FCA gaat zelfsturende auto bouwen met Google

fca apple

Fiat Chrysler Automobiles heeft een akkoord bereikt met Alphabet een zusteronderneming van Google over de ontwikkeling van de zelfsturende auto. Een Chrysler zal als eerst profiteren van deze techniek. Het gerucht deed al de ronde, maar vandaag is bekend geworden dat er binnen enkele weken een officiële aankondiging zal volgen over een akkoord dat reeds getekend is. De Italiaan die in Canada opgroeide begrijpt de innovatieve taal van Google als geen ander en is er als de kipppen bij wat deze ontwikkeling betreft. Een belangrijke stap om ook in de toekomst te blijven groeien op de Amerikaanse markt, maar uiteraard ook daarbuiten. FCA zal zich straks om de integrering van de techniek bekommeren die bij Google is uitgedacht.

Ook spreekt de ‘elektro-sceptische’ Marchionne nu een stukje genuanceerder over de productie van elektrische auto’s, al blijft hij grote vraagtekens zetten bij de mogelijkheid om een dergelijk product winstgevend op de markt te zetten. De CEO heeft aangegeven dat als Tesla het lukt om een hun nieuwe middenklasser Model 3 winstgevend te maken, FCA klaarstaat om binnen een jaar tijd hetzelfde te doen. Maar het is dus alvast een feit dat de techniek van de zelfrijdende auto, onderdeel zal worden van FCA’s toekomstige productportfolio. Marchionne bezocht de afgelopen tijd diverse malen het hoofdkantoor van Alphabet en zei dat binnen vijf jaar een dergelijk product al realiseerbaar is. FCA zoekt een manier om zich als autoproducent te profileren in de massa. Een uiterst interessant gegeven en wie weet zullen er binnenkort vanzelf wat potentiële partners zijn die zich op Lingotto (of Auburn Hills) melden voor een samenwerkingsverband.

11 gedachten over “FCA gaat zelfsturende auto bouwen met Google

  • 30 april 2016 om 15:43
    Permalink

    Tja een weg die men in wil maar ik niet. Hooguit 1 zonder internet verbinding die gelinkt is met de computer die de besturing bewerkstelligd en een kill switch waarmee ik ten alle tijde de controle naar me toe kan halen en de computer uit kan schakelen. Er is geen piloot die de opstijgt en land op de autopilot terwijl die al decennia volledig autonoom kunnen opereren. Maar wie zou er in een vliegtuig durven stappen zonder piloot die door ieder malloot te hacken is omdat hij aan internet is verbonden???

    Info en besturing moeten wat mij betreft 100% losse systemen zijn die geen enkele verbinding met elkaar hebben waardoor de wagen gehackt kan worden en tegen de eerste de beste betonnen pijler gestuurd kan worden.

    Leuk voor over de snel weg maar op de “stelvio pass” bestuur ik mijn Alfa 100% zelf.

    BeantwoordenReport user
  • 30 april 2016 om 15:58
    Permalink

    Ik vind dit helemaal niks! zelf rijden is de enige vrijheid die we nog hebben!

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 30 april 2016 om 15:59
    Permalink

    Hmmm…Andere bronnen spreken van Alphabet. Dat is het moederbedrijf van Google, de concurrent van Apple. Allebei is natuurlijk onmogelijk.

    Beantwoorden
  • 30 april 2016 om 19:00
    Permalink

    Een prima, en slimme, move!

    Overigens, de opmerking over elektrische auto’s van Sergio was juist NIET positief maar sceptisch bedoeld. Hij is van mening dat de Model 3 voor de gevraagde prijs onmogelijk winstgevend kan zijn en als Tesla kan aantonen hoe dat wel kan dan zal FCA binnen no time ook zoiets op de markt kunnen brengen.

    Beantwoorden
  • 30 april 2016 om 20:42
    Permalink

    De toekomst van Alfa ziet er rooskleurig uit. Heel dynamisch..toekomstgericht. Wie had ooit kunnen denken dat we binnenkort alleen Alfa’s met AW-aandrijving kunnen rijden? Grazie mille, Sergio. Ik ben al die negatievelingen kotsbeu. Vooral die AR 159 met zijn talrijke dt-fouten.

    Beantwoorden
  • 3 mei 2016 om 00:09
    Permalink

    @Luigi

    Is het zo erg sceptisch te staan tegenover autonoom rijden? Er kleven hele grote nadelen aan waar we massaal aan voorbij lopen. Helaas zie ik regelmatig wat voor schade cyber criminelen aanrichten. En ja we zijn soms wat sceptisch de laaste tijd maar vind je dat echt zo gek? Hoewel ik over het algemeen erg optimistisch ben. Is de stemming een beetje omgeslagen eerst zien dan geloven teveel sprookjes de laaste jaren. En ik begrijp best dat er vast legitieme redenen zijn voor al dat uitstel en nog veel vaker afstel wat Alfa betreft, maar dat doet de merken qua naam echt geen goed.

    Sergio heeft al heel wat ballonnetjes opgelaten maar helaas zijn die vaker een teleurstelling geweest dan hosanna geroep.

    En sorry dat ik er niet heel veel werk van maak om de spellings regels correct toe te passen op een forum waar je even snel reageert op een artikel.

    BeantwoordenReport user
  • 4 mei 2016 om 00:02
    Permalink

    Caro AR159,

    Scusi voor mijn te harde aanpak tegenover u. De alfisten zijn al een veel te exclusief clubje en wij moeten onder mekaar zeker geen ruzie gaan maken. Maar geef toe, wat Sergio met Alfa van plan is een droom!
    Ok, hij had de 159 niet mogen afbreken.. Ik heb daar 6 jaren heel tevreden mee gereden en het was een beauty.
    Sergio verwees vooral naar die GM-benzinemotoren.
    We hebben jaren moeten wachten,maar die Giulia gaat een kwaliteitsbeestje zijn. Over 1 week worden de eerste testen gepubliceerd worden. En dan gaan we zien dat Sergio gelijk had.
    Nogmaals mijn excuses tov jou. Ben blij dat je een echte Alfist bent.
    Luigi

    Beantwoorden
  • 4 mei 2016 om 12:00
    Permalink

    Ik hoop echt dat de eerste reviews lovend zullen zijn, maar ik hou wel mijn hart vast. Er is zoveel uitstel en tam-tam geweest rondom de Giulia, dat het straks nog wel eens tegen zou kunnen vallen. Het is zeer gedurfd om de auto zo te positioneren in de markt. Er is een Italiaans icoon die dat al eerder is gelukt: Riva. Helaas zal voor Nederland veel afhangen van de lease maatschappijen.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.