FCA en PSA gaan akkoord over fusie

Vanavond zijn FCA en PSA het eens geworden dat men over zal gaan tot een gelijkwaardige fusie. Zo lang en moeizaam als de onderhandelingen waren met Renault-Nissan, zo kort en vlot waren die met PSA. Nu hebben beide partijen eigenlijk zeer regelmatig contact gehad over een dergelijk plan de laatste jaren, dus mogelijk heeft dat de boel flink verkort. Één telefoontje uit Turijn was voldoende. Volgens de Wall Street Journal zal de raad van bestuur uit 11 leden bestaan en is de verhouding 6 van PSA en 5 van FCA. PSA zou de Franse en Amerikaanse overheid reeds hebben ingelicht over de goedkeuring. FCA heeft nog geen commentaar geleverd.

Morgen zal de officiële aankondiging volgen, waar we uiteraard ook verslag van zullen doen. We verwachten dat de kleinzoon van Giovanni Agnelli dit zal dan (en dat daarom FCA vanavond nog niets zegt). Wie de beurskoersen volgt, kon de laatste tijd al horen dat er voor FCA mogelijk iets stond te gebeuren, wat het aandeel vervolgens alleen maar deed stijgen. Wat nu nog volgt is de verdere vormgeving van de fusie, waarbij John Elkann de rol van president zal blijven vervullen en Carlos Tavares de rol van CEO zal aannemen. Mike Manley was als interim-CEO van FCA al een tijd op de achtergrond. Pietro Gorlier (links op de foto boven) nam daarom in veel gevallen het woord als het om investeringen van de groep gaat.

15 gedachten over “FCA en PSA gaan akkoord over fusie

  • 30 oktober 2019 om 22:37
    Permalink

    Razend snel proces. Dat is in ieder geval gunstig.

    Voor Fiat biedt dit kansen om op basis van de aantrekkelijke gezins-suv modellen van Peugeot het gamma wat te versterken en op basis van het PSA platform voor B en C klasse ook weer met aantrekkelijke modellen te komen. De goeie marktpositie van PSA in Europa en Afrika, plus Azië (?) is aantrekkelijk voor FCA.
    Wat heeft FCA dan de PSA groep te bieden? Inderdaad een sterkte positie in z-Amerika. Qua platform een citroen en Peugeot op basis van het Giorgio platform lijkt me bijna jammer van het mooie platform. En Jeep moet als Jeep verder gaan. Geen interne concurrentie krijgen op basis van jeep platforms. En de premium van Fca is niet een hardloper in verkoopaantallen (Alfa en Maserati). Dat zal (vooralsnog) weinig meerwaarde bieden voor PSA).
    Tenslotte: Beide groepen lopen niet voorop in elektrificatie. En dat is jammer. Daar is nog echt een lange weg te gaan.

    Vraag is natuurlijk wie van buiten de nieuwe groep last van krijgt van de fusie? Ironisch genoeg met name Renault, maar zeker ook VAG. En dat laatste is natuurlijk altijd goed. Een sterke positie in A, B en C segment. En dat is ook goed nieuws voor FCA liefhebbers in Europa!

    Beantwoorden
  • 31 oktober 2019 om 01:10
    Permalink

    Heel goed nieuws. Het falend en weifelend management van FCA wordt aan de kant gezet, PSA weet hoe je moet doorpakken en modellen moet ontwikkelen. Lusso, de Italiaanse auto bestond natuurlijk sinds de overname van Chrysler al niet meer, bij FCA lag de focus 100% op de Amerikaanse tak. Natuurlijk zal er fors worden gesneden in het aantal merken (ze hebben er samen nu 15, dat zal max 8 a 10 worden), maar de te schrappen merken hadden al geruime tijd niets meer te betekenen. Met gedeelde techniek kan men nu echt vaart zetten achter een nieuw modellengamma voor Fiat en Alfa Romeo, en Maserati is het enige echte premiummerk met grotere modellen binnen de groep, daar zal ook wel versneld in geinvesteerd worden.

    Beantwoorden
  • 31 oktober 2019 om 07:31
    Permalink

    Alles beter dan alleen maar dan met de Amerikanen

    Beantwoorden
  • 31 oktober 2019 om 10:09
    Permalink

    Voor mij geldt wat gebeurt er met Lancia anders ga ik naar Volvo

    Beantwoorden
  • 31 oktober 2019 om 11:00
    Permalink

    Het is wel duidelijk dat fusies en/of samenwerkingen noodzakelijk zijn. Of PSA de meest geschikte is, zal de toekomst uitwijzen. Opvallend is wel dat sommige bronnen stellen dat het initiatief van PSA kwam.

    Wat betreft Lancia zie ik een combi met de DS modellen wel ziten. Ik vond destijds de DS5 wel wat overeenkomsten hebben met de Lancia Delta. Qua formaat en eigenzinnigheid.

    BeantwoordenReport user
  • 31 oktober 2019 om 11:14
    Permalink

    Lancia kan prima een duit in het zakje doen voor met name de Italiaanse markt en als Chrysler op de Amerikaanse markt. Mogelijk zoekt men hiervoor het schaalvoordeel bij Peugeot en Opel. Semi-premium massamodellen (hybride en elektrisch) in het C en D-segment. PSA kan Opel dan ook weer meer rendabel krijgen op de Duitse markt dankzij de participatie van FCA.

    Beantwoorden
  • 31 oktober 2019 om 13:56
    Permalink

    Ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat Lancia dit gaat overleven. Het bestaansrecht van Lancia is momenteel de krater die Fiat laat in het B-segment. De Italiaanse B-segmentklant die een toonzaal binnenstapt kiest vaak voor de Ypsilon als beste alternatief. Dat is waarom de verkopen van Lancia gestegen zijn en Fiat het niet definitief kon afbouwen.

    Het nieuwe fusiebedrijf zal via het uitgebreide Italiaanse dealernetwerk ook modellen van Peugeot, Citroën en Opel willen afzetten. Lancia weghalen schept ruimte in de toonzalen om daar een ander merk neer te zetten.

    Kortom, het zou mij zeer sterk lijken als er nu nog een toekomst voor Lancia.is.

    BeantwoordenReport user
  • 31 oktober 2019 om 20:49
    Permalink

    Er zullen geen PSA modellen in de grotere Italiaanse FCA showrooms staan. Dit blijft zoals het nu is. Op andere markten is dat natuurlijk vaak wel het geval, waar FCA de showroom nu al deelt met anderen.

    Beantwoorden
  • 31 oktober 2019 om 21:56
    Permalink

    Zelfs als dat zo is (het Italiaanse dealernetwerk is toch echt waarde van FCA richting PSA), dan is Lancia als je naar het merkenportofolio kijkt welke merken geschrapt kunnen worden het eerste merk dat je eruit haalt. Voorwaarde is wel dat het B-segment eerst weer gevuld gaat worden, maar daar komen via PSA wel platformen voor beschikbaar.

    BeantwoordenReport user
  • 31 oktober 2019 om 22:47
    Permalink

    @dmantione
    Ik vrees dat het ontbreken van een sterke positie op de europese markt (Italië alleen is niet groot genoeg om van waarde te zijn) aantrekkelijk is in het verhaal. In die zin rendeert de strategie van FCA van het afbouwen van capaciteit.

    BeantwoordenReport user
  • 1 november 2019 om 18:51
    Permalink

    Franse FIAT’s, ik bedank hartelijk, mijn FIAT dagen zijn geteld.

    @ Hilbert ga er maar van uit dat alles wat FCA geroepen heeft overboard kan.
    PSA zal zwaar de bezem door FCA halen.
    En alles wat er nieuw gaat komen komt op een PSA basis.
    Veel meer dan 3 nieuwe Franse FIAT modellen verwacht ik niet of al überhaupt.
    En als ik kijk hoe snel dit rond is gekomen, kijk ik ook niet gek op dat de nieuwe 500e al een PSA 208e basis krijgt.

    BeantwoordenReport user
  • 1 november 2019 om 21:02
    Permalink

    Ik wacht als AR liefhebber alles gelaten af, ik ben gematigd positief. Als ze gaan doorpakken met elkaar kan het leuk worden, als er alleen maar de bezem door heen halen niet! AR en Lancia moeten gewoon blijven en verder uitgebouwd worden, er is markt voor!

    Beantwoorden
  • 1 november 2019 om 21:36
    Permalink

    Eerst zal er wel flink de bezem doorgehaald worden.
    Het halve FIAT assortiment kan de stekker uit, want dat verkoopt totaal niet meer.
    Panda en 500 hebben nog wel toekomst, en misschien de Tipo.
    De Centoventi zal een B-segment auto worden en volgens eerste geruchten zijn techniek gaan delen met de Peugeot e-208.

    BeantwoordenReport user

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.