 om 17:09
    Permalink

    Euh, wat voor gasten zijn dat eigenlijk? Zich opstellen als een zakelijke informatieve website en dan taal als “Wat is dat nou weer voor gelul!”?

    Nu ik toch met prognoses bezig ben; die site gaat sneller plat als Alfa.

    Beantwoorden
  • 12 december 2009 om 17:10
    Permalink

    Bovenstaande @ Reginalds verwijzing naar ‘auto internationaal’.

    Beantwoorden
  • 12 december 2009 om 18:17
    Permalink

    Eerkijk gezegd weet ik als onwetende toeschouwer ook niet wat ik van de geruchten vind. In ieder geval lijkt het onredelijk om Alfa’s management te verwijten dat ze geen genoeg autos verkopen.

    Opvolgers van 166, GT en 147 zijn er niet of veel te laat. Van prut GM motoren, zwak en onzuinig, en loodzware all round onderstellen moet de Alfa-top met minimale budgetten rijdersautos maken. Succes ermee!

    Nieuwe motoren zijn door slechte afnamedeals van de Fiattop met GM veel te lang uitgesteld. Voor die deal heeft Fiat veel geld gekregen maar hoeveel heeft de Alfadochter daarvan gezien? En dan de productiekwaliteit; van de fiat top moet alfa in Napoli produceren ongetwijfeld omdat de top daar staatssteun voor krijgt voor werkgelegenheid. Ook al weet idereen dat Alfa in het industriele noorden betere kwaliteit kan krijgen. Wat krijgt Alfa daarvoor? Ik kan me de woede van de Milano werknemers voorstellen.. Jouw fabriek gaat dicht voor die prutsers in Pomigliano..

    Kortom, dit alles klinkt voor mij als boksen tegen BMW en VAG met twee handen gebonden op je rug.. Vind je gek dat De Meo opstapt; beter opstappen dan daarna als zondebok afgemaakt te worden..

    Beantwoorden
  • 12 december 2009 om 19:57
    Permalink

    Ik denk dat we ons geen zorgen hoeven te maken. Het is door de 2- analisten slechts als een mogelijkheid aangehaald. Alfa Romeo zou in dat geval een behoorlijke stap terug doen op technologisch gebied. Ik ben er wel van overtuigd dat VAG iets moois van het merk KAN maken. VAG heeft simpelweg de middelen die FGA voorlopig nog niet heeft. Ik ben wel bang dat de ‘magie’ van het merk als sneeuw voor de zon zal verdwijnen. Alfa Romeo is veel meer dan een automerk alleen, en die gedachtegang begrijpen de Duitse engineers niet.

    VAG zou ontzettend veel geld en tijd in het merk moeten investeren:

    – ZEER goede marketing
    – Modulair RWD platform
    – Productie in Italië handhaven?

    Ik geloof niet dat Piëch dat beseft.

    Beantwoorden
  • 13 december 2009 om 11:15
    Permalink

    Wat Gusto zegt. Er is dus reden om ons zorgen te maken want ons merk wordt erg, en steeds erger, stiefmoederlijk behandeld.

    Wat VAG betreft, kun je ze moeilijk aanwrijven dat ze geen goede marketing zouden leveren, gezien ze al dertig jaar mensen verkocht krijgen dat de Golf een premium product is (hoed af). Seat is een zorgenkind maar de productie is nog steeds grotendeels in Spanje, Lambo in Italie, etc..

    Het enige wat nog overblijft, is dan het Rwd platform. Ik denk dat het wel veilig is om te stellen dat slechter als FGA daar mee omgesprongen is, niet echt mogelijk is.

    Beantwoorden
  • 13 december 2009 om 11:30
    Permalink

    Ander probleem met FGA (nu we toch lekker de zwakke plekken van fiat aan het aanboren zijn) is hun consistentie qua strategie en beleid..

    het is ongelofelijk te zien hoe ze telkens hun strategie maar weer omgooien… ipv een en ander met beleid kiezen en dan afmaken. Mooi voorbeeld zijn bijv. de ontwikkeling van de zogenaamde nieuwe V6.
    Eerst een GM-Holden, dan met maserati, nu met chrysler?..
    of neem nou het platform voor de willekeurig welk Alfa model..GM? Chrysler, Fiat?.. AWD/FWD/RWD? het lijkt gewoon te zwalken. Natuurlijk weten we als buitenstaander niet alle details, maar meestal is er vuur waar er rook is.. en zijn er in het echt nog wel meer vreemde kattesprongen die we helemaal niet te weten komen.

    Ik heb dit zelf ooit aan den lijve mogen ondervinden, werkend aan een groot project voor New Holland.. miljoenen waren gespendeerd.. en opeens gooien ze vanuit Turijn het roer om..

    Beantwoorden
  • 13 december 2009 om 11:31
    Permalink

    @VAG-lovers,

    Snap niet de conclusies over dat de merken onder VAG zelfstandig zouden opereren. Je hebt een Volkswagen-tak met bijbehorende dochters en een Audi-tak met bijbehorende dochters. Sommige verwachten dat Alfa onder het “exclusievere” Audi geplaats word maar denk zelf persoonlijk dat zij de deksel zwaar op de neus gaan krijgen. Alfa zal zeer zeker bij de “goedkope” Volkswagen-tak geplaats worden. Wat ons zal opleveren: Een MiTo op basis van de Polo, een Giulietta op basis van de Leon, een Giulia op basis van de Octavia, een Brera op basis van de Scirocco. Met bijbehorende verouderde TSFI- en TDI-techniek en de bekende verouderde McPherson met FWD techniek.
    (RWD is volgens mij alleen te vinden in zeeeer kleine mate bij Lambo en het nieuw vergaarde Porsche?)
    Voor Alfa alleen gaat men echt niet speciaal RWD ontwikkelen. En al helemaaaal niet een goede opvolger van de Arese V6.

    En dan verwachten dat ze Alfa in hun waarde laat.
    Laat me niet lachen. Wat is er van Skoda geworden? Een luxe-merk? Dat gaat Renault toch ook niet met Dacia of Lada doen?
    Seat moest het nieuwe Alfa van VAG worden? Als ze dat al niet lukt, hoe houden ze de waarden van Alfa dan in stand als men Alfa bemachtigd?
    Leuk dat Bugatti opereert in Mulhouse, maar wat is naast de hoge verkoopprijs nog meer wat is overgebleven van het oude Bugatti? Hoe vaak zijn ze al op het circuit gezien bijvoorbeeld?

    Dan badge-engineering. Er is tussen het genoemde Volkswagen-Audi-Porsche meer badge-engineering dan tussen Fiat-Ferrari-Iveco-Fiat Proffesional om maar wat te noemen toch?
    Bij Fiat blijft badge-engineering beperkt tot bodemplaat, ophanging en motorisering.
    Bij VAG weet je zeker dat je straks stoelen van Seat, stuurwielen van Volkswagen en ventilatieroosters van Skoda gaat terugvinden op je Alfa.
    En op je mooie TDI onder je Giulia zal het prachtig gestyleerde VW-logo prijken?

    Op mijn 156/147/33 ben ik naast de techniek geen onderdelen van Fiat of Lancia tegengekomen.
    Oh nee, wacht, het digitale klokje in de 3e generatie 33 kwam van Ferrari! Foei toch Fiat, foei!

    Als ik iemand onderweg naar werk tegenkom met zijn 75, 33 of zelfs Giulia steek ik wel eens een duimpje op naar hem of haar.
    Mocht ik iemand (misschien zelfs jullie) tegenkomen in zijn “VAG-Alfa” reken dan maar op een ander opgestoken vingertje van mijn kant………

    Denk ook dat je met een Arna op het Spettacolo meer respect afdwingt dan met een VAG-Alfa, om maar een scenario op te noemen………

    Beantwoorden
  • 13 december 2009 om 11:43
    Permalink

    Houden jullie trouwens effe die nieuwe Chevrolet-banner-reclame op deze site in de gaten? (met bijbehorende foto van een Deawoo)

    Zoiets staat ons straks ook te wachten als jullie de overname door VAG blijven goedkeuren. Bedankt jongens…, bedankt.

    Beantwoorden
  • 13 december 2009 om 12:34
    Permalink

    haha.. Jordy.. rustig maar..

    Ten eerste ben ik zeker geen VAGlover.. ik haat die blikdozen, reken daar maar op..
    Ten tweede, heb ik (helaas) geen enkele invloed op keuze’s en beslissingen van Marchionne, Piech of wie dan ook binnen VAG of FGA.. dus wrijf het mij niet aan, als AR wordt verkocht.

    De enige invloed die ik heb op het voortbestaan van AR is dat ik als sinds 1982 Alfa Romeo rijd (en daarnaast nog een schuur gevuld met Alfa’s bezit). De enige sidestep was drie maanden in 1990, wachtend op mijn nieuwe lease 33 1.3, waarop 5 maanden levertijd zat. Ik heb toen 3 maanden in een leasepoolauto moeten rijden uit het VAG concern.. een Jetta waar ik nog steeds nachtmerries van krijg. ik werd zeeziek van dat koekblik terwijl ik zelf achter het stuur zat..

    Als liefhebber van alles wat italiaans is zijn we echter vaak veel te vol van emotie als het om rationele zaken als de strategie en toekomst van een bedrijf gaat. De toegevoegde waarde, de historie, het DNA van Alfa is de waarde die het merk vertegenwoordigt. die waarde is relatief klein binnen het FGA concern, waar men in eigen huis de grootste concurrent bezit (Lancia). AR is destijds door FGA alleen maar gekocht om concurrenten buiten te houden (Ford in casu geloof ik), natuurlijk is dat een slechte motivatie.. en dat blijkt uit de gevolgde strategie dan ook. Niet voor niets draait met zwaar verlies en is de reputatie buiten de kleine groep alfisti droef te moede. Enige kritiek op FGA is denk ik, daarom zeker wel terecht.. want we willen met zijn allen toch dat Alfa en haar Emotie, Stijl, Gevoel, Sportiviteit, kortom DNA blijft bestaan.

    Beantwoorden
  • 13 december 2009 om 15:17
    Permalink

    “VAG-lover” had ook met een knipoog gemoeten maar door de lichte woede vergeten.

    Woede die lichtelijk in me opkwam omdat ik constateerde dat men niet de geboorteplaats “de deur mag wijzen” (Arese) maar schijnbaar wel de moeder.(FGA en Romeo)

    Dat Alfa niet volledige aandacht is meer dan logisch. Dat is standaard als je in een grote groep met interne concurenten opereerd. Bij FGA, VAG, GM noem maar op. Beste optie voor Alfa zou onafhankelijk investeerders zijn. Zie het genoemde Ducati in het hoofdverhaal wat staande word gehouden door amerikaanse investeerders.
    Enige foute beslissing van FGA vind ik de heropleving van Abarth. Het was 20 jaar dood, en nu krijgt het opeens alle aandacht en de juiste promotiemiddelen om het bekend te maken. Aandacht die Alfa had moeten krijgen. Ze sturen Abarth het IRC in. (met succes) En ze verkopen het merk in de media met alle succeshistorie die Abarth had. Dit soort verkooptactieken had men op Alfa moeten toepassen. Dat is de enige stomme zet van FGA die ik kan bedenken.

    Toepassen van GM motoren was ook bittere noodzaak. De eigen motoren haalde de emissienormen niet meer en ontwikkelingsgeld was er amper.
    Platformdeling was ook logisch vanaf de 164. Het zou duurder geweest zijn om Fiat en Lancia aan te passen op Alfa-techniek dan andersom. En 3 merken met onafhankelijk techniek in leven laten is helemaal ondenkbaar.

    Je laatste alinea kan ik wel begrijpen. Maar dat gene wat wij in “Alfa-DNA” zien zal nooit goed te verkopen zijn. Niet door FGA en zeker niet door VAG en GM. De markt voor Alfa-waarden is te klein. Net als een markt voor de aanhang van een Caterham, een Dodge, een Holden.

    De dag dat men Alfa goed verkoopbaar krijgt is ook de dag dat Alfa zijn DNA verliest.

    (hulde voor FGA dat een onverkoopbaar product in leven houd 😉 )

    Beantwoorden
  • 13 december 2009 om 16:16
    Permalink

    @hans 75: begrijp me niet verkeerd: alfa onder vag wordt helemaal badge engineering dus dat zie ik niet zitten (geloof uberhaupt niet dat VAg dat wil). ik denk/hoop dat Marchionne met dit alles de italiaanse regering wil laten schrikken (lees berlusconi) net zoals toen alfa aan ford verkocht zou worden voor extra steun.

    ik hoop ook dat Marchionne afstapt van zwalkend beleid en uitstel en afstel. Natuurlijk waren die oude alfa motoren te vuil om te handhaven en waren de GM blokken dus nodig. Alleen als goed bestuurder had je dat kunnen zien aankomen, BMW en vag konden dat immers ook.

    ik denk eerlijk gezegd dat fiat, lancia en alfa allen een eigen merk en afzetgebied hebben. gewoon, chique en sportief/klassiek. zet er rwd op (zonder transaxle desnoods) en maak heel veel marketing, feteer autojourmalisten zoals vag, verloot wat autos en blijf roepen dat kwaliteit eindelijk op orde is, en herhaal dat over en over… zo doet vag het nb met die rotzooi van ze..

    Beantwoorden
  • 13 december 2009 om 16:41
    Permalink

    Voor een groot deel mee een Gusto…
    wellicht heb je wel gelijk met die schrikactie van Marchionne, dat klinkt wel aannemelijk..

    Natuurlijk hebben fiat,lancia, alfa allen hun eigen afzetgebied, maar die gebieden liggen dicht bij elkaar. Bovendien wordt dit niet echt helder gecommuniceerd door de italianen.. Alfa als sportief merk doet niet meer aan autosport? terwijl de meeste mensen zich nog steeds de lancia integrales herinneren, om inderdaad over Abarths nog maar helemaal niet te spreken. 90% van de mensen ziet dat onderscheid niet (meer).
    De nieuwe Giulietta bijvoorbeeld zal veel kopers wegsnoepen bij de Delta, en andersom.. bij een betere duidelijker positionering was dat veel minder geweest..

    Beantwoorden
  • 13 december 2009 om 20:50
    Permalink

    En toch denk ik dat een dergelijke overname het enige redmiddel van het verliesgevende AR zal zijn. Niet per se door VAG, maar het zo wel een logische keuze zijn vanuit VAG beredeneerd.

    Alfa lijdt op dit moment gewoon teveel verlies. En uit het interview met Marchionne kan ik alleen maar opmaken dat hij plannen heeft om weer stevig de strijd aan te gaan. Daarbij heeft hij de keuze gemaakt om de overstap naar Amerika te maken. Daar heeft hij geld voor nodig, geld dat niet geïnvesteerd kan worden in kwakkelende merken die moeite hebben het eigen hoofd boven water te houden. Marchionne lijkt me ook niet de man die veel waarde hecht aan het verleden van een merk, en de gevoelswaarde die een merk heeft binnen de rest van het concern.

    Oftewel; van FGA hoeft AR de nodige middelen waarschijnlijk niet te verwachten. Zonder investeringen is AR dus gedoemd uit de Fiat schappen te blijven produceren, om daarmee de marges omhoog te krijgen van de toch al slechte verkoopresultaten. Oftewel; ECHTE Alfa’s komen er het komende decennia niet meer als het aan Marchionne ligt.

    En dan hebben we VAG. Hopeloos op zoek naar concurrentie voor het florerende BMW. Audi is niet sportief genoeg, en heeft het drukker met het beconcurreren van MB. VW en Seat zijn eigenlijk 1 pot nat en presteren in het sportieve segment niet genoeg om BMW aan te kunnen. Oftewel; koop een merk dat het sportieve imago al heeft en zorg dat het de aspiraties waar kan maken tegenover BMW.
    Geen onlogische stap…of het een leuke stap is, is een tweede. Maar denk aan de voordelen die het kan hebben als AR echt wordt ingezet om BMW het moeilijk te maken…(RWD, sterke motoren, minder gewicht, groter producten portfolio en weer echt een sportmerk)

    Beantwoorden
  • 13 december 2009 om 21:26
    Permalink

    Zei Marchionne in 1 van de interviews ook niet dat hij af wil van het zwalkende beleid van Alfa van de afgelopen jaren? Hoge pieken die telkens weer gevolgd werden door diepe dalen, dit is niet goed voor het merk en het is nodig om de juiste strategie voor het merk neer te zetten. So far so good lijkt mij.

    Daarbij als FGA aantallen wil verkopen zullen zij meer baat hebben wij een succesvol Alfa Romeo dan bij géén Alfa Romeo, voor een zwalkend verlieslijdend Alfa is sowieso geen plaats en daar kan je moeilijk iets tegen in brengen. Ik neem aan dat ook Marchionne de potentie ziet van een sportief (sorry voor het woord) premium merk; zie het succes van BMW. Ik denk dat het flink pijn gaat doen als besloten wordt Alfa te verkopen aan een concurrent en die de mogelijkheid te geven er een succesvol merk van te maken (die dat dan vervolgens wel waar moet maken). VW zou dat kunnen, dat hebben ze bewezen of dat wenselijk is, is een tweede. Tevens gaat het bij VW ook wel eens fout, zo dragen immers Seat en Bugatti niet 1 positieve cent bij aan het bedrijfsresultaat. Daarbij zou je je nog eens af kunnen vragen wat VAG voor belang heeft bij een directe concurrent van MB en van BMW. Audi zit daar nu goed tussenin, en is dat niet juist de kracht van het merk??? Ik bedoel zal Audi nog de aantallen maken die ze nu doen als ze zich volledig richten op dezelfde doelgroep als MB? Ik heb dus sterk mijn vraagtekens bij het belang van VW bij Alfa.

    Wat ik wel opmerkelijk vind is het bericht van enige tijd terug om niet meer te investeren in Alfa. Dan gaat het natuurlijk nooit wat worden. De modellijn is nu al verouderd en niet investeren verergerd dit natuurlijk alleen maar. Chryslers rebadgen als Alfa of andersom vergroot ook niet je afzetkansen volgens mij. Deze twee auto’s kan je niet op dezelfde markten brengen met alleen een ander logo want wat is dan het USP van een Alfa t.ov. een Chrysler of andersom? Je bent dan een concurrent van jezelf.

    Wat ik overigens ook niet snap, waarom noemen zoveel mensen de huidige Alfa’s gerebadgete Fiats? In welke zin is een Audi A3 dan niet een gerebadgete VW? Met de huidige marges in de auto-industrie is het gewoon niet meer mogelijk om een merk zelfstandig te laten draaien? Er is ook geen enkel zelfstandig merk meer, en als ze het wel zijn dan ontwikkelen ze wel in samenwerking met andere fabrikanten om de kosten te spreiden.

    Hoe dan ook, mijn conclusie: Alfa is het beste af onder de vleugels van FGA maar dan moet FGA wel bereid zijn te investeren in het merk. De afgelopen jaren is er die mogelijkheid niet geweest. Maar dezelfde Marchionne heeft FGA al wel weten te behoeden voor een faillissement en draait nu toch best aardig dus zouden er ook mogelijkheden moeten liggen in de toekomst.

    Beantwoorden
  • 13 december 2009 om 22:03
    Permalink

    FGA heeft momenteel de zaken weer op orde en kan zich weer op de toekomst richten. Marchionne heeft alleen gezegd dat er een duidelijke strategie moet komen voor Alfa Romeo. Het beleid bij AR wordt te vaak omgegooid en dit wil Marchionne niet. Het is dweilen met de kraan open. Kies een lijn en hou je eraan, dat bedoeld hij.
    Ik hoop dat FGA zeer binnenkort voor eens en altijd duidelijkheid gaat geven. Marchionne gaat dit toch ergens in feb/maart 2010 doen?

    Beantwoorden
  • 13 december 2009 om 22:38
    Permalink

    Interessante punten die jullie aanhalen.

    Voor de duidelijkheid (staat in elke post, maar soit), ik ben anti-VAG, maar al de argumenten die met name Jordy aanhaalt als reden waarom het een ramp zou zijn dat VAG Alfa inpalmt, al die zaken HEEFT FGA Alfa al geflikt. En als klap op de vuurpijl een Alfa op basis van een Chrysler die werd gebouwed op een oude Mercedes opamobiel?! Slechter kan niet. Tenzij ze in China Alfa’s gaan bouwen op Rover 75 onderstel, ja, dan.. (ik hoop dat Marchionne dit niet leest, wil hem niet op het idee brengen)

    En trouwens is Lambo winstgevend, leeft Bugatti weer, en Skoda is van een oostblokgrap tot een van de beter verkopende merken van Europa geworden. Ze mogen zelfs Rally rijden. Mag Alfa rally rijden van FGA? Touring? F1? GT? Nope, Alfa mag een Mito maken op basis van een Punto, en dan zijn onstaansplaats sluiten. Wie wordt er dan het beste behandeld, Skoda of Alfa?

    Wat voor manager stapt naar de pers om zijn managers te doen schrikken? Wat voor een manager geeft aan dat hij twee van zijn sterkste en meest prestigieuze merken maar niks vindt vergeleken met Chrysler, om zo proberen de lokale regering wat meer geld te laten ophoesten? Zou men bij de bonden en politici blij zijn met de vraag om wat meer geld zodat Italiaanse jobs

    Beantwoorden
  • 13 december 2009 om 22:40
    Permalink

    geexporteerd kunnen worden? Denk het niet.

    Als Marchionne afwil van het zwalpende beleid, well guess what, hij zit aan het stuur, bizar nee?!

    Beantwoorden
  • 13 december 2009 om 22:59
    Permalink

    @heidekonijn: Vergeet niet dat autosport in eerste instantie ontzettend veel geld kost voordat het wat oplevert. Geld heeft FGA de afgelopen jaren niet echt in overvloed gehad. Wil niet zeggen dat het goed is, maar het is wel verklaarbaar.

    Bugatti leeft inderdaad maar meer is het ook niet. Is een prestigeproject van de heer Piech geweest waar ontzettend veel bij moest en wat tot op de dag van vandaag geld kost. Het Veyron project zal ook nooit winst maken is al eens berekent.

    Zoals ook al aangegeven door Reginald heeft Marchionne gezegd dat er eens een duidelijke visie moet komen in plaats van het zwalkende beleid. Lijkt me alleen maar goed. En inderdaad kan je je afvragen hoe handig het is om zulke dingen te laten lekken naar de pers, maar er zit m.i. ook nog wel een stuk nuance en interpretatie bij, als je de oorspronkelijke Engelse berichten leest krijg je een heel ander gevoel dan de vertaalde berichten op diverse Nederlandse sites.

    Beantwoorden
  • 14 december 2009 om 00:23
    Permalink

    Als Alfa Romeo al jaren verlies maakt, waarom hebben ze dan niet eerder ingegrepen?

    Beantwoorden
  • 14 december 2009 om 09:43
    Permalink

    Ik kan me alleen maar voor 100% bij MT’s opmerkingen aansluiten. Chapeau!

    Beantwoorden
  • 14 december 2009 om 10:09
    Permalink

    Wat een levendig forum! Mooi om te lezen en om je eigen oordeel / mening aan te scherpen, dan wel wat bij te stellen.
    Rode draad lijkt in ieder geval frustratie over zwalkend beleid bij Alfa, de hoop op betere tijden en afkeer van VAG-producten (en afgunst ten aanzien van het succes van de groep..).
    Dit zijn de websites die boeiend zijn om te volgen. Complimenten dus aan Mattia!

    Beantwoorden
  • 14 december 2009 om 10:54
    Permalink

    Grazie tanto!…En aan jullie en aan mijn compagnon die liever niet heeft dat ik zijn naam noem 😛 en aan alle andere liefhebbers van echte auto’s met een ziel waardoor je idd met afgunst naar de macht van VAG kijkt.

    Zegt het voort Rafael en jullie allemaal. Raak je ei kwijt op Auto Edizione en geniet van al het nieuws 🙂

    Beantwoorden
  • 14 december 2009 om 13:04
    Permalink

    Hoe meer geargumenteerde meningen, hoe leuker idd.

    @MT
    Het schijnt Ferrari of Maserati niet veel te deren dat autosport een dure hobby is.

    “Race on sunday, sell on monday” verwoordden ze bij Ford, en zo verkopen ze al jaren Eskrorts. Alfa, Maserati en Ferrari weten dit al decennia, en de Lancia Delta I begon pas goed te verkopen toen er rally’s mee werden gewonnen.

    Mijn conclusie : FGA is blijkbaar enkel geïnteresseerd in het opwaarderen van het image van hun prestigemerken, die overigens los blijken te staan van de rest van de volumre-merken. Handig vooral als FGA die laatstgenoemden nog eens van de hand wil doen.

    Dat Bugatti een money pit is, zal wel zo zijn. Maar mijn punt is net dat VAG én winst maakt in dezelfde markten waar FGA dit niet doet/wil/kan, én blijkbaar een groot genoeg autohart heeft om geld uit te geven -zonder garantie op return- aan een merk als Bugatti. Een merk dat ooit concurreerde met Alfa. Alfa dat bij FGA met sluiting bedreigt wordt als het geen GM gemotoriseerde FWD verkocht krijgt aan klanten die een rasitaliaan eisen met RWD.

    Vanuit elk aspect kom ik dus terug uit bij mijn mening dat FGA een merk als Alfa niet begrijpt, noch verdient, en dat zelfs VW (of welk ander Europese groep ook) dit moeilijk slechter zal kunnen aanpakken.

    Maar goed, we zullen zien, het ultieme bewijs van hun onwaardigheid zal zijn als FGA Alfa daadwerkelijk van de hand doet. Het sluiten van Aresa was al een goede indicator.

    Overigens, zoals je in mijn eerdere posts kon lezen, quote ik de originele tekst uit de FT (overigens geen vod), en niet de mening van een of ander petjesblog.

    Beantwoorden
  • 14 december 2009 om 14:04
    Permalink

    Fiat heeft tot nog toe niet of slechts deels kunnen bieden wat jij van ze vraagt. Het is daarom nutteloos om nu om gewenste resultaten te vragen op basis van iets wat ze nog niet kunnen bieden. Net zo nutteloos als het eisen van een 159 V8 of een 169 op basis van een oude 300c.
    Maar al helemaal nutteloos is het mogelijk verkopen van Alfa Romeo. Alfa Romeo zal dan namelijk nog veel verder verwijderd zijn van wat het zou moeten zijn. Het zit ‘m namelijk niet in de pk’s. Het zit ‘m namelijk in dat moeilijk definieerbare aspect waar je dagelijks zoveel van kan genieten. Know-how wat binnen FGA op levendige wijze vandaag nog steeds bestaat dankzij fusies uit het verleden. Dat geldt ook voor Lancia.

    In de toekomst is FGA dus de enige die op basis van het verleden eindelijk Alfa Romeo kan neerzetten zoals anderen dat al jaren lang verlangen.

    Er is geen ander optie. Noem het wishful maar mijn gevoel zegt dat het uiteindelijk toch gaat gebeuren. Gevoel is opzichzefl misschien niets, maar het bestaat al zolang ik leef op zeer levendige wijze. Daar kan geen analyst van wat voor een krant tegenop. En liefhebbers van de massa? Die begrijpen al helemaal niet waar je het over hebt. Destemeer een reden dat zij door een eventuele overname niet het nieuwe publiek mogen worden van dit fantastische merk.

    Alfist zijn zit in je genen en is niet maakbaar. Daarom is de enige weg die het merk kan gaan via FGA.

    Beantwoorden
  • 14 december 2009 om 14:30
    Permalink

    Als de Mito er niet was geweest was het met de verkoopaantallen van AR een regelrechte drama geweest. De ingeslagen weg met als voorbeeld de 8c is goed.
    Alfa Romeo moet de Giulietta een goede marketing campagne geven. En als ik naar de site van de Giulietta kijk, gaan ze dat ook doen. Promoot de nieuwe bella gewoon goed, geen half welk, aanpakken die handel en ga ervoor. Zelfs Marchionne heeft vertrouwen in de nieuwe Bella. En dat zegt heel veel, volgens mij.
    Misschien moet AR in de reclame toegeven dat ze in het verleden wat steken hebben laten vallen, maar dat ze nu met de komst van de Giulietta kwaliteit leveren en bovendien groen en zuinig zijn.

    Voor de 159 geldt eigenlijk hetzelfde. Update de motoren met de multiair en/of multijet 2 techniek.

    Beantwoorden
  • 14 december 2009 om 14:45
    Permalink

    @mattia ; ware cuore sportivo voor de zaak! Alleen is dat niet noodzakelijkerwijs zo.

    VAG en iedere andere investeerder zouden Alfa kunnen kopen en de ziel (of zakelijker gezegd unique selling points) kunnen behouden, althans in theorie. Voorwaarde is dat Alfa een zak geld geeft en ontwerp van techniek en carrosserie door Alfa mensen laat doen (PininFarina, Bertone, Italdesign en Zagato mogen dat ontwerpdeel ook doen).

    Alleen ben ik het met je eens dat het niet aannemelijk is dat VAG dat zal doen; die zal gewoon de quasi”degelijke” hendels van VW etc monteren en een natte krantenonderstel eronder zetten .. In dat licht biedt FGA – iets – meer zekerheid op behoud van het alfa karakter dan de VAG en PSAconcerns die niks met autos, excuus ik bedoel alfa’s, hebben. VAG zal niet alleen voor alfa RWD toepassen. Met Chrysler kan FGA alle grotere Alfa’s, Lancia en FIATs uitrusten met RWD en overzee alle chryslers en Dodge.

    Dat lijkt me een echt onderscheidend marketing instrument:
    ” hoeveel sportscars hebben aandrijving op de voorwielen, precies rijd Alfa/ Fiat/ Lancia/ Chrysler” In een keer van de VAG en Japanse meuk af! Spreidt die kosten op alle grote FGA producten en dan ben je er toch! Zo nu weer aan de borrel 😉

    Beantwoorden
  • 14 december 2009 om 14:47
    Permalink

    @gusto:

    Ik bedoelde:
    Voorwaarde is dat Alfa een zak geld – krijgt – en ontwerp van techniek en carrosserie door Alfa mensen laat doen (PininFarina, Bertone, Italdesign en Zagato mogen dat ontwerpdeel ook doen).

    Beantwoorden
  • 14 december 2009 om 14:58
    Permalink

    Dat is een realistische blik waar ik het helemaal mee eens ben Gusto. Het is dus idd onwaarschijnlijk dat VAG Alfa niet in een rap tempo zal laten verwateren tot een flamboyante Volkswagen met Italiaans accent.

    Maar ik stop nu met dit onderwerp 😀

    Beantwoorden
  • 14 december 2009 om 18:21
    Permalink

    Een zak geld én een rechtlijnig bestuur.

    Ik hoop dat je gelijk hebt MM, en dat ze in Turijn het licht zien. Maar ik heb zo’n donker voorgevoel.. en in dat geval zouden ze bij VAG (of waar ook ter wereld) wel erg dom zijn om Alfa’s imago te verkwanselen, zoals dat de afgelopen 20 jaar bij FGA stelselmatig is gebeurd.

    Time will tell, was er nergens iets geschreven dat er komend voorjaar een beslissing wordt verwacht?

    Beantwoorden
  • 14 december 2009 om 18:24
    Permalink

    @Heidekonijn,

    Op het onderwerp waar Alfa beter af is ga ik niet meer over debatteren want dat gaat toch niet verder dan een welles/nietes verhaal.
    Maar op het sportieve vlak van VAG ten opzichte van FGA is je beeld een beetje scheef.

    Het verhaal Skoda in het WRC is al +/- 4 jaar afgesloten. Er is een jaar met de Octavia en een jaar met de Fabia gereden. De Skodas die je nu nog soms tegenkomt zijn de prive-ingezette ex-WRC’s van Skoda.
    Aktiviteiten van Audi zijn gehalveerd. Alleen enkele endurance races aan deze kant van de oceaan en de DTM zijn overgebleven. Waarbij DTM ze nog net binnen heeft kunnen houden door de regelementen te bevriezen.
    Seat heeft heel kort een puike prestatie in het WTCC geleverd. Maar Oreca heeft zich alvast teruggetrokken voor komend jaar. Verwacht wordt dat Seat Sport maar 2 Leons komend jaar inzet. (net als BMW slechts 2 wagens)
    Met het Lamborgini/Reiter project heeft VAG amper iets mee te maken.
    Bij het Superstars V8 is vooral de importeur betrokken.

    Kijken we naar FGA zien we toch weldegelijk een zwaar ingezet competitie-beleid.
    Alleen al Alfa heeft in 10 jaar bereikt: Winst in DTM, winst in BTCC, winst in ETCC. En dat alles onder de vlag van FGA.
    Wil je terugzoeken in de archieven van Alfa van “voor het FGA-tijdperk” moet je best redelijk ver gaan naar het vinden van resultaat van groot formaat. Ik eindig dan in de jaren ’60 en begin ’70 met de Giulia’s en de 33’s.

    FGA heeft een grote stempel gedrukt op Alfa’s sportieve geschiedenis.

    VAG gaat echt niet speciaal voor Alfa een sportief progamma opstarten terwijl ze juist nu aan het besparen zijn op zulke aktiviteiten.

    Ik geloof dat het wel goedkomt onder de vlag van FGA.
    We moeten niet vergeten dat de heer N. Romeo in het begin in alles was geintereseerd,… behalve in auto’s…….. 😉

    Beantwoorden
  • 15 december 2009 om 10:43
    Permalink

    tja, basis is de verkopen die , het klopt, niet goed genoeg zijn.

    Met autos is het helaas zo dat teveel mensen ( mannen ) er over praten ,i.c willen impliceren dat ze liefhebber zijn. Op forums en blogs merk ik te vaak op dat er eigenlijk niet over wegligging en stuureigenschappen wordt gepraat. Ook ben ik van mening dat we een auto (overwegend) niet kopen op het uiterlijk . Een auto is synoniem met de A van Angst .
    Derhalve een recept voor merken die het imago wel hebben , massa matig gelijnd zijn , en voor rijeigenschappen het gemiddelde inbouwen.
    Bedrijfsmatig de beste keus dus. Alfa Romeo zit in een spagaat , wil niet hetzelfde zijn maar weet dat van de categorie liefhebbers er te weinig zijn.

    De toekomst ziet er goed uit, ik merk op forums veel belanstelling voor Alfa Romeo, de kwaliteit wordt een steeds minder groot onderwerp in negatieve zin, de modellen zijn ook voor de normale mensen acceptabel aan het worden. We moetn vooruit kijken met nieuwe motoren , RWD , modellen …..
    Dat weet Fiat ook .

    Beantwoorden
  • 15 december 2009 om 11:34
    Permalink

    Ergo, zoals gezegd, wishful thinking van de FT. Meer dan 80 reacties op een slecht onderbouwde roddel…. niet slècht!

    Leve FGA!

    Beantwoorden
  • 15 december 2009 om 15:33
    Permalink

    en montezemolo noemt het een ”misselijkmakend gerucht ” Ik trowuens ook 🙂

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.